Model 3 měl být elektrickým autem, které konečně osloví masy. Tento význam měl mít nejen pro Teslu, ale i pro automobilový svět jako takový. Zájem o Trojku tomu od počátku odpovídá, automobilku ale po stejnou dobu trápí řada problémů. Až nyní, o rok později po zahájení výroby, běží produkce slibným tempem, ale jen za cenu značné chybovosti. V prodeji jsou navíc stále jen citelně dražší verze a statisíce zájemců o provedení za oněch 35 tisíc dolarů nemá nadále po čem sáhnout. Sám Elon Musk dříve řekl, že kdyby firma takovou variantu nabídla dnes, zkrachuje. A asi nepřehání – analytici předpokládají, že při dnešních cenách by nabídnutí základního Modelu 3 za danou cifru znamenalo pro firmu ztrátu asi 6 tisíc dolarů na každém prodaném autě.
Podle agentury Gabi Personal Insurance Agency navíc činí průměrná platba za pojištění za Model 3 v USA celých 2 814 dolarů. Průměr se počítal ze 150 smluv s cenami od 1 958 do 3 644 dolarů ročně. Srovnatelné pojištění Porsche 911 vychází v průměru jen o 35 dolarů dráž. „V posledním měsíci přicházelo stále více lidí a všichni si stěžovali na vysoké pojistné náklady. Našli jsme pro ně levnější nabídky, ale ne tak levné, jak jsme doufali. Dokonce někteří říkali, že vracejí svůj Model 3 kvůli vysokým provozním nákladům,“ říká generální ředitel Gabi PIA Hanno Fichtner. Hlavní příčinou jsou drahé opravy už drobných nehod vyplývající jak z nákladných dílů, tak z vysokých cen práce servisních míst. Výrobce z Kalifornie nejdříve tvrzení Americké automobilové asociace, která upozornila na přehnanou cenu pojištění, odmítl. „Tato analýza je vážně vadná a neodráží skutečnost,“ zareagovala Tesla. Později ale musela uznat, že náklady na pojištění jsou opravdu vysoké. Vznikl dokonce program InsureMyTesla, který měl optimalizovat výši pojistného, avšak zákazníci snížení ekonomické zátěže nepoznali a dále naříkají nad vysokými náklady.
Technické parametry Tesla Model 3 Long Range (E5)
Kompletní specifikaceKonstrukce | sedan, 4 694 × 1 933 × 1 442 mm, 1 844 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 258 kW, 370 koní, točivý moment: 510 Nm |
Baterie | 75 kWh (70 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 250 kW, palubní: 11 kW, konektory: NACS, CCS Combo, Mennekess |
Spotřeba | ?, dojezd: 614 km |
Cena od | 1 228 990 Kč |