Vlastnit auto přestává být atraktivní. Emoční vazbu k autu necítí 40 % lidí

1
Vlastnit auto přestává být atraktivní. Emoční vazbu k autu necítí 40 % lidí
  • Hranicí mezi výhodností vlastnit auto a využitím carsharingu je nájezd 10 tisíc kilometrů ročně
  • Šest z deseti lidí by bylo ochotno zapůjčit za peníze svůj vůz
  • HoppyGo nabízí uživatelům přes 1 500 aut a celkem 300 různých modelů

P2P carsharing, tedy sdílení aut přímo mezi lidmi, stále nabírá na popularitě a svá auta je ochotno půjčovat ostatním čím dál více lidí. Přesto je dle studie KPMG největším soupeřem carsharingu potřeba lidí disponovat svým vlastním autem. I v tomto směru se ale situace oproti minulosti výrazně proměnila a 40 % lidí již podle KPMG automobilu nepřisuzuje žádnou emoční hodnotu.

Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují, že si mohou pro každou příležitost půjčit auto, které je pro ni nejvhodnější. Na dlouhou obchodní cestu pohodlnou limuzínu, na letní projížďku kabriolet a na dovolenou třeba i karavan,” popisuje výhody CEO společnosti HoppyGo Jan Charouz.

Slova Jana Charouze i vzestupný trend carsharingu dokládá i úspěch carsharingové platformy HoppyGo, která za rok 2018 vyrostla na více než čtyřnásobek. Počet zákazníků se za minulý rok rozrostl na 50 tisíc uživatelů, kteří sdílenými auty najeli na 4 miliony kilometrů. Na platformě HoppyGo je k dispozici přes 1 500 aut a jejich majitelům firma za jejich zapůjčení do konce roku 2018 vyplatila přes 10 milionů korun.

Jaký je potenciál carsharingu v Evropě?

Troufám si říci, že carsharing je vhodný pro většinu lidí. Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání,“ vysvětluje Charouz a dodává: „V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz.“

Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení. Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší. „Především mladí lidé velice oceňují volnost, kterou carsharing přináší, a možnost vyzkoušet si různá auta k různým příležitostem,“ uzavírá Charouz.

Související články
Diskuze ke článku
Tomáš
Marketing! Vřele doporučuji si nějakou takovou službu vyzkoušet a zjistit, kolik má ve skutečnosti negativ. Nevím, jako hoppygo, tam by to snad mohlo být lepší, ale car4way sdílená auta jsou odřená, špinavá (zvenku i zevnitř), otoukané chudinky, přestože jsou prakticky nová (max. stáří 2,5 roku u původních e-Golfů). Hlavně ovšem je to pekelně drahá služba. Nevyplatí se už při výrazně menším nájezdu. Firma jedná naprosto nepředvídatelně, za rok a 4 měsíce, co s ní mám zkušenost, se 5x měnil ceník! Pokaždé k horšímu.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze