Provoz elektrických kamionů už vyjde levněji. Přesto zatím silnice nezaplavily

Provoz elektrických kamionů už vyjde levněji. Přesto zatím silnice nezaplavily
Fotografie: Tesla
  • Nákladní automobily zodpovídají téměř za třetinu skleníkových plynů z dopravy
  • Přechod na elektrické kamiony omezí lokální emise CO2 a pevné částice
  • Velké společnosti už je začínají objednávat, avšak zatím jen zvolna

Podle Americké asociace řidičů kamionů jezdilo v roce 2019 jen ve Spojených státech na 4 miliony nákladních aut a tahačů nejtěžší, osmé třídy (s celkovou hmotností vozidla 14 969 kg a více). Drtivá většina z nich byla poháněna naftovými motory, což značně zatížilo životní prostředí. Proto vědci i úřady doporučují řešení v podobě elektrifikace. Jenže té brání řada překážek. Na prvním místě ovšem překvapivě už není cena baterií, insideevs.com s odvoláním na společnost Evannex informoval, že podle nových analýz zmíněné asociace aktuálně nejvíc brání chybějící finanční pobídky (rozuměj dotace), řídká nabíjecí infrastruktura a vysoké ceny elektřiny. Dokud se tyto tři faktory nezmění, budou velká elektrická užitková auta přibývat jen pomalu. Ruku k dílu by měla přiložit státní správa, což potvrdila i studie Lawrence Berkeley National Laboratory (výzkumná instituce federálního ministerstva energetiky) ve spolupráci s Univerzity of California.

Táž instituce zveřejnila také studii, podle níž už dnes parametr, nazvaný TCO (Total Cost of Ownership, neboli veškeré pořizovací, provozní i servisní náklady), může být u elektrických dálkových kamionů už dnes nižší než u konvenčních. Při předpokládaném dojezdu 600 km, aktuální ceně baterií je rozdíl v TCO 13 % ve prospěch elektřiny. To znamená čistou úsporu 4,25 milionu Kč po dobu životnosti vozidla. Kvalifikovaný předpoklad dalšího vývoje pak zní, že očekávaný pokles ceny baterií a zlepšování dalších parametrů povede k tomu, že TCO elektrických trucků bude v roce 2030 proti dnešku poloviční.

Ačkoliv Volvo a Daimler už léta vyvíjejí a testují různé formy elektrického pohonu (mimo jiné elektrickým sběračem z trakčního vedení nad silnicí) a ve vývoji bateriového pohonu už získaly velmi solidní know how, vypadá to, že první ovoce sklidí Tesla, jejíž ekologický tahač Semi se zrodil později, avšak do reálného prodeje se díky nasazení zaměstnanců Tesly dostává první. A to i přes očekávané opoždění zahájení výroby. Tesla v tuto chvíli eviduje už několik tisíc objednávek. Například kanadská pobočka Walmart loni v listopadu ztrojnásobila objednávku na výsledných 130 tahačů, logistická společnost PGE jich chce rovnou 150 s opcí na dalších 350.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze