První elektrický Jeep se představil v Paříži. Je nejmenší a jmenuje se Avenger

Pařížský autosalon 2022
1
První elektrický Jeep se představil v Paříži. Je nejmenší a jmenuje se Avenger
Fotografie: Jeep
  • Na pařížském autosalonu se představil nový Jeep Avenger
  • Je to nejmenší Jeep a první elektromobil této značky
  • Elektrické hnací ústrojí obsahuje elektromotor s výkonem 115 kW
  • Nová baterie má kapacitu 54 kWh a ve městě stačí na ujetí až 550 km

Minulý týden jsme psali o tom, že značka Jeep na pařížském autosalonu (Paris Motor Show 2022) představí svůj první bateriový elektromobil. A právě dnes ho odhalila. Kompaktní Jeep Avenger je prvním modelem připravovaného portfolia plně elektrických vozidel pro Evropu a představuje klíčovou součást globální strategie elektrifikace, stejně jako zásadní krok k tomu, aby se Jeep stal světovou jedničkou v oblasti SUV s nulovými emisemi.

Nový Jeep Avenger představuje pro značku klíčový milník, protože je prvním z portfolia zcela nových bateriových elektrických vozidel Jeep pro Evropu,“ řekl Christian Meunier, Jeep Brand CEO. „Nabízí schopnosti Jeep, které jsou vhodné pro evropský trh. Na pařížském autosalonu předvedeme, proč je to skvělá alternativa ke všem současným hráčům v segmentu B-SUV.

Druhá generace 400voltového elektrického hnacího ústrojí je prvním produktem společnosti Emotors, joint venture podniku společností Stellantis a Nidec Leroy-Somer Holding. Systém poskytuje výkon 115 kW odpovídající 156 k a točivý moment 260 Nm. Nová 54kWh baterie vyráběná skupinou Stellantis je složená ze 17 modulů a 102 článků s lithium-iontovou technologií NMC 811 a poskytuje dojezd 400 km v cyklu WLTP a 550 km v městském cyklu. Pomocí stejnosměrné rychlonabíjecí stanice o výkonu 100 kW lze vůz nabít na 30 minut jízdy za pouhé tři minuty. Během 24 minut se pak baterie nabije z 20 na 80% kapacity. Vzhledem k tomu, že evropští uživatelé ujedou denně v průměru 30 km, je pravděpodobné, že s vozidlem budou moci bez nabíjení jezdit několik dní. Pomocí 11kW kabelu Mode 3 pro střídavý proud a připojeného wallboxu či veřejné nabíjecí stanice lze vůz nabít z 0 na 100 % za 5,5 hodiny. Zajímavostí pak je to, že baterie byla testována na více než 2 miliony kilometrů. Navíc je velmi kompaktní, takže může být uložená pod předními a zadními sedadly a středovým tunelem. Při jízdě v terénu je navíc chráněná vysokou světlou výškou a kryty podvozku.

První Jeep s pohonem pouze předních kol

Zatímco plug-in hybridy značky Jeep mají díky technologii 4xe pohon všech kol, nový Avenger je prvním vozidlem značky Jeep s pohonem předních kol. Jelikož ale základním pilířem SUV značky Jeep jsou jejich schopnosti v terénu, je nový Avenger prvním modelem, který je standardně vybaven systémy Selec-Terrain a Hill Descent Control, což z něj údajně, spolu s velkými úhly nájezdu a sjezdu i velkorysou světlou výškou, činí měřítko segmentu. Systém Selec-Terrain nabízí šest režimů: „Normal“ pro každodenní jízdu; „Eco“ pro zvýšení dojezdu; „Sport“ pro více zábavy z jízdy; „Snow“ pro maximální trakci na zledovatělých cestách nebo stezkách; „Mud“ pro optimalizaci výkonu a zlepšení přilnavosti v blátě a „Sand“, který eliminuje riziko uvíznutí na písčité půdě.

Nová mise Avengeru v Evropě

Nový Avenger byl vyvinutý s ohledem na specifické potřeby evropských zákazníků. Jedná se o kompaktní SUV, které svou délkou čtyři metry spadá do rychle rostoucího segmentu B-SUV, tedy do druhého největšího evropského segmentu z hlediska objemu. Očekává se, že v roce 2023 segment B-SUV dosáhne celkového ročního objemu 2,2 milionu vozidel, což představuje jedno z pěti vozidel prodaných v Evropě. Nový Avenger velikostně stojí pod modelem Renegade a doplňuje nabídku značky Jeep v segmentu B-SUV. „Jeep Avenger je prvním SUV značky Jeep s nulovými emisemi,“ řekla Antonella Bruno, Head of Jeep Europe ve skupině Stellantis. „Bude se jednat o nový vstupní bod do řady Jeep, který nám umožní dokončit pokrytí všech segmentů SUV. Očekáváme, že do roku 2024 se stane nejprodávanějším modelem v našem portfoliu. Avenger přidává do naší nabídky další úroveň elektrifikace a představuje další krok ve vývoji značky Jeep“.

Jeep Avenger je mimořádně kompaktní

Nový Avenger je pouze 4,08 m dlouhý, což je o 16 cm méně než u modelu Renegade. Jeho proporce zvýrazňují krátké převisy karoserie vpředu a vzadu. Jeho přítomnost na silnici umocňují větší kola, než by se od vozidla této velikosti dalo očekávat. Díky kombinaci krátkých převisů a velkých kol nabízí Avenger nejlepší světlou výšku ve své kategorii (200 mm), stejně jako vynikající úhly nájezdu (20°), přejezdu (20°) a sjezdu (32°), které jsou nezbytné pro jízdu v terénu, ale určitě jsou užitečné i v městském provozu, například při jízdě přes parkovací rampu.

Moderní design s charakteristickými prvky značky Jeep

Jeep Avenger se řídí „designovým přístupem“, který nabízí moderní interpretaci designu Jeep v kompaktním balení. Přední část vozu se vyznačuje ikonickou sedmiotvorovou maskou chladiče, která má z důvodu větší účinnosti více horizontální uspořádání. Zaoblená maska chladiče je umístěna před světlomety, aby je chránila v případě nárazu. Svalnaté blatníky, což je další klasický designový prvek značky Jeep, nabízejí pocit síly a robustnosti a zároveň vytvářejí impozantní vzhled na silnici i v terénu. Při pohledu zboku na první pohled upoutají pozornost klasické lichoběžníkové blatníky, které byly navržené tak, aby umožňovaly zdvih kola při maximálním výkyvu náprav. Avenger je vybaven impozantními 18palcovými koly s robustním designem a diamantovou povrchovou úpravou, která obouvají pneumatiky o průměru 690 mm. Silueta vozidla prozrazuje dobrou aerodynamickou účinnost a zprostředkovává pocit dynamiky, což zvýrazňuje i „plovoucí“ sloupek „C“, další typický prvek současné řady vozidel Jeep. Zadní část vozidla je charakteristická světly inspirovanými tvarem klasických palivových kanystrů s prolisem X. Symbol „X“ se opakuje také na dalších místech exteriéru a interiéru prostřednictvím vzoru „X-Camo“, který kombinuje koncept „kamufláže“ s písmenem „X“.

360stupňová ochrana karoserie

Pro snížení poškození při nárazech v nízkých rychlostech, což představuje 70 % kolizí v Evropě, je nový Avenger vybaven ochrannými kryty, lištami kolem celé karoserie a zapuštěnými světlomety. Přední světlomety jsou zapuštěné a posazené poměrně vysoko, což je chrání v případě nárazů v nízkých rychlostech. Ochranné kryty nového SUV jsou vyrobené z probarveného lisovaného polymeru. To v praxi znamená, že při poškrábání není poškození viditelné. Více exponovaná místa, včetně dveří, disponují vyšším obložením, což zaručuje špičkovou ochranu.

Designové prvky značky Jeep má Avenger i uvnitř

Interiér zcela nového modelu Jeep Avenger pokračuje v koncepci funkčního designu. Čistý a robustní styl interiéru, který se vyznačuje štíhlou palubní deskou, byl inspirován historií značky Jeep, zejména modelem Jeep Wrangler. Po usednutí do vozidla upoutá pozornost horní část palubní desky s jedním horizontálním prvkem, který zahrnuje všechny výdechy ventilace, ambientní osvětlení a centrální 10,25palcový dotykový displej umožňující sledování řidičem i spolujezdcem. Spodní strana palubní desky nabízí širokou odkládací schránku. Pravidla funkčního designu byla aplikovaná také na zavazadlový prostor. Ten se chlubí objemem 380 litrů a nízkou ložní hranou (o 720 mm nižší) nebo šířkou zadních výklopných dveří.

Nejmodernější technologie: vždy připojeno

Nový Jeep Avenger byl vytvořený pro „vždy připojené“ zákazníky a zajišťuje zcela digitální zážitek na palubě. Nejmodernějším infotainmentem jsou vybavené všechny verze. Jedná se o rádio Uconnect s 10,25palcovým displejem kombinované s plně digitálním přístrojovým panelem ve dvou variantách (7 a 10,25 palce). Infotainment Uconnect se může pochlubit grafikou podobnou chytrému telefonu. Systém navíc nabízí možnost zrcadlení chytrého telefonu na obrazovce rádia prostřednictvím bezdrátových funkcí Android Auto a CarPlay, které ale údajně nejsou na českém trhu podporovány. Umožňuje vytvoření vlastního rozhraní (až dvanáct widgetů na stránku, celkem šest stránek) a využití integrované navigace TomTom s vylepšeným rozpoznáváním hlasu a bezdrátovou aktualizací. Nový Jeep Avenger nabízí sadu služeb a funkcí, které mohou uživatelé využívat na dálku. Díky aplikaci Jeep Mobile mohou lokalizovat polohu svého vozidla přímo na chytrém telefonu. Mohou rovněž zamykat a odemykat dveře, kontrolovat stav baterie, nastavovat funkce klimatizace, nabíjet vozidlo a komunikovat s Avengerem prostřednictvím hlasového asistenta.

Na pařížském autosalonu se představuje personalizovaný Avenger

Na autosalonu v Paříži značka Jeep vystavuje plně elektrický Jeep Avenger v odstínu Granite se střechou Volcan, který je doplněný o polep kapoty se vzorem X-camo, modrými detaily a logem Avenger. Vozidlo se vyznačuje leskle černými 18palcovými koly s modrými detaily, které zdůrazňují elektrický pohon. Interiér je vybaven krytem středové konzoly s logem „e“ v modré barvě a vzorem X-camo uvnitř přihrádky, dále gumovými podložkami v odkládacích přihrádkách na palubní desce a středovém tunelu s typickým vzorem X-camo, jako i prémiovými koberečky s logem a siluetou vozu. Ukazuje na velké možnosti personalizace, které k vozům Jeep patří.

Jeep Avenger se vyrábí v Polsku

Nový Avenger je vyráběn ve vysoce moderním závodě Stellantis v polských Tychách. Továrna v polských Tychách byla postavena v letech 1972 až 1975 a rozprostírá se na ploše přes 2,4 milionu metrů čtverečních. Výrobní haly a servisní prostory přitom zabírají půl milionu metrů čtverečních. Celý výrobní cyklus přeměny svitků plechu na hotový vůz vyžaduje zhruba dvanáct technických hodin a z montážní linky sjíždí každých 50 sekund jedno vozidlo.

Továrna obstarává kompletní výrobní cyklus sestávající ze čtyř fází: lisování, jež od roku 1998 provozuje externí dodavatel, svařování s 99,5 % automatizací prostřednictvím 921 robotů, lakování, jež je z více než 90 % automatické, a nakonec montáže. Továrna v Tychách vyprodukovala od svého uvedení do provozu v roce 1975 (do září 2022) působivých 12,5 milionu vozidel. Na spuštění platformy B-SUV v Tychách byly vynaložené značné investice.

Jeep Avenger dorazí do showroomů značky Jeep začátkem příštího roku, ale zákazníci si již mohou předběžně rezervovat exkluzivní verzi Launch Edition. Tato možnost předběžné rezervace ovšem není pro český trh dostupná. Proto ani českou cenu zatím neznáme. Každopádně jde o zajímavou alternativu k současným hráčům v tomto segmentu, protože přináší něco jíného, než na co jsme mezi malými SUV zvyklí.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Je vtipne jake maji ambice “ zásadní krok k tomu, aby se Jeep stal světovou jedničkou v oblasti SUV” s pidi spalovakem, do ktereho nacpali elektromotor a tunel plus prostor pod sedackami vycpali baterkami o kapacite 54kWh v dobe kdy je na trhu jiz nekolik SUV s mnohem lepsimi parametry.

No tak stejne jde jen o to aby si to par pravovernych znacce koupilo a snizilo tak flotilove emise. A tem je potreba namazat med kolem ust. Ti co se o elektromobilitu zajimaji se tomu zasmeji a pujdou jinam.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze