Avenger není sám o sobě v naší redakci novinkou. Už jednou jsme pro vás otestovali jeho plně elektrickou verzi, která ale tehdy příliš nezazářila. Bude na tom mild-hybrid lépe? Už jen podle vizáže edice North Face je nadmíru jasné, že auto dává všem v okolí vědět, že není obyčejným Avengerem. Šedý lak karoserie je jedním ze tří, které lze zvolit a vůbec mi nevadí, že na voze jsou výrazné žluté akcenty. Obří nápis North Face na kapotě je lepší než nějaká malá plaketa na boku vozu. Žlutý podklad s GPS souřadnicemi je pak zajímavým doplňkem a chybět nesmí decentní žluté akcenty v předním outdoorově tvarovaném nárazníku. Žluté jsou taktéž nápisy Jeep v nábojích kol a záď zdobí kromě označení 4xe taktéž velké tažné oko napravo dole. Zajímavým detailem je měrka s logem kachny v předním nárazníku, kde si řidič může změřit brodivost vozu. Ta činí až 400 mm.
Technické parametry Jeep Avenger (2022) 4xe
Kompletní specifikace| Konstrukce | crossover, 4 080 × 1 780 × 1 530 mm, 1 475 kg |
|---|---|
| Pohon | Hybridní (elektřina/benzin), hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 100 kW, 136 koní, točivý moment: 260 Nm |
| Nádrž | 44 l |
| Spotřeba | Kombinovaná: ? l / 100 km |
| Cena od | 889 900 Kč |
Zvenčí to prostě Avengeru 4xe North Face náramně sluší, jen pro menší zašpinění zadního nárazníku s oknem by se hodily zástěrky. Nárazník má totiž v rámci lepších nájezdových úhlů dost „upilované rohy“ a každá větší nečistota se hned uchytí na obě spodní strany. I když může zvenčí vůz vypadat dokonale vyšperkovaný, ještě lepší je to uvnitř. Zde jsou ostře žluté akcenty, opěradla předních sedadel dostala na zadní straně dokonce jakési gumové šněrování, jaké mívají batohy zmíněné firmy. Kryt středového tunelu s magnetickými vložkami také specifický polep a nápis North Face. Přístrojová deska pak nese potisk s vrstevnicemi Alp a úplně napravo je označení jednotlivého kusu z celkem 4 806 vyrobených. Ano, je to limitovaná edice a ačkoliv v konfigurátoru ještě lze zakoupit, v oficiálním ceníku ji již nenajdeme.
Co mě ale naprosto dostalo, jsou sedadla. Jejich potah připomíná nepromokavou bundu s pořádnou dávkou polstrování. Žluté orámování sedadel je fajn, ale takový komfort, jaký tato sedadla nabízejí, jsem zaregistroval snad jen velkých Citroënů. Navíc je materiál opravdu odolný a kdo by na něj omylem něco vylil, s jistotou se po setření neobjeví žádná stopa. A jelikož hovoříme o stále aktuální generaci Avengeru, najdeme v jeho kabině i záplavu fyzických tlačítek. Skrze ta se ovládá jak chod převodovky, tak kompletní nastavení klimatizace. Pro rychlou deaktivaci všech možných jízdních funkcí pak slouží o něco výše umístěné tlačítko s piktogramem vozu. To je ještě poctivá stará škola a snad jen velká páka ruční brzdy chybí k tomu, aby se o Avengeru dalo mluvit jako o malém velkém autě pro chlapy.

















Na praktičnosti překvapivě nesebrala instalace zadního elektromotoru na zadní nápravě, takže kufr nabízí objem 380 litrů, což je stále více, než má elektrická verze. A jak hybridní Avenger vlastně jezdí? V podstatě si chci stěžovat jen na jednu věc. Tou jsou přechody z elektrického na benzinový pohon. Pokaždé se stalo, že to s vozem trošku cuklo a bylo to krajně nepříjemné hlavně na dálnici. Jinak ale nemohu říci křivé slovo na pohonnou jednotku, která nabízela výkon 145 koní, spolupracovala se šestistupňovým automatem a dokonce nechybí ani pádla pro manuální řazení. Na výběr jsem měl několik jízdních režimů, ale ty se v podstatě týkaly jen toho, jak moc bude Avenger 4xe čtyřkolkou. Kompaktní Jeep využívá 48V mild-hybridní techniku, v nízkých rychlostech tak může jezdit výhradně na elektřinu díky šestistupňové dvouspojkové převodovce e-DCS6 s integrovaným elektromotorem.
Hlavním pohonem je zde ale 1,2l přeplňovaný motor o výkonu 136 koní a na takto malé auto to bohatě stačí. Ostatně, na dálnici nemá verze 4xe problém jet až 194 km/h. Klíčovou součástí schopností testovaného vozu je pak redukční převodovka na zadní nápravě s poměrem 22,7:1. Ta zajišťuje točivý moment až 1 900 Nm a nabízí mimořádnou trakci i na prudkých a náročných površích. I při minimální přilnavosti kol přední nápravy je vždy připraveno vzadu alespoň 20 % síly. A tak jsem zkusil jízdní režim Sand & Mud a nestačil jsem se divit. Kdybych nevěděl, že přední a zadní náprava nejsou napevno spojeny přes diferenciál, řekl bych, že vzadu zcela jistě není „jen“ elektromotor. Malému Avengeru 4xe nedělalo problémy jet po kluzkém strmém stoupání v horách a ani blátivá polní cesta pro něj neznamenala větší problémy.















Technici pak mysleli na spotřebu a od rychlosti 90 km/h se stává čtyřkolkový Avenger čistou předokolkou. V takové rychlosti již pohon všech kol zkrátka není potřeba, přičemž do rychlosti 30 km/h je naopak pohon všech kol aktivní pořád. Ve výbavě je totiž systém Selec-Terrain, kam se řadí výše zmíněné jízdní režimy. Na výběr je Auto, který přepíná mezi pohony a v nízkých rychlostech umožňuje čistě elektrickou jízdu až do vzdálenosti 1 km. Dále je tu režim Snow, jenž zlepšuje trakci a stabilitu na sněhu, Sand & Mud optimalizuje činnost převodovky a trakci na nezpevněném terénu a Sport, který využívá plný potenciál systému 4xe, a to včetně krátkodobého zvýšení výkonu pomocí elektromotoru na zadní nápravě pro svižnější akceleraci.
A co spotřeba? Za celý test jsem ujel 800 km a palubní počítač ukázal hodnotu 7,1 l na 100 km. Vzhledem k 44litrové nádrži na palivo to není nijak zázračná hodnota, ale je pravdou, že s vozem jsem jezdil celkem často po dálnicích a čas od času jej prohnal v drsnějším terénu. Jsem si tak jistý, že s maximem snahy by průměr dokázal slézt někam k 6 l. Jeep Avenger 4xe současně myslel na jízdní komfort posádky a kromě přeladěného odpružení vpředu se vyznačuje víceprvkovým zavěšením zadních kol Multilink. To se běžně používá u větších vozů a není divu, že jízda mne náramně bavila. Díky terénním pneumatikám s vyšším profilem jsem si sice rovnou mohl nechat zajít chuť na sportovní jízdu, ale tohle auto je stvořeno pro úplně jiné podmínky.
Popravdě jsem nečekal, že se mi Avenger 4xe North Face tak zalíbí. Má sice o něco horší LED světlomety a přechody z elektřiny na benzin by mohly být méně znatelné, ale jinak je auto dokonalým malým terénním nástrojem, který se správným obutím projede více než většina dnešních moderních SUV. Design, výbava a také jízdní dovednosti, to jsou hlavní přednosti testovaného vozu, který je v rámci limitované edice North Face naceněn na 889 900 Kč.
Foto: fDrive.cz