Jeep Avenger EV Summit
test

Jeep Avenger EV Summit

Nejlepší a průměrný zároveň
6

Elektrická prvotina značky Jeep letos ukořistila titul Evropské auto roku a my jsme se zaměřili na to, zda je takové ocenění na místě. Malý crossover s pohonem přední nápravy patřící do koncernu Stellantis přijel do testu v nejvyšší výbavě Summit, což mu ale vlastně stejně moc nepomohlo. Proč?

Dvojče již otestovaného Peugeotu e-2008 sází na krabicovitější tvary, líbivé laky karoserie s kontrastní černou střechou a tmavé přední světlomety s technikou LED. Avenger EV se mí hned na první pohled zalíbil a musím říci, že po stránce designu se povedl. Hodně cením přítomnost předních mlhovek, které díky vyššímu umístění osvítily nejen prostor před vozem, ale hodně pomáhaly taktéž v zatáčkách díky funkci přisvěcování. Trošku americkým řešením je situace, kdy aktivujete jednu ze směrovek. V ten okamžik se obrysové světlo zadní lampy vypne a přepne právě na žlutý odstín. V noci je to trošku nebezpečné, protože při odstavení vozu u krajnice svítí jen přední světla, ta zadní jsou na okamžik tmavá. S blikači souvisí další věcička, kterou je jejich zvuk v kabině. Jeep si nejspíše řekl, že chce být co nejoriginálnější, a tak je zvuk směrovky hodně podobný tanečnímu beatu.

Technické parametry Jeep Avenger (2022)

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 080 × 1 780 × 1 530 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: přední
Výkon115 kW, 156 koní, točivý moment: 260 Nm
Baterie54 kWh
Nabíjenírychlonabíjení: 100 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 15,3 kWh / 100 km, dojezd: 404 km
Cena od

Kabina Jeepu Avenger je proti svým ostatním koncernovým sourozencům dostatečně odlišená, a tak nechybí například prostorný úložný box u voliče automatické převodovky, o jehož zakrytí se stará látková roleta s integrovanými magnety a nápisem „e“. Roletu lze různě přeskládat, což cením. Efektním prvkem je panel v barvě vozu napříč celou palubní deskou, stejně jako hezky schované výdechy ventilace nebo zkratky k některým funkcím infotainmentu, jež jsou umístěny na čtyřech tlačítcích pod displejem. Naopak s místem v interiéru je to hodně špatné. A je jedno, zda hovořím o přední/zadní řadě sedadel. Dopředu se posadí pohodlně 180 cm vysocí cestující, přičemž v ten okamžik se dozadu vejdou snad jen malé děti. Místa na nohy je v druhé řadě takový nedostatek, že dospělý člověk nemá šanci usednout.

Tlačítkový volič převodovky taktéž není zrovna po ruce a musel jsem se k němu často nepříjemně natahovat. Ještě že alespoň budíky a volant jsou „normální“ a nemusel jsem se setkat s řešením, které má ve velké oblibě Peugeot. Zajímavostí je navigace, která sice nabízela příjemnou grafiku, ale při naplánování trasy neumí zobrazit nabíjecí stanice na trase. Řidič tak musí dopředu plánovat a hledat, kde případně zastaví. To bych rozhodně vylepšil, jelikož u elektrického vozu je to dost nutná funkce. A tak mě napadá... Proč Avenger EV získal titul Evropské auto roku? Může snad za to beruška na střešní liště? Či snad nákres hvězdáře s dalekohledem v levém dolním rohu čelního skla? Pokud to totiž mají být jízdní dovednosti a dojezd samotný, pak se bavíme o průměru.

Po zdlouhavějším stisknutí tlačítka Start & Stop se nahodil elektrický systém, který využívá jeden elektromotor, pohon přední nápravy a baterii s kapacitou 51 kWh. DC nabíjení lze uskutečnit výkonem 100 kW a vězte, v případě tohoto vozu to bude více než potřeba. Opakovaně se mi totiž stalo, že při plném nabití baterie ukazoval palubní počítač dojezd takřka 400 km. Jaké bylo následné překvapení, když i v režimu Eco si vůz dokázal ubrat mnohdy až 3 km dojezdu na každém jednom reálně ujetém kilometru. S Jeepem Avenger EV jsem jezdil spíše průměrně rychle a často byl nucen kvůli nedostatku nabíjecích stanic na trase jet i velmi úsporně. Ani tak jsem nikdy na plnou baterii neujel více jak 300 km. Jak je to možné? Sám nevím, ale v době testu rozhodně nepanovaly teploty pod bodem mrazu a snažil jsem se o co největší možnou míru rekuperace. Tu lze sice navolit jen přes písmenko B na liště pod středovým displejem, ovšem její výraznější přínos jsem ve spojení s dojezdem neobjevil.

Výkon elektrické soustavy zde činí 156 koní a kdo se rozvášní, může s Avengerem upalovat až 150 km/h. To bych ale rozhodne nedoporučoval, jelikož při udržování této rychlosti se baterie dokázala vybít po ujetí 200 km. Elektrická varianta malého Jeepu by si tak rozhodně zasloužila baterii s kapacitou alespoň 60 kWh. Při naměřené spotřebě 23,1 kWh na 100 km by vůz dal oněch 200 km v prstem v nose a řidič by nemusel s kapkami potu na čele sledovat, jak dojezd skoro až brutálním způsobem padá k nule. Zde vidím největší nedostatek. Příliš optimistické hodnoty dojezdu dokáži zkraje vykouzlit úsměv na tváři, jenže čím dál jedete, tím více se úsměv mění na něco zcela jiného. V rámci každodenních jízd jsem měl možnost volit několik jízdních režimů, které spadaly pod prvek výbavy Selec-Terrain.

Kvůli pohonu přední nápravy nejvíce pomůžou pneumatiky v rozměru 215/55 R18, které i v režimu Eco nebo Normal zvládly až hodně špatné jízdní podmínky. S vozem jsem celkově najel 840 km a bylo až s podivem, jak rozporuplné dojmy ve mě zanechal. Stačilo by instalovat pádla pro rekuperaci elektrické energie, nasadit o něco větší baterii a rázem by se Avenger mohl chlubit tím, že získal nějaký titul. Takto je to ale jen na pohled hezké zvýšené auto, které při sebemenším nátlaku začne ukazovat své nedostatky. Vzhledem k ceně 1,1 milionu Kč mu je ale málokdo odpustí.

Foto: Roman Havlín, fDrive.cz

jeep-avenger-2022
Klady
  • originální vzhled
  • některá hodně praktická řešení v kabině
  • vyšší světlá výška
  • dostatek výkonu
Zápory
  • tragický dojezd na dálnici
  • absence pohonu všech kol
  • málo místa v kabině
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Palec nahorů za tenhle článek!
Stanislav Vondraš
Stanislav Vondraš
"Dopředu se posadí pohodlně 180 cm vysocí cestující, přičemž v ten okamžik se dozadu vejdou snad jen malé děti. Místa na nohy je v druhé řadě takový nedostatek, že dospělý člověk nemá šanci usednout."
Přesně tak. Chtěl jsem se posadit, ale přední opěradlo bylo asi 7 cm od zadní sedačky. Ani jsem to nezkusil. Podplacené ocenění. Jinak to není možné. Mám dojem, že na e-salonu byla u vystaveného auta uvedena cena 1.4 M.
Petr Jahoda
Petr Jahoda
Úplně zbytečně auto, už vidím ty prodeje tohodle vehiklu.
Michal Opluštil
Michal Opluštil
Kdyby jste tohle ukázali výrobci Jeep před desítkami let, tak si to hodí.....Jeep dneška....předokolka bez tažného, bez místa, cena která nemá šanci obstát proti ničemu kromě vlastní stáje, technika EV stará pár let...když to je Jeep tak přidat dvacet čísel v rozvoru pro místo vzadu, elektromotor i dozadu na AWD, tažné, vyšší tlumiče, frunk s odtokem na špinavé boty apod.,V2L na výlety do přírody a baterku aspoň 65kWh...no a je to hned úplně jiné ale jménu odpovídající auto...a auto roku?... důkaz, že tahle anketa je totálně zbytečná, to eC4 či e2008 jsoibteda hezčí a pouzitelnejsi a nehrají si na něco co nejsou....

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze