Prolezli jsme Microlino, moderní Isettu s elektrickým pohonem

IAA Mnichov 2021
3
Prolezli jsme Microlino, moderní Isettu s elektrickým pohonem
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Microlino je malý elektromobil inspirovaný italskou Isettou
  • Cílem bylo vytvořit efektivní vozidlo pro běžné denní jízdy
  • Díky malé baterii je to lehký a levný elektromobil

Na IAA Mobility v Mnichově mezi známými značkami najednou zahlédnu zajímavé vozidlo. Okamžitě se mi vybaví knížka Motorové opojení od Františka Alexandra Elstnera, kterou jsem jako malý rád prohlížel a později (když už jsem to uměl) i četl. Tam takové autíčko bylo, ale nemůžu si vzpomenout na název. Musím tedy trochu použít Google, abych našel, jak se jmenovala inspirace pro elektrické Microlino, které stojí přede mnou.

Malé elektrické vozítko Microlino, neboli nová Isetta – Jak se tam nasouká člověk s výškou 1,9 metru?

Vezměme to ale od začátku. Co vlastně vedlo švýcarskou firmu Micro Mobility k vytvoření takového autíčka? Byla to studie, která říká, že průměrně v autě cestuje 1,2 člověka a průměrné auto denně ujede 35 kilometrů. To znamená, že standardní auto je pro 95 % lidí na běžné denní používání zbytečně velké. A ani dojezd není pro běžné používání, jako jsou cesty do práce, za přáteli nebo na nákupy, potřeba nijak velký.

Microlino je vlastně elektrická Isetta, kterou vyrábělo i BMW

Inspirací pro Microlino byla italská Isetta, která má stejnou siluetu a také nabízí místo jen pro dva cestující, kteří nastupují odklopnou přední stěnou. Akorát Isetta z roku 1953, na níž později koupilo licenci i BMW, měla spalovací motor z motocyklu, zatímco Microlino má elektromotor o výkonu 11 kW. I velikost je ale podobná a díky tomu dokáže Microlino zaparkovat v kolmém stání a do jednoho parkovacího místa se vejdou tři. Ve srovnání s běžným autem tedy zabere třetinovou plochu. Délka je přibližně 2,4 metru, šířka 1,5 metru a výška mírně pod touto hranicí. Přitom mají dva cestující 220litrový prostor pro zavazadla.

Snadné parkování a úspora místa v centrech měst ale není jedinou výhodou Microlina. Toto vozítko je zároveň úžasně efektivní. Díky velmi nízké hmotnosti, která začíná na 513 kg, a malé čelní ploše má i úžasně nízkou spotřebu. Její hodnotu sice výrobce neudává, ale s menší baterií o kapacitě 8 kWh ujede 125 kilometrů. Když si připlatíte za baterii o kapacitě 14,4 kWh, získáte dojezd až 200 kilometrů. Pro srovnání, drtivá většina plug-in hybridů má baterii o kapacitě 10 až 14 kWh a dojezd se pohybuje mezi 40 až 65 kilometry. Ostatně i podle kapacity baterie a dojezdu by měla být normovaná spotřeba Microlina mezi 6,4 a 7,2 kWh/100 km, což jsou úžasné hodnoty.

Microlino má výkon 11 kW a na 50 km/h se rozjede za 5 sekund

Zároveň by ani dynamika neměla být špatná, protože díky výkonu 11 kW se Microlino rozjede až na 90 km/h. Zrychlení na stovku tedy logicky výrobce neudává, ale výkon 11 kW na půl tuny není špatný poměr, takže i dynamika by měla být dostačující. Ostatně, z 0 na 50 km/h se podle výrobce rozjede za 5 sekund. Je ale jasné, že velkou roli bude hrát hmotnost posádky, protože jestli pojede v autě jeden člověk o hmotnosti 70 kg, nebo dva lidé, z nichž každý váží třeba 90 kg, to musí být znát.

Nastupování dovnitř je sice trochu komplikovanější, zvláště pak pro mě s výškou přes 1,9 metru, ale když jsem se za volant nasoukal, měl jsem na délku dostatek místa. Akorát jsem si nedokázal představit, že by ještě někdo seděl vedle mě. Ale když se vrátím ke studii, že většinou jede v autě řidič sám (a můžu potvrdit, že to často také tak mám) pak by to stačilo a občas na kratší trasu by se vedle mě někdo vešel.

Díky malé baterii toto vozítko není drahé

Díky jednoduché konstrukci a malé baterii potěší i cena. Ta začíná na 12 tisících eur, což je v přepočtu okolo 300 tisíc korun. To je výrazně méně než u nejlevnějších elektromobilů, protože Dacia Spring u nás začíná na necelých 450 tisících korun. Ano, nabídne mnohem více prostoru a uveze 4 cestující, ale pokud v ní někdo jezdí sám, Microlino mu udělá stejnou službu mnohem levněji. Sériová výroba by měla být spuštěna někdy v těchto dnech, ale nemáme zatím informace, zda dorazí i na český trh. Ale pokud ne, individuální dovozy jsou také řešením. Ale oficiální zastoupení by bylo jednodušší, tak doufejme, že Microlino dorazí i do Česka.

Technické parametry Micro Mobility Microlino (2021) Small (8kWh)

Kompletní specifikace
Konstrukcehatchback, 2 430 × 1 500 × 1 450 mm, 513 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: zadní
Výkon11 kW, , točivý moment: 100 Nm
Baterie? (8 kWh využitelná kapacita)
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 125 km
Cena od305 000 Kč
Diskuze ke článku
Alex Ander
Alex Ander
To chci!
Karel Schmidt
Karel Schmidt
A když otevřete dveře v dešti naprší dovnitř nejen na podlahu, ale i na volant s pedály a po usednutí mi zmoknou ještě kolena. tak snad je v podlaze odtok.
Jan Maska
Jan Maska
Dobrý den,
už to někdo dováží do ČR? Předpokládám, že se to tady dá přihlásit na značky. Jak je to s omezením rychlosti, aby s tím mohli jezdit náctiletí od 16-ti let.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze