Devátá sezóna Formule E teprve graduje, přesto na trhu s jezdci začíná být nebývale brzo poměrně rušno. Nezřídka jsme na první náznaky přesunů mezi týmy čekali do pozdního podzimu. Jenže jak se zdá, letos bude každoroční otázka „kdo kam“ vyřešena ještě než začne ze stromů padat první listí. Přinejmenším budeme znát neoficiální dohody. Tou první přestupové období rozhýbal Nick Cassidy, jenž se po sezóně připojí ke svému krajanovi a vytvoří velmi silný závodní pár v britském Jaguaru. Jednoznačný signál, že s útokem na nejvyšší mety to tým kolem Jamese Barclayho myslí opravdu vážně. S prakticky okamžitým účinkem začínají chodit zprávy o dalších potenciálních přesunech. Některé jsou více seriózní, jiné v úplném zárodku. Pojďme si je všechny představit.
Sentiment z Envisionu
Začněme pěkně popořadě. Tedy tam, kde vzniklo volné místo právě po Cassidym. V souvislosti se sedačkou u zeleného Envisionu se nejvíce mluví o návratu muže, jenž stál za výkonnostním vzestupem týmu. Řeč není o nikom jiném než o Robinu Frijnsovi. Ten se v Cupře trápí. Před finálovým dvojzávodem v Londýně na jeho kontě svítí jednociferné číslo v kolonce bodů, i on tak jistě vzpomíná na nedávné časy, kdy bojoval o titul. O místo v týmu, kam by se nyní mohl vrátit, jej před sezónou připravil Sébastien Buemi. Švýcar předvádí průměrné výkony, tým by potřeboval mladší krev. Tahouna, jímž právě Frijns umí být. Smlouvu u ABT Cupra má Nizozemec ještě na příští sezónu, nicméně není tajemstvím, že se Frijns porozhlíží po lepším. Sympatické je, že Cupra svému pilotovi bránit v přestupu nechce. Ani z pohledu Envisionu by se nejednalo o nelogický krok. Všechno se tak zdá být dokonale nalajnované.
Rovněž v hledáčku: Sam Bird, Maxmilian Günther, Jack Aitken
Překvapivé změny u McLarenu
Už nyní je jisté, že změny přijdou u legendární značky McLaren. Po premiérové sezóně tým opouští René Rast. S prostředím elektrických formulí se loučí nadobro a dává přednost závazkům značky BMW. Soustředit se bude na vytrvalostní závody WEC a německý seriál DTM. Jeho účast ve Formuli E vždy byla povětšinou prchlivého charakteru a ani nyní se nelze zbavit dojmu, že zastával roli dočasného řešení. McLaren pro svůj začátek potřeboval zkušeného a rychlého pilota a ti na trhu chyběli. Situace se letos dramaticky liší. Jaguar tím, že dal přednost Cassidymu, nechal pro ostatní na trhu velmi žhavé zboží. A podle všech indicií by Sam Bird skutečně mohl přesídlit z Coventry o necelých 200 km jižněji do Wokingu. S parťákem Jakem Hughesem by mohl vytvořit čistě britskou sestavu. Schopnosti Birda jsou nepopiratelné. I když se mu sezóna u Jaguaru příliš nevyvedla, stále jde o nejúspěšnějšího pilota mezi jezdci bez titulu. Sázka na rodáka z předměstí Londýna je jistější než na úplného nováčka. Jasno by prý mělo být už na konci tohoto měsíce.
Rovněž v hledáčku: –
Nissan si dělá zálusk na de Vriese
Nedávné pódium v Římě nejspíš přišlo v podání Normana Nata pozdě. Tým je aktivní při hledání nového jezdce a tím, kdo opustí japonské uskupení takřka s jistotou, bude právě Nato. Vše navíc umocnila touha Nissanu zmocnit se šampiona Formule E z roku 2021 Nycka de Vriese. Ten ještě před půlkou sezóny dostal kvůli neuspokojivým výsledkům vyhazov z AlphaTauri, sesterské stáje Red Bullu v F1. Sám de Vries by se jistě návratu nebránil. Vzpomínky má více než dobré. Nissan má však i záložní plán. Opět jím je odpadlík. Tentokrát Oliver Rowland, který předčasně skončil v Mahindře. Jedno lze mezi řádky rovněž vyčíst. Šéf týmu po předchozích zkušenostech bude dávat přednost uchazečům, kteří nemají duální závodní program.
Rovněž v hledáčku: Luca Ghiotto
Andretti hledá náhradu za Lotterera
Už dlouho je zřejmé, že štace Andrého Lotterera je nejspíš u konce. 41letý Němec zažívá nejhorší sezónu ve Formuli E. Zatímco kolega Jake Dennis má prakticky titul v kapse, Lotterer se nemůže vymanit z výsledkové bídy. V šampionátu mu patří nelichotivé 17. místo. S lehkou nadsázkou si vzheldem ke svému postavení bude moci americký tým na trhu vybírat, protože kdo by nechtěl mistrovskou sedačku? A jmen spojovaných s přestupem právě sem je opravdu spousta. V tuto chvíli ale není nikdo velkým kandidátem. Už dříve se hovořilo o zájmu Sama Birda nebo Robina Frijnse. To ale ještě před tím, než se Cassidy dohodnul s Jaguarem. Obě možnosti jsou nyní, zdá se, minulostí. Jednoznačně tým půjde i po podpisu de Vriese. Možná právě on je tím nejžhavějším zbožím a i Andretti bude chtít zalovit. Proti ale hraje čas. Šéf týmu Roger Griffiths nedávno říkal, že tým s rozhodnutím nebude spěchat. Aby pak ale ta největší jména už nebyla rozebrána. Oznámení očekávejme opět na poslední chvíli kolem předsezónních testů, tedy v průběhu října. Mezitím odškrtávejme nedostupná jména.
Rovněž v hledáčku: Oliver Rowland, Norman Nato, Maxmilian Günther, Lucas di Grassi, Zane Maloney
Maserati bez jediné změny?
Po neutěšených výsledcích na začátku sezóny se italská značka rozjela k velkým výsledkům. Maxi Günther během posledních závodů vyšplhal z úplného dna až na šestou příčku a přehoupl se přes stobodovou hranici. Za sebou nechal i taková jména jako da Costa, Vandoorne, di Grassi nebo Buemi. Všichni mistři světa. Není divu, že o služby německého pilota mají zájem mnohé týmy. Maserati však dalo jasně najevo, že by rádo přivedlo de Vriese, který před odchodem do F1 měl oblékat tmavě modrou kombinézu. Pustit Günthera za cenu de Vriese je riskantní krok, který se nemusí vyplatit. Italové proto zvažují i záložní plán, tím je ponechat si oba současné závodníky. Edoardo Mortara má smlouvu ještě na příští rok, zde tudíž nemusí automobilka vynakládat žádné úsilí. Otázkou rovněž je, zda nedat příležitost nováčkovi. Jedno velké jméno mezi všemi bije do očí.
Rovněž v hledáčku: Felipe Drugovich
Nio a Mahindra nejsou lákavou destinací
Velmi klidné období toto léto nejspíše čeká pouze dva týmy – Porsche a DS Penke. Oba si nejspíše ponechají oba piloty i pro příští sezónu. Nejasná situace je naopak u Mahindry a Nio 333. Je velice nepravděpodobné, že by Roberto Merhi získal místo u indického týmu a otázkou také je, co vymyslí ambiciózní Lucas di Grassi. Po lepším se budou rozhlížet i jezdci čínského Nia, jenomže jejich vyhlídky nejsou příliš optimistické. Místo v lepších týmech pro ně nezbyde. Odhadovat se dá, že u Nia proto ke změnám nedojde. Naopak u Mahindry se očekává, že příležitost dostane jeden z dvojice nováčků Jehan Daruvala – Jordan King. Ani sem se totiž ze zkušených jezdců nikdo nepohrne. Možností může být také Norman Nato.