Evropská unie jde budoucnosti naproti a v rámci trendu elektrifikace pohonného ústrojí, které je čím dál tím více populární u osobních automobilů či elektrických kol, přichází s projektem E-ferry, který má dostat elektřinu ve větším měřítku i na vodu.
Přelomový trajekt E-ferry navíc není žádným polovičatým hybridem, kde by tradiční pohon doplňovalo několik elektromotorů. Jedná se o plnohodnotnou elektroloď, která je v současnosti testována v dánských vodách. Vzhledem k velikosti trajektu se pod palubou nachází doposud největší vyrobené elektrické baterie, s jejichž pomocí loď dokáže uplout až 21,4 námořních mil (v řeči suchozemců přibližně 40 kilometrů). Stane se tak ideálním dopravním prostředkem k překonání krátkých vzdáleností mezi pevninou a ostrovem Ærø v Baltském moři.
S elektrickým pohonem jsou spojeny další výhody v podobě vyšší rychlosti, zvýšeného komfortu plavby či neméně důležitého nulového znečišťování vod. Podle propočtů provoz E-ferry ušetří ročně až 20 000 tun CO2, 41 500 tun NOx, 1 350 tun SO2 a 2 500 tun různých mikročástic, které se díky elektrickému pohonu nedostanou do životního prostředí. Elektrický pohon rovněž podstatně sníží emise hluku a rozrážení vln, což se má pozitivně projevit na mořské fauně.
V rámci bezpečnosti je všech 840 baterií, které loď pohánějí, osazeno důmyslným hasícím systémem, který by v případě nečekané události vypustil speciální hasící pěnu.
V rámci optimalizace výkonu byly konstruktéry použity lehké materiály. Můstek je tak vyroben z hliníku, zatímco nábytek, který se na palubě nachází, z recyklovaného papíru. Celková hmotnost nenaloženého trajektu činí 650 tun, z čehož baterie váží 56 tun.
Na projektu E-ferry úzce spolupracuje pět evropských zemí – Řecko, Finsko, Švýcarsko, Německo a Dánsko, které celý projekt koordinuje. Do vývoje se pochopitelně zapojila i celá řada soukromých společností a odborníků z oboru. Trajekt uveze až 200 pasažérů a 31 osobních nebo 5 nákladních automobilů. Hodnota projektu dosahuje výše necelých 22 milionů eur (přibližně 570 milionů korun) a plně dokončen by měl být v polovině příštího roku.