Jeep Avenger EV Summit
test

Jeep Avenger EV Summit

Zaostřeno na infotainment
1

Kompaktní městské SUV, které bylo vyhlášeno Evropským autem roku 2023, lze v současnosti pořídit za cenu startující těsně pod hranicí 900 tisíc Kč, což z něj dělá jeden z „levnějších“ elektromobilů s relativně velkou 54kWh baterií. Jak se Jeep Avenger povedl z hlediska infotainmentu?

Středobodem infotainmentu Uconnect v Jeepu Avenger EV Summit je 10,25" dotykový displej, který má netradiční poměr stran, jemuž dělá společnost digitální přístrojová kaplička. Jak zábavní a informační systém funguje a jaké jsou mé postřehy z jeho používání?

Technické parametry Jeep Avenger (2022)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 080 × 1 780 × 1 530 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie54 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 404 km
Cena od

Začnu samotným displejem infotainmentu. Již zmiňovaná úhlopříčka 10,25" působí na první pohled pozitivně, avšak důležitou roli hraje v tomto případě také poměr stran. Kdybychom totiž přepočítali velikost například na cm², zjistili bychom, že se jedná o poměrně malý displej, který oproti mnoha moderním vozidlům disponujícím někdy i regulérním velkým „tabletem“ působí spíše jako nudle. Rozhraní infotainmentu je pochopitelně upraveno dané velikosti, přesto jsem si během používání nemohl ubránit dojmu, že by výrobce mohl úhlopříčku (resp. velikost) zvěšit, například přeuspořádáním odkládacího prostoru, výdechů klimatizace apod. Pochválit však mohu, že je v rozumné vzdálenosti od řidiče (alespoň při průměrné výšce řidiče) a není problém na něj dosáhnout.

O poznání horší je to bohužel s ovladačem směru jízdy. Ten byl kritizován již v předešlé recenzi a plně se s tím ztotožňuji. Upřímně jsem již dlouho neviděl takto špatně vyřešené ovládání směru, respektive rekuperace, a to především ze dvou důvodů. Prvním je, že jsou prvky velmi daleko od řidiče, který se tak musí natahovat a zároveň vizuálně kontrolovat, co mačká. Výrobce navíc přistoupil i k horší ze dvou variant, takže tlačítka D umístil na pravý bok řádku, tudíž jsou ještě o něco dál než „R“, které není potřeba tak často používat. Nepochopitelné je i řešení umístění rekuperace, která je ve stejném tlačítku jako D. Pokud byste tedy chtěli častěji rekuperovat v rámci ekonomičtější jízdy (např. při dojíždění k semaforu apod.), připravte se na velmi časté natahování se za hloupě umístěným tlačítkem.

Druhým závažným nedostatkem je podle mě úložný prostor pod tlačítky pro volbu směru jízdy, který kryje skládací (magnetická) roletka podobná třeba těm, které vídáme u tabletových pouzder. Na první pohled se jedná o pěkné řešení, které efektivně schová cenný obsah, jenž by mohl lákat zloděje, jenže několikrát jsem během šátrání v úložném prostoru (během jízdy) roletku nadzvedl takovým způsobem, že mi překryla tlačítka pro ovládání směru jízdy. Dovolím si tvrdit, že tato vlastnost může být v některých případech až nebezpečná. Řešením může být celou roletku vytáhnout, což je naštěstí možné, avšak mnohem lepší by bylo, kdyby konstruktéři vozu nevymýšleli „originální“ řešení a raději nabídli řidičům volič po ruce (třeba alespoň tam, kde se nachází volič jízdních režimů) nebo v ideálním případě páčku pod volantem.

Infotainment ale vesměs funguje dobře, zvládá při zapnuté navigaci přes Android Auto přenášet pokyny k odbočení i do digitální přístrojové kapličky a byl jsem spokojen s jeho svižností. Výjimkou je pak nastartování vozu, kdy je systém „ospalý“ a reakce jsou pomalejší. V tomto ohledu mě (nepříjemně) překvapila zpomalená reakce na změnu hlasitosti pomocí „kolečka“. Také se mi jednou stalo, že vůz nechtěl zrcadlit obraz z Android Auto, které registroval (propojeným telefonem byl v tomto případě Pixel 9 Pro drátově), ale zobrazoval jen prázdnou obrazovku a nepomohlo nic jiného než vůz kompletně vypnout a poté znovu nastartovat. Vizuálně rozhraní působí vcelku dobře, ale zkrátka je stále znát, že Uconnect rozhodně nebude hlavním lákadlem k nákupu Avengera. Příliš nepotěší ani jedno USB-C pro pasažéry vzadu a USB-C a USB-A vpředu.

Když už jsem zmínil netradiční řešení voliče jízdních směrů, zmíním i netradiční ovládání zobrazení obsahu na digitální kapličce, které se ovládá pomocí levé a pravé páčky pod volantem, tj. „blinkru“ a ovládání stěračů. Na samotném vrcholu každé z dvojice páček se nachází tlačítko, kterým se můžete přesouvat různými zobrazeními obsahu na přístrojové kapličce, druhým tlačítkem (na pravé páčce) pak můžete ještě přepínat dodatečný obsah v rámci daného zobrazení. Řešení není vyloženě špatné, rozhodně však poměrně netradiční v kontextu ovládání u většiny značek, které pro tyto účely používají například tlačítko na volantu.

Zhodnocení

Kdybych měl infotainment Avengeru zhodnotit jako ve škole, dostal by pravděpodobně známku 3-, neboť má hned několik nedostatků, jako je pomalejší start celého systému, dle mého názoru zbytečně „nudloidní“ displej či skutečně velmi neprakticky umístěné voliče jízdního směru, které sice přímo s infotainmentem nesouvisí, ale rozhodně se podílí na jízdním zážitku. Podivný zvuk blinkrů ať zhodnotí každý sám, stejně jako množství USB-C, kterých by podle mě mohlo být více. Pochválit pak mohu za schopnost zrcadlit navigační instrukce do obrazovky před volantem (v rámci propojení Android Auto) i vcelku povedený vizuál.

Foto: Ioannis Papadopoulos, fdrive.cz

Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Nepíšu úplně k článku, ale k autu a nabídce Stellantisu jako takovému. Takové auto s cenou 900 tis. Kč a baterií jen 54 khW brutto, mně přijde jako špatná nabídka. Bohužel.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze