Dvojče již otestovaného Peugeotu e-2008 sází na krabicovitější tvary, líbivé laky karoserie s kontrastní černou střechou a tmavé přední světlomety s technikou LED. Avenger EV se mí hned na první pohled zalíbil a musím říci, že po stránce designu se povedl. Hodně cením přítomnost předních mlhovek, které díky vyššímu umístění osvítily nejen prostor před vozem, ale hodně pomáhaly taktéž v zatáčkách díky funkci přisvěcování. Trošku americkým řešením je situace, kdy aktivujete jednu ze směrovek. V ten okamžik se obrysové světlo zadní lampy vypne a přepne právě na žlutý odstín. V noci je to trošku nebezpečné, protože při odstavení vozu u krajnice svítí jen přední světla, ta zadní jsou na okamžik tmavá. S blikači souvisí další věcička, kterou je jejich zvuk v kabině. Jeep si nejspíše řekl, že chce být co nejoriginálnější, a tak je zvuk směrovky hodně podobný tanečnímu beatu.
Technické parametry Jeep Avenger (2022)
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 080 × 1 780 × 1 530 mm, ? kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: přední |
Výkon | 115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm |
Baterie | 54 kWh |
Nabíjení | rychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | Kombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 404 km |
Cena od |
Kabina Jeepu Avenger je proti svým ostatním koncernovým sourozencům dostatečně odlišená, a tak nechybí například prostorný úložný box u voliče automatické převodovky, o jehož zakrytí se stará látková roleta s integrovanými magnety a nápisem „e“. Roletu lze různě přeskládat, což cením. Efektním prvkem je panel v barvě vozu napříč celou palubní deskou, stejně jako hezky schované výdechy ventilace nebo zkratky k některým funkcím infotainmentu, jež jsou umístěny na čtyřech tlačítcích pod displejem. Naopak s místem v interiéru je to hodně špatné. A je jedno, zda hovořím o přední/zadní řadě sedadel. Dopředu se posadí pohodlně 180 cm vysocí cestující, přičemž v ten okamžik se dozadu vejdou snad jen malé děti. Místa na nohy je v druhé řadě takový nedostatek, že dospělý člověk nemá šanci usednout.
Tlačítkový volič převodovky taktéž není zrovna po ruce a musel jsem se k němu často nepříjemně natahovat. Ještě že alespoň budíky a volant jsou „normální“ a nemusel jsem se setkat s řešením, které má ve velké oblibě Peugeot. Zajímavostí je navigace, která sice nabízela příjemnou grafiku, ale při naplánování trasy neumí zobrazit nabíjecí stanice na trase. Řidič tak musí dopředu plánovat a hledat, kde případně zastaví. To bych rozhodně vylepšil, jelikož u elektrického vozu je to dost nutná funkce. A tak mě napadá... Proč Avenger EV získal titul Evropské auto roku? Může snad za to beruška na střešní liště? Či snad nákres hvězdáře s dalekohledem v levém dolním rohu čelního skla? Pokud to totiž mají být jízdní dovednosti a dojezd samotný, pak se bavíme o průměru.
Po zdlouhavějším stisknutí tlačítka Start & Stop se nahodil elektrický systém, který využívá jeden elektromotor, pohon přední nápravy a baterii s kapacitou 51 kWh. DC nabíjení lze uskutečnit výkonem 100 kW a vězte, v případě tohoto vozu to bude více než potřeba. Opakovaně se mi totiž stalo, že při plném nabití baterie ukazoval palubní počítač dojezd takřka 400 km. Jaké bylo následné překvapení, když i v režimu Eco si vůz dokázal ubrat mnohdy až 3 km dojezdu na každém jednom reálně ujetém kilometru. S Jeepem Avenger EV jsem jezdil spíše průměrně rychle a často byl nucen kvůli nedostatku nabíjecích stanic na trase jet i velmi úsporně. Ani tak jsem nikdy na plnou baterii neujel více jak 300 km. Jak je to možné? Sám nevím, ale v době testu rozhodně nepanovaly teploty pod bodem mrazu a snažil jsem se o co největší možnou míru rekuperace. Tu lze sice navolit jen přes písmenko B na liště pod středovým displejem, ovšem její výraznější přínos jsem ve spojení s dojezdem neobjevil.
Výkon elektrické soustavy zde činí 156 koní a kdo se rozvášní, může s Avengerem upalovat až 150 km/h. To bych ale rozhodne nedoporučoval, jelikož při udržování této rychlosti se baterie dokázala vybít po ujetí 200 km. Elektrická varianta malého Jeepu by si tak rozhodně zasloužila baterii s kapacitou alespoň 60 kWh. Při naměřené spotřebě 23,1 kWh na 100 km by vůz dal oněch 200 km v prstem v nose a řidič by nemusel s kapkami potu na čele sledovat, jak dojezd skoro až brutálním způsobem padá k nule. Zde vidím největší nedostatek. Příliš optimistické hodnoty dojezdu dokáži zkraje vykouzlit úsměv na tváři, jenže čím dál jedete, tím více se úsměv mění na něco zcela jiného. V rámci každodenních jízd jsem měl možnost volit několik jízdních režimů, které spadaly pod prvek výbavy Selec-Terrain.
Kvůli pohonu přední nápravy nejvíce pomůžou pneumatiky v rozměru 215/55 R18, které i v režimu Eco nebo Normal zvládly až hodně špatné jízdní podmínky. S vozem jsem celkově najel 840 km a bylo až s podivem, jak rozporuplné dojmy ve mě zanechal. Stačilo by instalovat pádla pro rekuperaci elektrické energie, nasadit o něco větší baterii a rázem by se Avenger mohl chlubit tím, že získal nějaký titul. Takto je to ale jen na pohled hezké zvýšené auto, které při sebemenším nátlaku začne ukazovat své nedostatky. Vzhledem k ceně 1,1 milionu Kč mu je ale málokdo odpustí.
Foto: Roman Havlín, fDrive.cz
Přesně tak. Chtěl jsem se posadit, ale přední opěradlo bylo asi 7 cm od zadní sedačky. Ani jsem to nezkusil. Podplacené ocenění. Jinak to není možné. Mám dojem, že na e-salonu byla u vystaveného auta uvedena cena 1.4 M.