Proces kontroly výroby v SEATu má za následek profesně deformované puntičkáře

Proces kontroly výroby v SEATu má za následek profesně deformované puntičkáře
  • Oddělení technického měření ve společnosti SEAT používá různé metody, aby zaručilo dokonalé slícování všech dílů
  • Měření probíhá s přesností na desetinu milimetru, což odpovídá tloušťce listu papíru
  • Laserovým skenováním lze během jedné sekundy uskutečnit měření na více než 200 tisících bodech vozidla
  • Tamní zaměstnanci jsou prací natolik posedlí, že bezděčně kontrolují lícování dílů u hraček svých dětí

K montáži automobilů SEAT je zapotřebí 4 000 dílů od téměř 100 dodavatelů z různých zemí. Je to složitá „skládanka“, na jejíž dokonalé složení dohlíží oddělení technického měření ve společnosti SEAT. K měření jsou přitom používány různé technologie měření:

Stavebnice se slícováním: Spojování dílů automobilu je simulováno na hliníkových maketách ve skutečné velikosti. U nejdůležitějších dílů interiéru a exteriéru jsou analyzována různá tvarová řešení. Devět měsíců před uvedením nového modelu na trh pracuje tým tohoto oddělení na tom, aby „zákazníci vnímali svůj vůz jako celistvý a precizní celek s dokonalou kvalitou“, vysvětluje Pedro Vallejo, vedoucí oddělení technického měření pro zajištění přesnosti a kvality výroby ve společnosti SEAT.

Z 1 na 200 000 bodů za sekundu: Před několika lety bylo možné uskutečňovat jedno měření za sekundu. V současnosti zahrnuje měřicí zařízení fotometrii a laserové skenování, které zvyšují kapacitu na 200 000 měření za sekundu. Díky tomuto vývoji „získáváme mnohem více informací, ale také dokážeme během kratší doby analyzovat funkční charakteristiku každého dílu, takže můžeme mnohem efektivněji zavádět do výroby vylepšení“, ujišťuje Vallejo.

Budoucnost s virtuální realitou: Pokrok ve vývoji technologií měření umožňuje vytvářet virtuální modely každého vozidla. „Virtuální realita nám již umožňuje exponenciálně zvyšovat počet bodů měření a díky kvalifikovaným zaměstnancům můžeme být ještě rychlejší a flexibilnější,“ vysvětluje Vallejo. „Přecházíme z následné analýzy na preventivní opatření,“ dodává.

Přesnost odpovídající tloušťce listu papíru: Lícování každého dílu je analyzováno s přesností na desetinu milimetru. Tato práce „zaručuje konzistentní vnímání a hodnocení vozu zákazníkem, ale také zajišťuje ryze funkční aspekty“, říká inženýr Marc Vidal, který musí se svými kolegy například zaručit, aby dovnitř nevnikala žádná voda. Jeho tým zkoumá také pocity při kontaktu s povrchem každého tlačítka, potenciálně nepříjemné zvuky nebo dokonce díly vozidla, které mohou ovlivňovat aerodynamiku, například napojení skla čelního okna na střešní sloupky A.

Nepřetržitý monitoring: Tým oddělení technického měření se při své práci zaměřuje nejen na fázi před uvedením vozu na trh, ale také na kontrolu a optimalizaci celého procesu výroby. Jakmile oddělení ověří vhodnost dílů, následuje jejich důsledná analýza a nepřetržitý monitoring, aby byly během procesu výroby vozidla splněny veškeré požadavky na kvalitu. „Kontrola kvality probíhá až do okamžiku, kdy je vozidlo předáno koncovému zákazníkovi,“ dodává Vallejo.

Práce pro puntičkáře: Některé ze svých silných stránek tito odborníci využívají také ve vlastním osobním životě. Nepřetržitá práce s milimetrovou přesností znamená, že „například při nákupu brýlí pečlivě zkoumám, zda jsou stranice řádně připevněny ke kloubům“, říká Vidal. „Všichni jsme puntičkáři. Já dokonce kontroluji, jako dobře jsou vzájemně spojeny díly u hraček mé dcery,“ dodává Vallejo.

Úkoly pro 500 lidí: Na kvalitu vzájemného spojení a lícování všech dílů dohlížejí nejen inženýři a odborníci z oddělení technického měření, ale také profesionálové v ostatních odděleních společnosti SEAT a více než 90 jejích dodavatelů z 12 zemí v Evropě, Asii a Severní Africe.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nechcete být anonymní? Přihlašte se

Nejživější diskuze