Nová značka Izera, polské elektromobily s českým podpisem

2
Nová značka Izera, polské elektromobily s českým podpisem
Fotografie: izera.com
  • Značka představila modely segmentu C, hatchback a SUV, s plně elektrickým pohonem
  • Na trh by měly dorazit v roce 2023
  • Dojezd verzí s větší baterií by měl být 400 km dle WLTP

Když se řekne polská auta, většina z nás si asi vybaví v Polsku vyráběné Fiaty a zejména pak legendární „Maluch“. Typicky polská značka většinu z nás asi nenapadne, ale to by se mohlo změnit. Nově vzniklá Izera, která plánuje vyrábět pouze elektromobily, totiž dnes představila své první dva vozy. Prototypy elektrického hatchbaku a SUV, které by měly přijít na trh v roce 2023. Uní vám název Izera povědomě? Jistě, stačí doplnit „J“ na začátek, protože název značky je skutečně odvozen od Jizerských hor, které leží na hranici Polska a Česka. Tím ovšem česká stopa nekončí.

Na vývoji těchto vozů se totiž nemalou měrou podílela i firma EDAG Engineering, která je sice globální firmou s pobočkami po celém světě, ale má pobočku i v Česku a právě ta se zaměřuje na vývoj automobilů. A když se podíváte na vozy Izera zezadu, název značky místo loga na pátých dveřích zase připomíná vozy Škoda. Ale je pravda, že toto nebyl úplně originální nápad Škodovky.

Oba vozy Izera se řadí mezi kompakty

Oba vozy Izera, hatchback i SUV, patří do segmentu C. Jde ale zatím pouze o prototypy a podrobnější informace nejsou k dispozici. Z pohledu běžných vozů by měly mít nadprůměrnou dynamiku v podobě zrychlení z 0 na 100 km/h do 8 sekund, ale mezi elektromobily je mnoho vozů, které se rozjedou rychleji. Dojezd verzí s větší ze dvou nabízených baterií by pak měl být přes 400 km podle WLTP. Podle brd24.pl by pak měla být maximální rychlost 160 km/h, což je mezi elektromobily běžná hodnota.

A jak značka Izera vznikla? Stojí za ní organizace ElectroMobility Poland a vozy vychází z požadavků zejména polských zákazníků. Lze tedy předpokládat, že by vozy Izera mohly patřit mezi ty levnější, respektive se zajímavějším poměrem cena/prostor. A podobné požadavky mají i čeští zákazníci.

Příchod polského elektrického auta nám poskytne přístup k nejnovějšímu know-how, jehož další rozvoj mohou polské společnosti v následujících letech využívat. To se stalo, když Italové přesunuli výrobu Fiatu 126 do Polska. Zpočátku byla celá výroba založena na italské licenci a italských komponentách, ale postupem času se do projektu zapojovalo stále více polských výrobců. Položili tak základy současnému polskému automobilovému průmyslu,“ říká Sikorski, prezident polského sdružení automotive.