Norské autoškoly zakázaly Tesly s volbou směrovek na volantu. Nejsou prý bezpečné

4
Norské autoškoly zakázaly Tesly s volbou směrovek na volantu. Nejsou prý bezpečné
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • Podle nich je toto řešení mnohem nebezpečnější, zejména pro mladé a nezkušené řidiče
  • Za pravdu jim dávají i zkušební komisaři
  • V čem podle nich tkví největší problém směrovek na volantu?

Ačkoliv sklízí elektromobily Tesla velký úspěch a dalo by se říct, že se prodávají jako rohlíky (ostatně i v u nás se loni zaregistrovalo 1 619 nových vozidel, díky čemuž se Tesla stala nejregistrovanější značkou bateriových elektromobilů v Česku), ne všude jsou nadšení z některých na první pohled malých, ale vcelku výrazných změn. Řeč v tomto případě není o volantu yoke, nýbrž o novodobém „voliči“ směrovek, který nyní pronikl i do faceliftované Tesly Model 3. Nahrazení klasické páčky na levém boku tlačítky na levé části volantu je konkrétně trnem v oku norským autoškolám. Řešení v podobě tlačítek směrovek namísto běžné páčky podle electrek.co tamní instruktoři autoškol nestrpí.

V čem tkví podle majitelů autoškol problém?

Podle dostupných informací některé autoškoly zakázaly používání nových Tesel s tímto prvkem, neboť nepovažují tento způsob vyhazování směrovek za bezpečný. Nutno dodat, že v některých situacích, jako je třeba vyjíždění z kruhového objezdu, je zkrátka letmé brnknutí do páčky výrazně jednodušší a norské autoškoly nejsou zdaleka jediným kritikem tohoto řešení. Mnozí majitelé Tesel však zároveň uvádí, že si na nový způsob signalizování směru rychle zvykli a vyhovuje jim.

Z pohledu Tesly pak došlo k odstranění klasické páčky z nákladových důvodů, avšak zároveň argumentuje tím, že v rámci masového nástupu autonomního řízení, které se bude neustále zlepšovat, přestane být klasická páčka potřeba. Jåhn Hansen Øyen, který vede autoškolu Harstad Traffic School v Norsku, s nímž byl zveřejněn rozhovor na motor.no, má v tomto ohledu každopádně jasno. Při výběru nového vozidla do autoškoly, ačkoliv Teslu zvažoval, musel po testovací jízdě vyřadit Model 3 a logicky i další Tesly s tímto řešením. Podle jeho slov měl pocit, že ztrácí na kruhových objezdech pozornost a kvůli tomu i správný směr jízdy. Dle jeho názoru se sice nejedná o nic, co by vyloženě ohrožovalo na životě, je zde však zvýšené riziko najetí na obrubník či vjetí do jiného pruhu, což platí u mladých nezkušených řidičů dvojnásob.

Stejný názor s ním pak údajně sdílí několik tisíců dalších norských autoškol i samotní zkušební komisaři. Ti by totiž logicky měli řidiče, kteří usilují o získání řidičského průkazu, při nevyhození směrovky během výjezdu z kruhového objezdu, vyhodit, což by však nebylo tak docela spravedlivé vzhledem k příliš komplikovanému ovládání směrovek tlačítky. O váš názor na tuto problematiku se můžete podělit i do komentářů pod článkem.

Diskuze ke článku
Martin Lacina
Martin Lacina
Toto je presne hlavni duvod kvuli kteremu si uz zadnou dalsi Teslu nekoupim.

A diky bohu zda se, ze uz ani nebudu muset.
Dnes totiz padl dalsi z pro me velkych argumentu pro Teslu. Trochu jsem projel vcera prevzaty Renault Megane eTech, ktery nahradi manzelky Leafa a jsem nadseny ze systemu Android Auto, ve kterem funguje navigace stejne dobre jako v Tesle, tedy nechybi fulltextove vyhledavani v Google mapach. Navigace se da zobrazit v kaplicce a to dokonce lepe (uprostred a vetsi) nez v Tesle a na hlavnim display se pak da zobrazit cela trasa tak jak jsem si na to zvykl v Tesle a co vic, dokonce se dole krome vzdalenosti do cile, casu cesty i casu prijezdu zobrazuji take procenta, se kterymi do cile prijedete. Navigace si pak je schopna v pripade potreby vlozit do trasy i nabijeci zastavku.
Procenta v cili pak pri predpisove jizde sedi, coz je skvele!
Tohle byla jedna z veci, ktera mi v ev ostatnich znacek hodne chybela.
Kryštof Dostál
Kryštof Dostál
Taky bych tam radši viděl ty páčky, ale není to něco co mě od toho auta odrazuje. Ta vylepšení která přinesly jsou natolik zásadní, že je tohle jen drobnost. Model 3 je nadále mým vysněným autem

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze