P2P carsharing HoppyGo tvoří pozitivní komunita lidí, říká jeho CEO

P2P carsharing HoppyGo tvoří pozitivní komunita lidí, říká jeho CEO
1
  • Podle slov Jana Charouze to nejlepší carsharing teprve čeká
  • Největší výhodou HoppyGo je to, že za auto platíte jen když ho využíváte
  • Brzy půjde vybraná auta odemykat i přes novou aplikaci pro chytrý telefon

Sdílení automobilů je segment, který rok od roku roste. To nejlepší ho prý teprve čeká. To si myslí CEO služby HoppyGo Jan Charouz, se kterým jsme si popovídali. Co vše nám prozradil?

Pojďme do minulosti. Jméno našeho respondenta si mnozí z vás spojí především s motorsportem. Aby také ne, přeci jen vyzkoušet si monopost Formule 1 se nepoštěstí každému z nás. Po ukončení kariéry v motorsportu se Jan Charouz ve společnosti Leo Express propracoval až do čela projektu SmileCar, aby nyní mohl šéfovat carsharingu HoppyGo. Ten vznikl právě spojením společností SmileCar a HoppyGo, čímž se stal největším P2P carsharingem na českém trhu.

Škoda Kodiaq od HoppyGo

Carsharingový trh v Česku dynamicky roste a přináší celou řadu nových a neprobádaných příležitostí. To se samozřejmě odráží i v tom, jak vypadá každodenní pracovní náplň týmu HoppyGo. „Od rána běháme po schůzkách a vyřizujeme vše, co souvisí s naším byznysem. Jednáme tedy nejen o tom, jak na naši platformu dostat další auta, ale představujeme naši vizi při jednání s pojišťovnami, domlouváme zajímavé spolupráce s potenciálními partnery a podobně,“ říká bývalý automobilový závodník na otázku, jak vypadá jeho den. Minulý rok se počet zákazníků rozrostl hned čtyřnásobně na současných 42 tisíc. Ti celkem najezdili více jak 4 miliony kilometrů a majitelům aut již firma HoppyGo vyplatila více jak 10 milionů korun.

Nejzásadnější změnou pro Jana Charouze poté, co se spojili dva největší poskytovatelé P2P carsharingu a vzniklo nové HoppyGo, je podpora silného partnera v zádech. Tím není nikdo jiný než Škoda Auto, potažmo její inovační centrum DigiLab. „Díky podpoře ze strany DigiLabu máme přístup k obrovskému technologickému zázemí i třeba řadě zkušených profesionálů. Jestli má u nás někdo potenciál přinášet do oblasti mobility zásadní inovace, je to právě DigiLab. Partnerství se Škoda Auto nám navíc umožňuje třeba snazší přístup k dealerům této automobilky. Momentálně pracujeme například na tom, aby se na HoppyGo dostaly vozy z vozových parků dealerství napříč celou republikou.“

Inovuje se napříč celou platformou. Momentálně například finišují přípravy nové aplikace, která má celý proces, jak si půjčit auto přes HoppyGo, značně ulehčit. Aplikace má být ve všech ohledech jednodušší, svižnější a návodnější. Z novinek lze zmínit například funkci automatického načtení údajů z řidičáku při registraci do systému. Uživatel tedy jen zkontrolujete údaje, které se automaticky načtou, a tím se celý proces ověření ještě více zrychlí.

Na peer-to-peer carsharingu se mi líbí, jak se z HoppyGo postupně stala pozitivně naladěná komunita lidí. Půjčit si přes nás auto není to samé jako když si jej půjčíte z klasické autopůjčovny. U nás si auta půjčují lidé mezi sebou, setkají se a vzniká mezi nimi určitý vztah. Je to skutečně podobné, jako když si půjčíte auto od známého. Máme navíc systém vzájemného hodnocení, kdy majitel auta hodnotí řidiče a řidič naopak majitele. Díky tomu služba skvěle funguje. Pokud by se totiž na platformě objevil někdo, kdo se třeba k autům nechová hezky, stačí jediné špatné hodnocení a další uživatel mu již auto nepůjčí.“ Na otázku, zda už se někdy musela řešit pojistná událost, pohotově reaguje: „I taková událost nastala, ale všechna auta jsou pojištěná, takže se vše rychle vyřešilo.“

A jaká je vlastně nosná myšlenka carsharingu? Hlavní výhodou HoppyGo a podobných služeb je, že za auto opravdu platíte, jen když ho potřebujete. Vlastnit automobil je nákladná věc a ne vždy dává ekonomický smysl. Mnoho lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Nelze ale opomíjet také skryté náklady, jako je amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny nebo pravidelné přezouvání letních a zimních gum.

Jan Charouz, CEO carsharingu HoppyGo

Kromě finanční stránky věci je obrovskou výhodou HoppyGo šíře vozového parku. U nás si můžete půjčit vždy ten nejvhodnější vůz na danou příležitost. I když má člověk vlastní auto, nikdy nebude mít takový model, který se hodí na všechny příležitosti. Jiné auto člověk ocení při popojíždění po městě, jiné na víkendovou lyžovačku s rodinou a jiné na stěhování. Na HoppyGo jsou k dispozici všechny typy aut a seřadit si je můžete i třeba podle vzdálenosti od svého bydliště. Je velká šance, že vhodné auto na vás čeká třeba hned za rohem,” vysvětluje Charouz přednosti HoppyGo.

Zajímavou kapitolou je i synergie s Leo Expressem, který stál za původním projektem SmileCar a vedle DigiLabu je druhým hlavním partnerem služby. V rámci spolupráce obou subjektů dochází i k postupnému napojování HoppyGo na rezervační systém vlakového a autobusového dopravce Leo Express. „Ve chvíli, kdy hledáte trasu někam, kam Leo Express nejezdí, tak vám systém jako alternativu nabídne možnost půjčit si auto přes HoppyGo. Druhou variantou je to, že míříte například do Brna a systém se vás zeptá, zda si nepotřebujete v Brně půjčit auto, protože ve městě budete trávit nějaký čas.“

Postupné propojování je výsledkem vize multimodálního cestování, kterou Leo Express a HoppyGo sdílejí. V rámci takového cestování se lidé přepravují vždy takovou kombinací dopravních prostředků, která je pro danou příležitost nejvhodnější a nejefektivnější. Ideální scénář, jak ho vidí i HoppyGo, je ten, že třeba z Prahy do Ostravy pojedete vlakem a tam si na víkendový výlet půjčíte auto. Ve finále to bude pohodlnější a vyjde vás to levněji, protože odpadne nutnost každý rok platit poplatky za to, že jste majitelem automobilu.

V plánu je i další velká novinka, která postupně přijde do automobilů v nabídce HoppyGo. Tou je vzdálené odemykání auta. Dnes bývá problém předat si auto například ve chvíli, kdy je jeho majitel na dovolené. HoppyGo však nabídne možnost odemčení auta přes chytrý telefon. Majitel tedy dokáže zapůjčit své auto, aniž by se majitel se zájemcem museli u vozu fyzicky setkat.

Bude zajímavé sledovat, jak se bude carsharing u nás i v zahraničí dále vyvíjet a jaké další technologické inovace nás na tomto poli mohou čekat. Průzkumy většinou ukazují, že flotila sdílených aut v následujících letech rapidně poroste a lidé budou čím dál méně fixováni na jeden vlastní vůz. Uvidíme tedy, zda se prognózy naplní. Carsharing si ale můžete vyzkoušet již nyní, abyste se projeli třeba elektromobilem, ke kterému byste se jinak jednoduše nedostali.