V jihoanglickém Goodwoodu se každoročně koná jedna z nejsledovanějších automobilových akcí zvaná „Festival of Speed“ (Festival rychlosti). Letos proběhl už 25. ročník a rozhodně se bylo na co dívat. Ačkoli se oficiálně jedná o závod, jde spíše o přehlídku závodních a sportovních vozů napříč historií až po současnost. Při závodu do vrchu se zdolává trať dlouhá 1,86 km a je na ní celkem 9 zatáček.
Pokud patříte mezi fandy motorsportu nebo festivalu v Goodwoodu, dobře víte, že festival nabídl během čtyř dnů svého konání dechberoucí podívanou ve všech směrech. My se ale zaměříme na elektromobily a jimi podané výkony s přihlédnutím k celkovým výsledkům z historie konání festivalu.
Hlavními aktéry na elektrickém poli se při závodu do vrchu stal pokořitel všech rekordů na Pikes Peak jménem Volkswagen I.D. R, který řídil Romain Dumas, a současný držitel rekordu elektrických vozů na Nürburgringu ztělesněný vozem Nio EP9 s Peterem Dumbreckem za volantem, který už v kvalifikaci předváděl ohromné výkony.
Do tohoto víkendu byly tři nejlepší časy na trati tyto:
# | Model vozu | Čas |
---|---|---|
1. | McLaren-Mercedes MP4/13 (monopost F1) | 41,60 sekund |
2. | Gould-Cosworth GR51 (monopost F1) | 42,95 sekund |
3. | Jaguar XJR 8/9 (vítěz 24 hodin Le Mans z roku 1988) | 44,19 sekund |
Nio EP9 zajelo v kvalifikaci čas 44,61 sekund a už to byl 7. nejrychlejší čas na trati a nový traťový rekord elektromobilu, který byl do té doby 47,34 sekund. Poté se na start postavilo I.D. R a trať v kvalifikaci zdolalo rekordním časem pro elektromobily a nejrychlejším časem celého festivalu, a sice za 43,05 sekund, což je i 3. nejrychlejší čas, který festival zaznamenal. Bylo jasné, že finálové jízdy nabídnou strhující podívanou.
V první finálové jízdě zajelo Nio EP9 čas 44,4 sekund, což byl celkově 4. nejrychlejší čas trati. Volkswagen I.D. R při první finálové jízdě vyletěl z trati ve druhé zatáčce v rychlosti přes 160 km/h a jen neuvěřitelný manévr Dumase jej zachránil od kolize s bariérou.
Druhá a poslední finálová jízda pak rozhodla – Nio EP9 svůj čas dokázalo zlepšit na 44,32 sekund, čímž si zajistilo 2. místo letošního ročníku festivalu. I.D. R zajelo čas 43,86 sekund a odneslo si 1. místo. Nepodařilo se sice pokořit čas z kvalifikace, ale po adrenalinovém zážitku Romaina Dumase z první finálové jízdy se není čemu divit.
Při závodě se v exhibici předvedly i Porsche 919 Hybrid EVO, současný držitel rekordu z Nürburgringu, nebo Koenigsegg Regera, která má více než 1 800 koní a z 0 na 400 km/h zrychlí během dvaceti vteřin. Diváci Festivalu rychlosti byli také svědky vůbec první zdejší, plně autonomní jízdy vozu Robocar.