Porsche Macan EV oficiálně představeno. Na vlně rychlých voltů

Kompletní představení
2
Porsche Macan EV oficiálně představeno. Na vlně rychlých voltů
Fotografie: Porsche
  • V Singapuru se uskutečnila světová premiéra nového Porsche Macan
  • Vystaven bude také na tamější expozici Singapore Art Week

Dlouho očekávané elektrické SUV Porsche Macan EV, které jako první vyjíždí na nové elektrické platformě PPE, se představilo na velkolepé show v Singapuru. Vznikla kvůli ní originální konstrukce s 6 500 unikátních dílů a 200 000 nýtů, kolem níž se celá akce odehrála a která vyplňovala ostrůvek v elektrickém městě Singapuru originálními světelnými efekty. Ostatně právě úspěch Macanu EV bude pro klíčový nejen pro Porsche, ale přeneseně pro celý Volkswagen Group. Rok navíc, které Porsche dostalo kvůli zpoždění celého projektu se, doufejme, projeví v dotaženosti celého projektu, zejména z hlediska softwaru. Ostatně první zákazníci by se měli přesvědčit o kvalitě práce konstruktérů už během tří týdnů.

Základní linie našly nový způsob, jako po „zuffenhausensku“ ztvárnit SUV s logem Porsche. Nutno dodat, že se jim to podařilo výrazně lépe, než u stávajících SUV Cayenne a Macan

Design samotný příliš nepřekvapil; zachoval nejen odkaz legendárních sporťáků z Zuffenhausenu, ale i linie elektrického Taycanu, který přijala veřejnost velice dobře. Znovu tedy hledíme do horizontálních štěrbin s LED moduly, osvětlujícími nejen vozovku, ale také historickou vazbu k legendárním modelům Porsche. Tvary vznikaly nikoliv pro designéry, ale pro veřejnost, řečeno slovy tvůrců. Přesto se odvážili opustit dosavadní opticky přetížené zádě stávajících SUV a vytvořili sympatičtější plynulou linii, směřující od střechy rychle dolů. Měnil se i interiér, který vstoupil do elektronického věku se svými plovoucími, prohnutými displeji a vyčerpávající multimediální výbavou včetně rozšířené reality a superrychlého plánování trasy. Ostatně zadání znělo vytvořit Porsche na silnici, chytrý telefon ve virtuálním prostoru. Proto nabídlo také volitelný, 10,9" displej pro spolujezdce.

Cílem bylo vytvořit nejsportovnější SUV svého segmentu, kvůli čemuž byly prototypy pečlivě laděny ve vývojovém centru ve Weissachu. Ostatně Porsche už nasbíralo s rychlými SUV více než dostatek zkušeností. Klíčovými slovy vývoje každopádně byly elektrická síla, řidičský zážitek a design. Baterie s 800V architekturou dostala brutto kapacitu 100 kWh, netto pak 95 kWh. Nabíjet se bude z 10 na 80 % SoC 21 minut maximálním příkonem 270 kW. Na stanici se 400 V se baterie rozdělí na dvě virtuální, stejně velké jednotky, které pojmou až 135 kW. Bez zajímavosti není ani nejvyšší rekuperační výkon 240 kW.

Ve startovní nabídce se octnou dvě verze. Obě nabídnou pohon všech kol, jak je ostatně jasné i z označení té základní Macan 4. Ta nabídne 408 koní, 650 newtonmetrů a dojezd až 613 km podle WLTP díky nízkému součiniteli čelního odporu vzduchu Cx 0,25. Zrychlí z klidu na stovku za 5,2 s a dosáhne 220 km/h. Vrcholná dostane tradičně přídomek Turbo, který nepřestává dráždit tradicionalisty, ovšem budou si muset zvyknout. Ostatně výkony Macanu Turbo vypadají velice slibně. Jmenovitých 639 k a 1 130 Nm, díky nimž zrychlení z klidu na 100 km/h za 3,3 s dosahuje úrovně supersportů. To sice tak úplně neplatí o maximálce 260 km/h, ovšem jezdit rychleji s SUV si stejně nikdo doopravdy nepřeje. Kdo to ale přeci jen zkusí, nemusí mít strach z aerodynamického závleku za nízkou a rychle klesající přídí. O patřičnou stabilitu se totiž postará aktivní výsuvní zadní spoiler.

Interiér otevírá nové prostory spoustě displejů a moderních komunikačních prostředků. Základní firemní hodnoty ale zachovává

O patřičnou zábavu na silnici se postarají v první řadě dvě zásadní novinky – volitelné natáčení zadních kol až o 5 stupňů, s nímž se Macan vytočí na průměru 11,1 m, a nové, rovněž příplatkové, adaptivní tlumiče PASM, regulující kompresi i expanzi zvlášť. Vzduchové pérování je pro Macan 4 volitelné, pro Turbo standardní. Ovšem PASM lze získat i k základním, ocelovým pružinám. Třešničkou na dortu pak je elektronicky řízený svorný diferenciál vzadu, aktivně přelévající více síly na vnější kolo v zatáčce.

Konstruktéři našli místo nejen pro maximálně 540 l zavazadel, ale i pro frunk o objemu 84 l. Elektrický Macan zároveň utáhne až dvoutunový brzdění přívěs. Důležitější ale je, že řidič i spolujezdec nyní sedí o 28 mm níže přesto, že mají pod sebou baterii. Níže se sedí i vzadu, a to o 15 mm, při současném bonusu většího místa pro nohy. Došlo samozřejmě i na LED pásky v roli ambientního osvětlení, ovšem nyní dokáží také varovat před nebezpečím, indikovat stav nabití baterie či prostě jen zdravit řidiče.

Technické parametry Porsche Macan EV 4

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 784 × 1 938 × 1 622 mm, ? kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon300 kW, 408 koní, točivý moment: 650 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 270 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 17,9 kWh / 100 km, dojezd: 613 km
Cena od2 225 735 Kč
Diskuze ke článku
Petr Seliger
Petr Seliger
84k Eur v zakladu to je necelých 2,1M, enyaq vybaveny 1.9M. Jsem zvědav na cenu v Kč, a pak na Q6 etron, ktery jak to tak byva bude lacinejsi nez Macan. Nejak mi z toho vychazi ze to enyaq pri techto cenach bude mit velmi tezke.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze