Ačkoliv sklízí elektromobily Tesla velký úspěch a dalo by se říct, že se prodávají jako rohlíky (ostatně i v u nás se loni zaregistrovalo 1 619 nových vozidel, díky čemuž se Tesla stala nejregistrovanější značkou bateriových elektromobilů v Česku), ne všude jsou nadšení z některých na první pohled malých, ale vcelku výrazných změn. Řeč v tomto případě není o volantu yoke, nýbrž o novodobém „voliči“ směrovek, který nyní pronikl i do faceliftované Tesly Model 3. Nahrazení klasické páčky na levém boku tlačítky na levé části volantu je konkrétně trnem v oku norským autoškolám. Řešení v podobě tlačítek směrovek namísto běžné páčky podle electrek.co tamní instruktoři autoškol nestrpí.
V čem tkví podle majitelů autoškol problém?
Podle dostupných informací některé autoškoly zakázaly používání nových Tesel s tímto prvkem, neboť nepovažují tento způsob vyhazování směrovek za bezpečný. Nutno dodat, že v některých situacích, jako je třeba vyjíždění z kruhového objezdu, je zkrátka letmé brnknutí do páčky výrazně jednodušší a norské autoškoly nejsou zdaleka jediným kritikem tohoto řešení. Mnozí majitelé Tesel však zároveň uvádí, že si na nový způsob signalizování směru rychle zvykli a vyhovuje jim.
Z pohledu Tesly pak došlo k odstranění klasické páčky z nákladových důvodů, avšak zároveň argumentuje tím, že v rámci masového nástupu autonomního řízení, které se bude neustále zlepšovat, přestane být klasická páčka potřeba. Jåhn Hansen Øyen, který vede autoškolu Harstad Traffic School v Norsku, s nímž byl zveřejněn rozhovor na motor.no, má v tomto ohledu každopádně jasno. Při výběru nového vozidla do autoškoly, ačkoliv Teslu zvažoval, musel po testovací jízdě vyřadit Model 3 a logicky i další Tesly s tímto řešením. Podle jeho slov měl pocit, že ztrácí na kruhových objezdech pozornost a kvůli tomu i správný směr jízdy. Dle jeho názoru se sice nejedná o nic, co by vyloženě ohrožovalo na životě, je zde však zvýšené riziko najetí na obrubník či vjetí do jiného pruhu, což platí u mladých nezkušených řidičů dvojnásob.
Stejný názor s ním pak údajně sdílí několik tisíců dalších norských autoškol i samotní zkušební komisaři. Ti by totiž logicky měli řidiče, kteří usilují o získání řidičského průkazu, při nevyhození směrovky během výjezdu z kruhového objezdu, vyhodit, což by však nebylo tak docela spravedlivé vzhledem k příliš komplikovanému ovládání směrovek tlačítky. O váš názor na tuto problematiku se můžete podělit i do komentářů pod článkem.
A diky bohu zda se, ze uz ani nebudu muset.
Dnes totiz padl dalsi z pro me velkych argumentu pro Teslu. Trochu jsem projel vcera prevzaty Renault Megane eTech, ktery nahradi manzelky Leafa a jsem nadseny ze systemu Android Auto, ve kterem funguje navigace stejne dobre jako v Tesle, tedy nechybi fulltextove vyhledavani v Google mapach. Navigace se da zobrazit v kaplicce a to dokonce lepe (uprostred a vetsi) nez v Tesle a na hlavnim display se pak da zobrazit cela trasa tak jak jsem si na to zvykl v Tesle a co vic, dokonce se dole krome vzdalenosti do cile, casu cesty i casu prijezdu zobrazuji take procenta, se kterymi do cile prijedete. Navigace si pak je schopna v pripade potreby vlozit do trasy i nabijeci zastavku.
Procenta v cili pak pri predpisove jizde sedi, coz je skvele!
Tohle byla jedna z veci, ktera mi v ev ostatnich znacek hodne chybela.