Daimler spustil první nabíjecí stanici pro kamiony. Umí nabíjet výkonem 1 MW

2
Daimler spustil první nabíjecí stanici pro kamiony. Umí nabíjet výkonem 1 MW
Fotografie: Daimler Trucks North America
  • Počet těžkých nákladních elektromobilů v USA roste
  • Dělí se o nabíjecí infrastrukturu s malými auty
  • Problém se právě začíná řešit

Společnost Daimler, vlastnící amerického výrobce legendárních trucků Freightliner, se silně angažuje v elektrifikaci těžké kamionové dopravy. Sama vyvíjí elektrické nákladní modely Mercedes-Benz eActros a Freightliner eArcadia, jenže to je pouze jedna strana jejích komplexních aktivit. Podle electrek.co otevřela ve spolupráci s Portland General Electric první, zatím experimentální, nabíjecí stanici, určenou primárně pro velké užitkové automobily. Tedy v USA typicky tahače, ale i školní autobusy či těžké stavební prostředky. Rozsáhlý areál, dimenzovaný k pohodlnému najíždění velkých souprav, se nazývá Electric Island (elektrický ostrov) a vyrostl přímo přes sídlem společnosti Daimler v oregonském Portlandu.

Areál má pomoci získat poznatky o nabíjení extrémně velkými proudy, stejně jako zapojení výkonných nabíječek do chytré sítě s možností obousměrného toku proudu. Experimentovat se bude s různými typy nabíječů a softwaru, ověřit se má též použitelnost vysloužilých trakčních baterií v programu Second Life při práci s násobně vyššími zátěžemi než dosud. A v neposlední řadě se zde bude ověřovat i funkčnost nových řešení pro flotilovou správu elektrického vozového parku a spotřeby energie. Na místě je také dost místa k dodatečné montáží velkých bateriových systémů spolu s „on site generation“, tedy lokálním zdrojem elektrické energie.

Stanice by měla uvést do praxe nabíjení přes 1 MW u každého stojanu (celkem tedy 5 MW), byť zatím není jasné, zda už takovou možnost dnes poskytuje. Každopádně je cílem obou společností vybudovat síť stanic, která by výkonem, trojnásobným proti dosud nejvýkonnějších stojanům pro osobní auta, nabíjela standardně. První má být na řadě 2100 km dlouhá dálnice I-5, lemující západní pobřeží USA od kanadských hranic až po San Diego. Je to ostatně jediná možnost, jak udržet časy nabíjení elektrických náklaďáků v přijatelných mezích. Budeme doufat, že jejich rozšiřování půjde ruku v ruce s dostatečným posilováním energetických zdrojů i přenosové sítě.

Electric Island v Portlandu a elektrické kamiony
Diskuze ke článku
Roman P
Roman P
"Stanice by měla uvést do praxe nabíjení proudy přes 1 MW" Prosím, opravte si názvy veličin, proud určitě není ve Wattech ;) Děkuji.
"Areál má pomoci získat poznatky o nabíjení extrémně velkými proudy" Extrémně velké proudy budou potřebovat extrémně účinné chlazení. Předpokládám, že kamiony budou fungovat min. na 800V napětí, i tak to vychází na proud více než 1000A. Předpokládám tedy, že za použití standardního CCS2 konektoru bude třeba takových zásuvek více, nebo bude vyvinut nový konektor?

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze