Porsche v nových časech. Masivní růst zisků skončil, bude se šetřit

Porsche v nových časech. Masivní růst zisků skončil, bude se šetřit
Fotografie: Porsche
  • Vysoce ziskové automobilce Porsche skončila série tučných let rostoucích marží
  • Kvartální zisk se poprvé po letech propadl pod miliardu eur
  • Zuffenhausenskou automobilku po dlouhé době opět čekají škrty

Porsche patří mezi stabilní generátory vysokých zisků, s trochou nadsázky lze konstatovat, že živí celou divizi prémiových značek koncernu Volkswagen Group. Jeho kontinuální růst se stal příjemnou jistotou investorů a provozní marže, dlouhodobě atakující 20 %, pak vzorem pro ostatní koncernové značky. Jenže růžová pohádka se zadrhla, snaha o prolomení dvacetiprocentní hranice, která byla už už na dosah, se zhroutila a nyní se značka pohybuje kolem stále velmi dobrých 15,6 %. Jenže v rámci Volkswagen Group už to nestačí na pozici korunního prince, protože v nemilosrdném vnitrokoncernovém souboji mají momentálně napřed Lamborghini (28 %) a dokonce i Bentley (16 %).

Podle Autocaru, citujícího šefa značky Lutze Meschkeho, je příčinou aktuální obměna dvou klíčových modelů Macan a 911. Jenže horší je, že značka začala rychle ztrácet klíčový čínský trh. Ten se během prvních tří letošních kvartálů propadl o 29 % a absorboval něco málo přes 43 000 aut, což znamená, že se koncem roku počítadlo zastaví někde kolem 60 000 prodejů. Jenže tamější dealerská síť je dimenzována na 100 000 aut ročně a skutečně v postcovidovém roce 2022 prodala 93 286 vozů. Síť prodejců se tedy bude redukovat. Velké obavy také budí výsledky amerických prezidentských voleb, protože Donald Trump je velkým elektroskeptikem a už ohlásil, že okamžitě zastaví program podporu prodejů elektromobilů formou daňových kreditů.

Znače navíc, stejně jako řadě dalších, nevyšla sázka na rychlou elektrifikaci. Původně chtěla již v roce 2030 prodávat 80 % elektromobilů, jenže současné ochlazení poptávky této ambici nenahrává. Vypadá to tedy, že se bude přehodnocovat uvedení některých plánovaných, plně elektrických modelů, mezi něž patří například elektrický Cayenne, velký model s kódovým označením K1, postavený na platformě SSP a také nové, elektrické generace lehkých středomotorových sporťáků 718 (Boxster a Cayman). Naopak se pozornost upře zpět k některým spalovacím autům. A vedení bude pozorně sledovat výsledky modernizovaného Porsche 911 s kódovým označením 992.2, což bude vůbec první hybrid v této modelové řadě.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze