P2P carsharing, tedy sdílení aut přímo mezi lidmi, stále nabírá na popularitě a svá auta je ochotno půjčovat ostatním čím dál více lidí. Přesto je dle studie KPMG největším soupeřem carsharingu potřeba lidí disponovat svým vlastním autem. I v tomto směru se ale situace oproti minulosti výrazně proměnila a 40 % lidí již podle KPMG automobilu nepřisuzuje žádnou emoční hodnotu.
„Doby, kdy bylo auto důkazem nějakého společenského postavení a prestiže, jsou pryč. Lidé se chovají čím dál ekonomičtěji a mobilitu začínají vnímat jako službu, kterou si platí tehdy, když ji potřebují. U P2P carsharingu oceňují, že si mohou pro každou příležitost půjčit auto, které je pro ni nejvhodnější. Na dlouhou obchodní cestu pohodlnou limuzínu, na letní projížďku kabriolet a na dovolenou třeba i karavan,” popisuje výhody CEO společnosti HoppyGo Jan Charouz.
Slova Jana Charouze i vzestupný trend carsharingu dokládá i úspěch carsharingové platformy HoppyGo, která za rok 2018 vyrostla na více než čtyřnásobek. Počet zákazníků se za minulý rok rozrostl na 50 tisíc uživatelů, kteří sdílenými auty najeli na 4 miliony kilometrů. Na platformě HoppyGo je k dispozici přes 1 500 aut a jejich majitelům firma za jejich zapůjčení do konce roku 2018 vyplatila přes 10 milionů korun.
„Troufám si říci, že carsharing je vhodný pro většinu lidí. Těm, kteří najezdí pod 10 000 kilometrů ročně, se vlastní vůz často ekonomicky nevyplatí. Hodně lidí považuje za náklady spojené s vlastním autem pouze cenu projetého paliva. Často ale přehlíží skryté náklady – amortizace vozu, celoroční pojištění, parkování, pravidelný servis, provozní kapaliny či třeba pravidelné přezouvání,“ vysvětluje Charouz a dodává: „V Praze je 1,1 milionu registrovaných aut. Zároveň ale ve městě žije jen 700 tisíc lidí s řidičským průkazem. Proto dává smysl nevyužitá auta sdílet a tím si mimo jiné přivydělat na jejich provoz.“
Dle studie KPMG jsou hlavními důvody pro pořízení vlastního automobilu požitek z jízdy ve vlastním voze, potřeba mít svůj soukromý prostor, radost z konkrétního designu vlastního automobilu a poté potřeba demonstrovat své společenské postavení. Ukazuje se ale, že důležitost těchto argumentů pro vlastní vůz je čím dál nižší. „Především mladí lidé velice oceňují volnost, kterou carsharing přináší, a možnost vyzkoušet si různá auta k různým příležitostem,“ uzavírá Charouz.