Průvodce sezónou Formule E

Průvodce sezónou Formule E
Fotografie: Formule E
  • O víkendu začíná nová sezóna Formule E
  • Co se chystá, kdo odešel a kdo je favoritem?
  • To vše v rychlém sumáři nejdůležitějších informací

Po zimní přestávce se o nadcházejícím víkendu opět rozjede šampionát Formule E. Zahajovací závod se uskuteční jako již tradičně v saúdskoarabském Rijádu, finále nově vyvrcholí v jihokorejském Soulu. Jako obvykle s sebou začátek sezóny přináší řadu témat a novinek. I my na fDrive.cz jsme si jednu přichystali. Nově jsme téma Formule E zařadili na hlavní navigační lištu a připravili tematické články zaměřené na techniku nebo pravidla. A chystáme další. Už nyní vám ale přiblížíme příběh stále unikátního projektu, který vznikl už před více než 10 lety v jedné italské restauraci. Ale zpátky k samotným závodům a dění ve Formuli E. Na úvod malé připomenutí dramat sezóny minulé.

Adios Audi, bye BMW

Poprvé bez německého Audi. Ano, pohled na výsledkovou listinu bude poněkud zvláštní. Ingolstadtský výrobce byl mezi prvními podporovateli rodícího se šampionátu. Několikaleté zkušenosti automobilka zúročila ve třetí sezóně, kdy Lucas di Grassi vyjel titul. Hned následující ročník Audi bralo Pohár konstruktérů. V roce 2022 ještě zmínky o Audi slýchat budeme. Dobíhat totiž bude smlouva o dodávce motorů s týmem Envision. Totéž platí o další německé automobilce BMW. I tu na startovním roštu nenajdeme, nicméně zůstává dodavatelem motorů týmu Andretti.

Zůstane jen Porsche, vstoupí Maserati

Před příchodem třetí generace vozů formule E se silný německý blok rozpadne úplně. Stejně jako výše jmenované Audi a BMW svým odchodem po sezóně doplní i Mercedes. Až se zdá, že zdraví šampionátu je ta tam. Jenže na účast čeká zástup zájemců. Oficiálně už bylo představeno Maserati a brzy by mělo dojít i na odhalení jeho pilotů. Debatuje se i nad účastí McLarenu. A tým, kterému dnes říkáme Mercedes, by mohl také zůstat. Značka už sice existovat nebude, nicméně tým se sídlem v Anglii ano.

Itálie má zase důvod sledovat motorsport

Popularita seriálu Formule E pravděpodobně zase o něco vzroste. Minimálně v Itálii. Pod její vlajkou bude nově v týmu Dragon Penske závodit Antonio Giovinazzi. Ten ještě před dvěma měsíci oblékal kombinézu Alfa Romeo ve Formuli 1. Jde tak zároveň o nejvýraznější přesun na trhu jezdců. Spojena je s ním i jedna zajímavost: v minulých letech měl americký tým italského titulárního sponzora, společnost Geox, která si přála italského jezdce. Nestalo se. Až když došlo k rozvázání spolupráce, americká stáj Itala vytáhla. Giovinazzi se netají tím, že se by se v budoucnu rád vrátil do Formule 1. Zároveň přijal tuto výzvu, kde kvalita jezdců je velmi vysoká a kde bude všem na očích. Doposud jedinou zkušenost s elektrickou formulí získal před třemi lety při testu v Marrákeši s vozem Virgin a motorem Audi. V loňském roce skončil tým Dragon Penske v šampionátu konstruktérů na 11. místě z 12 týmů, ale ve srovnání s předchozími sezónami vykazoval určité známky zlepšení.

Venturi dál stoupá, obzvláště s příchodem di Grassiho

Monacký tým po odchodu Audi může slavit. Z jeho řad získal zvučnou posilu v podobě Lucase di Grassiho. Šampiona třetí sezóny, jenž toho ve Formuli E odkroutil už mnoho. Na stupních vítězů stanul už 37krát, z toho 12krát na stupni nejvyšším. V počtu získaných bodů nemá konkurenci. Na svém kontě jich má 883. Závodní dvojici vytvoří s Edoardem Mortarou, který loni překvapil nebývalou formou a ještě před posledním závodem vedl celý šampionát. Šéfku týmu Susie Wolffovou tak nejspíš čekají příjemné časy.


Nováček z IndyCar a F2

Téma nováčků ve Formuli E jsme již nakousli při zmínce Antonia Giovinazziho, Nicméně jsou tu další jména, ve světě motorsportu nikterak neznámá. Oliver Askew a Dan Ticktum. Prvně jmenovaný zažil turbulentní rok v sérii IndyCar. Postupně usedl za volant v týmech McLarenu, Eda Carpentera a Rahala Lettermana. Časté střídání zaměstnavatelů se odrazilo i na výsledcích, a tak Askew raději zamířil do Formule E. Zde bude vůbec prvním závodícím Američanem. Navíc v americkém týmu Andretti. To Dan Ticktum měl za sebou vydařenější sezónu ve Formuli 2. Sedmkrát stál na stupních vítězů, dvakrát vítězně a celkově skončil čtvrtý. Talentovaný britský závodník posílí tým NIO, odkud po sezóně odešel Tom Blomqvist.

Velká jednání o motorech

V souběhu událostí na trati lze letos předpokládat bitvu i v zákulisí. Vyjednávat se bude o nových dodávkách elektromotorů, neboť končit současná smlouva bude týmům Envision (Audi), Andretti (BMW), Venturi (Mercedes). Všechny tyto týmy si budou pro nadcházející čtyřletku třetí generace aut zajistit nového dodavatele.

Co prozradily testy

Obvykle testy na konci roku nejsou směrodatné pro předpověď vývoje nadcházející sezóny. Na okruhu Ricarda Torma to ale byly zejména vozy poháněné jednotkami Mercedesu, které se jevily v nejlepší formě. Tedy tovární tým Mercedes a Venturi. Bez pochyby je proto uvidíme mezi nejužší špičkou. Nahánět by je měl DS Techeetah, Jaguar a Envision.

Novinky v kalendáři

I pro letošní rok vedení seriálu přijalo úsporné řešení. Hned na pěti místech se totiž pojede dvojitý závod. Bude tak předejito scénářům z let minulých, kdy termíny i místa konání byly v důsledku pandemie takříkajíc plovoucí. Novinky mezi destinacemi jsou celkem tři. Indonéská Jakarta, kanadský Vancouver a jihokorejský Soul, kde zároveň celý šampionát vyvrcholí.

Kalendář Formule E pro sezónu 2021/22

Kde Formuli E sledovat

Stejně jako v minulých letech všechny závody včetně kvalifikačních sekcí odvysílá stanice Eurosport. Tréninkové sekce zůstávají bezplatně přístupné na kanálech YouTube, Eurosport Player nebo oficiálních stránkách Formule E. Podrobnou reportáž pak najdete na našich stránkách fDrive.cz a v sekci Formule E na hlavní navigační liště.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze