Značka Hyundai zveřejnila první informace o testování modelu Ioniq 5 N v extrémních zimních podmínkách. Prototypy prvního velkosériově vyráběného vysokovýkonného elektromobilu značky N průběžně absolvují provozní zkoušky na polygonu Hyundai Mobis ve švédském Arjeplogu. Ten vzhledem ke své poloze nedaleko severního polárního kruhu nabízí všechno, co výrobce automobilů pro komplexní zimní testy potřebuje, například zledovatělé povrchy s nízkým součinitelem adheze a mrazivé počasí s teplotami klesajícími hluboko pod nulu, často až k minus 30 °C. Inženýři značky tak mohou testovat nové modely, včetně Ioniqu 5 N v nejextrémnějších podmínkách, aby nalezli optimálně vyvážené nastavení vozu splňující jak požadavky na potěšení z jízdy s pohotovými reakcemi, tak na bezpečné a předvídatelné provozní vlastnosti za mrazivého počasí.
U modelu Ioniq 5 N Hyundai kombinuje globální modulární platformu pro elektromobily E-GMP (Electrified-Global Modular Platform) s technologiemi a know-how, které značka N přebírá z motorsportu. „Stejně jako optimalizujeme nastavení našich sportovních modelů N v ostrých zatáčkách na Nürburgringu, tak je zdokonalujeme rovněž v ostrých zatáčkách a na zledovatělém povrchu našeho zkušebního polygonu v Arjeplogu. Cílem je zajistit, aby naše vozy N podávaly maximální výkony také v nejextrémnějších zimních podmínkách,“ řekl Till Wartenberg, viceprezident Hyundai Motor Company, který má na starosti značku N a oddělení motorsportu.
„S hrdostí můžeme potvrdit, že Ioniq 5 N svými všestrannými vlastnostmi perfektně splňuje naše přísná kritéria, a to nejen z hlediska sportovních výkonů. Věříme, že jako první sériově vyráběný model N s elektrickým pohonem naváže na dosavadní úspěchy značky N.“ Již v roce 2015 se světu představil koncept N 2025 Vision Gran Turismo, který představoval vizi trvale udržitelné budoucnosti pro nadcházející generaci automobilových nadšenců. Značka N začala svou strategii elektrifikace realizovat prototypem RM20e a závodním vozem Veloster N ETCR. Loni pak představila pojízdnou laboratoř RN22e, u níž je již patrné využití zkušeností značky N s elektrifikací.
„Průkopníkem naší elektrické transformace byl závodní Veloster N ETCR a u prototypu RN22e jsme se snažili přenést techniku z motorsportu na silnice,“ řekl Albert Biermann, výkonný technický poradce Hyundai Motor Group. Inženýři značky N převzali platformu E-GMP modelu Ioniq 5 se dvěma elektromotory a optimalizovali ji pro model N tak, aby nabízel vysoké výkony ve všech provozních podmínkách – dokonce i na zamrzlých jezerech v Arjeplogu. Úspěšně přitom využili know-how získané prostřednictvím soutěžních vozů Hyundai i20 N WRC Rally 1, které podávaly v Rallye Švédsko vynikající výkony na nejrůznějších površích typických pro severskou zimu. Hyundai Ioniq 5 N bude zároveň prvním sériově vyráběným vozem značky s pohonem všech kol a jeho premiéra se uskuteční letos v červenci.
Pro ostrou jízdu zatáčkami nebude novince chybět systém N Drift Optimizer, který dokáže řidiči poskytnout jízdní režim pro driftování. Za tím účelem optimalizuje rozdělování točivého momentu mezi přední a zadní kola, velikost točivého momentu, tuhost odpružení, ovládací síly na volantu a činnost elektronického samosvorného diferenciálu e-LSD (electronic-Limited Slip Differential). Systém e-LSD byl speciálně nastaven pro Ioniq 5 N. Elektronická řídicí jednotka sleduje signály ze senzorů otáčení kol a na jejich základě precizně určuje okamžiky, kdy příslušné kolo vyžaduje více točivého momentu, aby se zvýšila celková adheze vozu. To znamená, že systém e-LSD zlepšuje ovladatelnost při průjezdu zatáčkou a rychlé jízdě na závodním okruhu, ale také za nepříznivých provozních podmínek, například na kluzkém ledu nebo v hlubokém sněhu.
Obecně se dá říci, že e-LSD plní stejnou funkci jako konvenční samosvorný diferenciál LSD, ale reaguje rychleji a precizněji, což je mimořádně důležité vzhledem k rychlejšímu nárůstu točivého momentu u elektromotorů v porovnání se spalovacími motory. Vůz navíc využívá funkci N Torque Distribution, která optimalizuje rozdělování točivého momentu v různých jízdních režimech. Řidič si tak může zvolit velikost točivého momentu přenášeného na přední a zadní kola. Mezi systémy N Torque Distribution a e-LSD probíhá vzájemná spolupráce, aby bylo možné plynule měnit poměr rozdělování hnací síly při jejím přenosu na všechna čtyři kola. Oba systémy se vyznačují rychlými reakcemi na okamžitý nárůst hnací síly a její nepřerušovaný přenos, který je pro elektromobily typický – a to dokonce i v podmínkách s extrémně nízkou adhezí, které se vyskytují například v Arjeplogu.