Porsche Macan je po 10 let pro automobilku stěžejním modelem, společně s jeho větším sourozencem Cayenne. Středně velké SUV kombinující luxus, praktičnost a sportovní jízdní vlastnosti vydrželo na trhu neobvykle dlouho a na některých trzích se ještě spalovací verze dále prodává a dožívá. Ne ale v Evropě, kde Porsche vloni uvedlo konečně čistě elektrický Macan. A podle posledních čísel to vypadá, že prodeji naváže na úspěch předchůdce, kterého se v roce 2023 prodalo přes 80 tisíc kusů.
Porsche Macan je luxusní zásah do černého (TEST)
Design: typické Porsche v ostré době
Bezmála 4,8 metru dlouhé SUV kombinuje naprosto typickou oblou siluetu Porsche s dnes módními ostře řezanými rysy a svalnatým vzhledem. Poznávacím znamením nového elektrického Macanu jsou přikrčená, hranatější světla, která ale opět mají typickou čtveřici LED elementů. V našem případě je máme za příplatek obohacená o světle modré linky. Jak je dnes v módě, hlavní světla najdeme až dole a jsou samozřejmě matrixová, s 84 elementy a velmi výkonná. Dokáží osvítit silnici až na 600 metrů a v praxi musím opravdu říci, že jsou naprosto špičková a fungují prvotřídně.






Naše verze Turbo má agresivnější přední nárazník, který je pro Turbo typický a podívejte se na obří 22" kola s krásnými červenými brzdovými třmeny. Auto na nich vypadá prostě božsky. Mimochodem, u základní verze Macanu za ně připlatíte 100 tisíc korun, u Turba 20 tisíc korun. Ano, vítejte v zemi příplatků, u Porsche se totiž se základem nespokojí nikdo. Já osobně bych ale u Macana šel do 20" nebo 21". Tato 22" už zbytečně krátí dojezd a auto je na nich tvrdší.








Boční silueta zůstává typická pro Macan a nečekejte žádné výstřelky. Na boku nám Porsche nápisem hrdě prozrazuje, že jde o čistě elektrický model, ale jinak je bok čistý. Obdivovat můžeme dveře s bezrámovými okny se soft close mechanismem a za zadním bočním oknem s typickým tvarem po vzoru legendární 911 najdeme nabíjecí porty. Ano, Porsche je společně s Audi jedním z mála výrobců, kteří dávají porty na obě strany. Ten hlavní s DC a AC nabíjením je vlevo vzadu, vpravo je pak pouze AC nabíjení. Stačí je pohladit a elegantně se odsunou, samozřejmě se pak po dokončení nabíjení automaticky zavřou. A to znamená žádné trapně zapomenuté otevřené nabíjecí porty. Majitel Porsche přece nemůže být pro smích a zároveň vyžaduje maximální komfort.
Typicky oblá záď se nedočkala žádných experimentů a výrobce předvádí to, co umí skvěle. Tedy sportovní eleganci s osvědčenými prvky, jako je krásný červený led pásek a u verze Turbo dynamicky vypadající průduchy. Škoda, že jsou v nich jen plastové záslepky a k ničemu vlastně nejsou. Ale vypadají dobře. My máme i nápis Porsche vyvedený v příplatkové ledovcově modré barvě, což vypadá hodně zajímavě. A jestli vám k sportovnímu vzhledu něco chybí, nebojte. I tady máme samozřejmě přítlačné křídlo, které se při vyšší rychlosti vysouvá automaticky, ale samozřejmě, pokud se chcete před někým ukázat, můžete si ho vysunout třeba před závodem na křižovatce. A pokud vám chybí stěrač, můžete ho za příplatek mít také. Macan se vzhledově, alespoň podle mě, zatraceně podvedl a přesně tak má vypadat SUV od Porsche. A co na něj říkáte vy?







Technika a výbava: první Porsche na PPE
Macan si můžete koupit ve 4 verzích. Tou základní je zadokolka, ostatní jsou vždy čtyřkolky se dvěma elektromotory. Na rozdíl od sesterského Audi Q6 e-tron ale Porsche Macan nenabízí ve verzi s menší baterií, vždy tak dostanete 100 kWh. Základní verze vyjde na 2 miliony korun včetně DPH, s rozumnou výbavou si připravte tak o 500 tisíc korun navíc. My testujeme vrcholné provedení Turbo s výkonem 470 kW a zrychlením na stovku za 3,3 s, které začíná na cenovce 3 miliony korun, naše auto, tak jak tady stojí, je za 3,5 milionu korun. A to v něm zdaleka nejsou všechny příplatky.
Technické parametry Porsche Macan EV Turbo
Kompletní specifikace| Konstrukce | SUV, 4 784 × 1 938 × 1 621 mm, 2 405 kg |
|---|---|
| Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
| Výkon | 470 kW, 639 koní, točivý moment: 1 130 Nm |
| Baterie | 100 kWh (95 kWh využitelná kapacita) |
| Nabíjení | rychlonabíjení: 270 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
| Spotřeba | Kombinovaná: 18,8 kWh / 100 km, dojezd: 591 km |
| Cena od | 2 970 506 Kč |
Třeba jako zadní řiditelná náprava s natočením až o 5 stupňů, kterou nová platforma PPE umožňuje. Ano, Macan je první Porsche, které vyjíždí na této nové koncernové platformě, kterou Porsche vyvinulo společně s Audi, jež na ní postavilo nové A6 e-tron a Q6 e-tron. Nabídne tedy 800V architekturu, pokročilý termomanagement, nabíjení výkonem až 270 kW a také komfortní funkce v čele s adaptivním vzduchovým podvozkem. Technologicky tedy naprostá špička.
| Porsche Macan | Porsche Macan 4 | Porsche Macan 4s | Porsche Macan Turbo | |
| Výkon | 265 kW | 300 kW | 380 kW | 470 kW |
| Pohon | zadní | 4×4 | 4×4 | 4×4 |
| Zrychlení z 0 na 100 km/h | 5,7 s | 5,2 s | 4,1 s | 3,3 s |
| Maximální rychlost | 220 km/h | 220 km/h | 240 km/h | 260 km/h |
| Velikost baterie | 100 kWh | 100 kWh | 100 kWh | 100 kWh |
| WLTP dojezd | 643 km | 613 km | 608 km | 592 km |
| Cena | 2 071 286 Kč | 2 161 280 Kč | 2 339 277 Kč | 2 970 506 Kč |
Interiér: vybraná kůže, kam se podíváš
Interiér působí od prvního okamžiku mimořádně luxusně a precizně. Vše je přesně tam, kde má být, a kvalita použitých materiálů odpovídá prémiovému vozu. Dominují jemně prošívané kožené plochy, a to nejen na palubní desce, ale i na dveřích či v dolních částech interiéru. Za příplatek lze obložit kůží ještě větší část přístrojovky, případně zvolit karbonové dekory nebo měkkou alcantaru na stropnici. Typickým prvkem je pak pro Porsche analogový chronometr na palubní desce dostupný hned ve třech variantách. Stejně jako exteriér, i interiér je vysoce individualizovatelný – barevné kombinace jdou od decentní černé až po výrazně sportovní červenou, kterou měl náš testovaný vůz. Výsledek působí elegantně i dynamicky zároveň.





Praktičnost interiéru poskočila o pořádný kus dopředu oproti spalovacímu Macanu. Středový tunel nabízí množství úložných prostorů, včetně chytrých přihrádek a dobře umístěných držáků nápojů. Mobilní telefon má vlastní odkládací místo, které lze zaklopit, takže ani při ostřejší jízdě nevypadne.
Porsche se navíc úplně nevzdalo manuálních tlačítek, což je pro mnoho řidičů velké plus. Středová konzole má v klidovém stavu elegantní černou plochu, po nastartování se však decentně podsvítí a nabídne klasické fyzické ovladače. Ovládání klimatizace, vyhřívání či odvětrávání sedadel probíhá přes „promačkávací“ dotykové plochy, které dávají pocit skutečného stisku. K tomu nechybí ani tradiční otočný ovladač hlasitosti – detail, který potěší všechny milovníky klasiky.
Největší pochvalu ale zasluhují sedačky. V našem případě šlo o nejvyšší sportovní variantu nastavitelnou v 18 směrech. Jsou komfortní, ale zároveň nabízejí skvělé boční vedení a podrží řidiče i při dynamické jízdě. Za příplatek lze přidat masážní funkci, která je překvapivě silná a uspokojí i ty, kteří preferují intenzivnější masážní programy.









Loketní opěrka je pevná a v ideální poloze, byť ji nelze polohovat. Volant s výrazným, tlustým věncem působí sportovně a skvěle padne do ruky. Dojem prostoru a světlosti ještě umocňuje panoramatická střecha, kterou lze plně otevřít – rázem tak Macan nabídne atmosféru malého kabrioletu.
O zvuk se stará v základní verzi solidní audiosystém, nicméně za příplatek lze získat špičkový Burmester, který interiér promění v koncertní sál. Stejně tak je možné zvolit i doplňkový displej pro spolujezdce – ten sice testovaný vůz neměl, ale kdo touží během jízdy sledovat videa nebo hrát hry, najde v této možnosti ideální doplněk.
Na rozdíl od původního spalovacího Macanu, kde byla druhá řada spíše kompromisem, přináší čistě elektrická platforma podstatně více prostoru. Zadní dveře jsou sice kratší, takže manipulace s dětskými sedačkami je trochu těsnější, ale samotný prostor je o poznání velkorysejší. Když si sednu sám za sebe se svou výškou 185 cm, mám před koleny dostatek místa a nad hlavou ještě přibližně rezervu 4 až 5 cm – a to i přes výrazně klesající linii střechy. Do výšky 190 cm se tu tedy pohodlně usadí prakticky každý.
Materiály vzadu odpovídají luxusnímu dojmu z přední části – nechybí kvalitní kůže a precizní detaily. Jen některé prvky, například výplň mezi sedákem a dveřmi z tvrdého plastu, působí v autě za tři miliony korun trochu nepatřičně. Praktické prvky tu nejsou tak dotažené – skořepinová sedadla postrádají kapsy na zadní straně a rovněž opora pro stehna je kvůli plochému sedáku horší, takže vyšší cestující mají kolena posazená výše a delší jízdy nemusí být vzadu příliš pohodlné. Pro děti či menší postavy je ale komfort zcela dostatečný a panoramatická střecha navíc prostor krásně prosvětluje.
Co se zavazadelníku týče, Macan udělal oproti spalovacímu předchůdci velký krok kupředu. Nově přibyl hlavně přední „frunk“ s objemem 80 litrů – ideální na nabíjecí kabely nebo menší sportovní tašku. Hlavní zadní kufr nabídne 544 litrů, což je o 60 litrů více než u předchozí spalovací generace. V součtu tedy elektrický Macan poskytne téměř o třetinu větší přepravní kapacitu. Výjimkou je ale verze Turbo, kde kvůli umístění zadního elektromotoru objem kufru klesá na 480 litrů, tedy na úroveň starého modelu. Důvodem je horizontálně přetočený zadní motor, pod podlahou kufru je tak méně místa.
Pod podlahou kufru se ukrývá subwoofer, který v případě volby prémiového audiosystému Burmester zabírá také větší část prostoru a zamezuje vytvoření dodatečné přihrádky. Praktické je vzduchové odpružení, díky němuž lze vůz při nakládání snížit, nechybí ani elektricky výsuvné tažné zařízení s kapacitou dvou tun. Samotná záď je sice díky elegantnější linii o něco více skloněná, což ubírá na využitelnosti při naložení „po střechu“, ale standardní objem kufru zůstává plně konkurenceschopný. A pokud toužíte po extravaganci, můžete si objednat krycí roletku zavazadelníku z pravé kůže, ovšem za příplatek kolem 20 tisíc korun.
Infotainment: zcela nový v původním hávu
Infotainment patří k těm nejpovedenějším, jaké dnes v elektromobilech najdete. Řidič má před sebou stejný digitální kokpit, jaký známe z Taycanu – krásně zakřivený displej s jemným rozlišením a precizní grafikou. Konfigurovatelnost je téměř neomezená – můžete mít na celé ploše detailní mapu, kombinovat různé ukazatele podle vlastních preferencí i si displej úplně vyčistit do minimalistického režimu.




Ještě dál jde nový head-up displej s rozšířenou realitou. Obraz je jasný, dokonale čitelný a vysoce přizpůsobitelný. Na křižovatkách se přímo do reálného obrazu promítají animované šipky, které vás navádějí přesně do správného pruhu. Celek působí přirozeně a funkčně. Atmosféru v kabině dotváří ambientní osvětlení s širokými možnostmi nastavení barev a intenzity. Jedinou slabinou je jeho odraz v nočním zpětném zrcátku – detail, který by vyřešila virtuální zrcátka, ta ale Macan bohužel nenabízí.
Centrální displej má 12" a je decentně zapuštěn do palubní desky. Na rozdíl od mnoha konkurentů tak nevystupuje do prostoru, což ocení ti, kteří nemají rádi „levitující“ obrazovky. Někomu se může zdát příliš nízko a trochu menší, ale k charakteru Porsche to sedí a do interiéru zapadá velmi harmonicky.
Pod povrchem běží zcela nový systém postavený na Androidu s moderní hardwarovou architekturou zahrnující pět výkonných počítačů. Díky tomu je vše aktualizovatelné na dálku – od softwaru infotainmentu přes navigaci až po řídicí jednotky baterie a motorů. Rychlost systému je působivá – zadáte cíl v Budapešti a během dvou vteřin máte hotovou trasu i s nabíjecími zastávkami. Grafika je přehledná, intuitivní a ostrá.
K dispozici je i obsáhlý obchod s aplikacemi. Najdete tu nejen Spotify a Amazon Music, ale také YouTube, webový prohlížeč, aplikaci pro počasí nebo balík her – k dispozici je deset až patnáct titulů, které si můžete zahrát přímo na displeji. Stránky jako fDrive.cz se načítají rychle a vypadají na obrazovce velmi dobře. Domovskou obrazovku si lze navíc přizpůsobit pomocí widgetů, což přidává na praktičnosti.
Celkově infotainment v Macanu působí jako skutečný etalon segmentu. Je rychlý, intuitivní, bohatý na funkce a jeho podrobné nastavení auta působí přehledně a logicky. Porsche se podařilo spojit technologickou špičku s uživatelsky příjemným prostředím – a výsledek je opravdu špičkový.
Jízdní dojmy: SUV pecka
Jízdní dojmy z nového Porsche Macan se dají shrnout do dvou slov – naprostá pecka. Už po pár kilometrech je jasné, že toto SUV se vymyká své kategorii – nepůsobí těžkopádně ani odtažitě, i přes hmotnost přes dvě tuny je až překvapivě agilní. Do zatáček se vrhá s chutí skoro sportovního kupé a vy za volantem rychle zapomenete, že sedíte v SUV.
Podvozek je jedním slovem fenomenální. Porsche se podařilo naladit unikátní kombinaci sportovnosti a komfortu. Cítíte každý detail vozovky – dlažební kostku, kanál i drobné nerovnosti – a přesto to není nepříjemné. Dvoukomorové vzduchové odpružení dokáže být měkké a pohodlné při běžné jízdě, zároveň se dokáže v okamžiku proměnit ve sportovní náčiní. I na velkých 22" kolech je auto stále komfortní, ale přitom poskytuje perfektní kontakt s povrchem, což je pro sportovní jízdu klíčové.
Stačí otočit kolečkem na volantu do režimu Sport Plus a Macan se mění před očima. Podvozek ztuhne, reakce se zostří a na řidiče přijde lavina emocí. Zrychlení z 0 na 100 km/h za 3,3 s vás přibije do sedadla a elektrický kopanec je návykový. Ještě působivější než rychlost v přímce je ovšem ochota vozu měnit směr. Macan se vrhá do zatáček s lehkostí, kterou byste od SUV této velikosti rozhodně nečekali. Když k tomu přidáte elektronický „eSound“ dodávající jízdě futuristický náboj, je zážitek z okresních silnic čistá radost. A co je důležité – tenhle pocit se neomrzí.
Samozřejmě, většinu času budou majitelé jezdit v klidnějším tempu. V běžném režimu se z Macanu stává pohodlný a kultivovaný společník, který umí skvěle filtrovat nerovnosti a díky asistentu řízení InnoDrive i zpříjemnit dlouhé dálniční cesty. Head-up displej s rozšířenou realitou přesně ukazuje vzdálenosti a pomáhá držet odstup, adaptivní tempomat je spolehlivý a nechybí ani jistota v ostrých zatáčkách. Jedinou výtkou zůstává absence pádel pod volantem pro manuální nastavení rekuperace – Porsche vsadilo na filozofii minimálního brzdění motorem a nabízí jen slabý nebo žádný rekuperační efekt. Pro fanoušky jednopedálového stylu je to škoda, to zde nastavit nelze.
Pokud jde o dynamiku, není nutné sahat hned po verzi Turbo. Macan 4S nabídne výkonu víc než dost a k tomu i lepší dojezd. Turbo je ovšem kapitola sama pro sebe – zrychlení jsem osobně naměřil i pod oficiálních 3,3 s, několikrát se podařilo dostat na 3,2 s nebo dokonce 3,1 s. To už jsou hodnoty, které by ještě před pár lety patřily supersportům, ne elektrickému SUV.
Při každodenním používání překvapí i praktičnost. Díky řízení zadní nápravy je Macan obratný ve městě a parkování usnadňuje sada kamer s kvalitním obrazem a rychlým parkovacím asistentem. Pravda, objektivy se v zimním provozu snadno špiní, ale Porsche na to myslelo a nechybí praktické ostřiky. Automatické parkování je navíc svižné a přesné, takže i tento úkol zvládne Macan s elegancí.
Výsledek? Macan je elektrické SUV, které se chová jako sportovní vůz. V normálním režimu pohodlný společník na každý den, v režimu Sport Plus ostrý nástroj pro radost z jízdy. Porsche se podařilo skloubit dva zdánlivě neslučitelné světy – komfortní rodinné SUV a ryzí sportovní auto. A to je přesně důvod, proč zanechá tak silný dojem.
Dojezd a spotřeba: kolem 500 kilometrů v reálu
A dojezd? Já jsem jezdil s verzemi Turbo, ale i se základní verzí Macan 4, tedy se základní zadokolkou, a spotřeba se u nich prakticky neliší, pokud tedy jezdíte standardně. Jezdil jsem stále spíše v zimních až zimně jarních podmínkách a se zimními pneumatikami. Spotřeba na dálnici v rámci našeho standardního testu přitom činila 25 kWh na 100 km, což znamená reálný zimní dálniční dojezd 380 kilometrů, což je na elektrické SUV solidní hodnota. Věřím, že v létě bych se dostal nad 400 kilometrů. Kombinovaná spotřeba v zimě pak vyšla na 20 kWh na 100 km, což znamená dojezd lehce pod 500 kilometrů, v létě určitě přes 500 kilometrů, což je také takový dnešní standard a dle očekávání. Mimochodem, dojezd původního spalovacího a nového elektrického Macana je prakticky stejný.
Výkonné Porsche Macan na jarní dálnici. Jak daleko dojede?
Nabíjení: německý kalup
O dvou nabíjecích portech už víte, ale co ten výkon! Díky 800V architektuře se umí Li-ion baterie s využitelnou kapacitou 95 kWh nabíjet výkonem až 270 kW. Ano, není to 320 kW, jako umí sesterský Taycan, ten ale stojí na jiné platformě J1.







Důležité je, že vysoký nabíjecí výkon auto udrží velmi dlouho a z 10 na 80 % se dle našich testů nabije jen za 20 minut. Navíc díky skvěle fungujícímu aktivnímu předehřevu lze takto rychle nabíjet i v tuhé zimě. Díky efektivitě nové platformy navíc není potřeba baterii vyhřívat tak moc, pro optimální nabíjení stačí 20 stupňů Celsia. Pokud je naopak baterie příliš teplá, tak si ji Porsche zchladí, a to i když je zaparkované.
Důmyslný systém používá nová platforma pro nabíjení i na stanicích, které nepodporují 800V, třeba jako původní 50kW stanice ABB. Baterie se v takovém případě rozdělí na dvě paralelně spojené poloviny, které se nabíjejí s polovičním napětím. Díky tomu nepotřebuje Macan žádný DC–DC převodník, čímž se šetří místo. Palubní nabíječka je zatím 11kW, ale příští rok by měla být dostupná i 22kW. Celkově je tedy nabíjení naprostá špička a patří k tomu vůbec nejlepšímu, co v elektromobilitě můžete v Evropě dostat.
800 V od Porsche! Jak rychle se nabije Macan?
Závěr a zhodnocení: tohle se povedlo
Tohle se prostě povedlo. Macan je přesně takový, jaké by SUV od Porsche mělo být a výrobci se ho skvěle povedlo přenést do doby elektrické, ve které je i etalonem pro elektromobily. Má dobrý dojezd, špičkové nabíjení i platformu. Luxusní interiér, špičkové technologie, sportovní naladění a fakt, že jízdně vůbec nepůsobí jako SUV – to je prostě parádní mix. Ano, přivítal bych pádla pod volantem, větší nastavení rekuperace nebo větší hlavní displej infotainmentu, to jsou ale drobnosti. Vrcholná verze Turbo jezdí božsky, jen si musíte rozmyslet, jestli ji skutečně potřebujete, obzvlášť na 22" kolech. Nejenže má Turbo menší kufr, ale v této kombinaci i o 100 kilometrů kratší dojezd než základní verze. A to už je znát. Ale jestli hledáte elektromobil, který je praktický, zároveň luxusní, se špičkovými technologiemi, sportovní a zábavný najednou, tak už nehledejte, právě jste ho našli. Elektrické Porsche Macan všechno splňuje na jedničku.
Foto: fdrive.cz

Spotřeby nad 18,8 kWh/100 a dojezdy se 100 kWh baterií nejsou ukázkou vrcholného inženýrství.