Volkswagen představil svůj další přírůstek do rodiny elektrických aut ID. ID.5 je zjednodušeně model ID.4, ovšem se splývavou zádí ve stylu SUV coupé. Volkswagen se ale rozhodl auto odlišit trochu více a vyčlenil mu samostatnou řadu. My jsme dostali exkluzivní příležitost si auto podrobně prohlédnout v Mnichově několik týdnů před premiérou, včetně prohlídky velkého softwarového updatu ID Software 3.0, který přinese řadu nových funkcí. Jaká ID.5 je a co umí nového?
Podívejte se na nejhezčí elektromobil od Volkswagenu – Volkswagen ID.5 se sexy zádí je tady
Je již delší dobu veřejným tajemstvím, že Škoda i Volkswagen chystají verze svých elektrických SUV v trendy verzích coupé. Zatímco koncernový sourozenec Audi už svůj Q4 e-tron Sportback představil rovnou s verzí SUV, a stal se tak prvním výrobcem skupiny, který ukázal toto atraktivní provedení na platformě MEB, koncernoví kolegové vyčkávali. Až doteď, kdy Volkswagen prezentoval ID.5, Škoda pak má svůj Enyaq coupé ukázat za několik měsíců.
Volkswagen ID.5 GTX
Rozměry | 4 582 × 1 852 × 1 619 mm, 2 242 kg |
---|---|
Výkon | 220 kW |
Baterie | 82 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 502 km (WLTP) |
Sekne jí to
Nutno říct, že ID.5 to prostě sekne. Nová, sportovně a agresivně působící záď s výrazným přítlačným křídlem hezky doplňuje elegantnější a sportovní siluetu. Volkswagen si navíc dal záležet i na celkovém vnějším stylingu. ID.5 dostalo oproti ID.4 nový přední nárazník s „ploutvemi“, už v základu dostanete černou střechu, stříbrnou lištu nad okny nebo lakovanou spodní část dveří (místo šedého plastu). Auto sedí nově minimálně na 19palcových kolech a připlatit si můžete až za 21palcová. Ještě výraznější je vrcholná verze GTX, která má vzhled prakticky stejný s ID.4 GTX včetně předního nárazníku ve stylu včelí plástve s diamantovými LED světly a kompletního provedení „chrome delete“.
S 4,6 metry zůstalo ID.5 délkou prakticky stejné jako ID.4. Díky o něco delší zadní části se paradoxně zvětšil základní objem kufru na 549 litrů, to je však objem pouze po zástěnu (která je oproti SUV výše a naopak nad ní je oproti SUV samozřejmě méně prostoru). Každopádně milým překvapením je fakt, že základní objem a využitelnost kufru zůstala prakticky stejná a pokud budete opravdu nepotřebujete maximální objem až po strop, nebudete muset s ID.5 dělat co do využitelnosti kompromisy.
To samé platí i o zadních sedadlech, kde i přes svažující se siluetu a styl coupé zůstalo hodně prostoru pro hlavu. Údajně se oproti ID.4 prostor zmenšil pouze o 12 milimetrů, což v překladu znamená, že i 2 metry vysoký člověk si dozadu pohodlně sedne bez škrtání hlavy o strop. Na kolena je stále královsky místa. Interiér zůstal jinak skoro beze změny, novinkou je pouze prošívání na přístrojové desce i v základní verzi, stejně tak sportovní sedadla s logem ID. U verze GTX se opět můžete těšit na modrou přístrojovou desku s prošíváním červenou nití.
Dojezd přes 500 kilometrů v základu
ID.5 je technicky shodné s ID.4. Stejné jsou motory, baterie i další parametry. ID.5 bude k dispozici ale pouze ve verzích Pro, Pro Performance a GTX, tedy pouze s velkou baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh, která u ID.5 zajistí dle WLTP dojezd až 520 kilometrů (495 km u verze GTX). Verze Pro a Pro Performance s pohonem zadních kol mají výkon 125, respektive 150 kW. Vrcholem nabídky je pak verze GTX, která má jako jediná pohon všech kol a kombinovaný výkon 220 kW (299 koní) a na 100 km/h zrychlí za 6,3 vteřiny. To je paradoxně u sportovněji vyhlížející ID.5 o desetinku pomaleji než u klasického SUV ID.4 GTX. Jak nám ale Volkswagen potvrdil, pracuje se na ještě výkonnější verzi GTX Performance, která by měla mít dynamické parametry výrazně lepší.
Rychleji se nabije a zaparkuje úplně samo
Volkswagen ID.5 odstartuje s novou verzí softwaru 3.0, která bude dosud zdaleka největší aktualizací. Update dorazí také na jaře bezplatně přes internet cestou OTA i do současných modelů ID.3 a ID.4. Auta se například nově naučí automatické změny jízdního pruhu na dálnici nebo pokročilé automatické parkování. Nově bude možné dokonce vůz naučit nějaký komplikovaný parkovací manévr, například na vlastní příjezdové cestě do garáže. Poté, co poprvé provedete manévr ručně, auto si ho zapamatuje a poté už bude umět na stejném místě parkovat zcela samo.
Velkou novinkou je také zavedení uživatelských profilů s možností ukládat do nich široká nastavení včetně sedadel i klimatizace. Volkswagen dokonce pracuje na ukládání uživatelských profilů do cloudu a po přihlášení vaším Volkswagen účtem v jiném elektromobilu ID. by se vám načetla kompletní nastavení všeho z jiného auta. Zásadní je pak také uvedení obchodu s funkcemi a aplikacemi přímo do infotainmentu. Prvními aplikacemi jsou Spotify a Apple Music. Stačí se v autě přihlásit příslušným účtem a můžete pohodlně ovládat vaši hudební knihovnu. K dispozici je také nová aplikace spravující objednání se na servis a automatické připomínky servisu. Přes Store jsou k dispozici i aktualizace aplikací, což jsme vyzkoušeli a fungují dobře.
Naprosto zásadní novinkou je pak zrychlení nabíjení. Nejvyšší nabíjecí výkon se ze 125 kW zvedl na 135 kW, což sice nevypadá jako velká změna, Volkswagen však zapracoval na celkové nabíjecí křivce, která je nyní výrazně plošší a auto dokáže vysoký nabíjecí výkon držet mnohem déle. Nabíjení z 5 do 80 % by se tak mělo ze současných 39 minut zrychlit o 9 minut na necelých 30 minut, což je skutečně citelné zlepšení. Volkswagen navíc pracuje na nabíjení V2G (vehicle-to-grid), tedy možnosti napájet z auta třeba dům. To by měl přinést formou dalšího updatu v příštím roce.
Malých vylepšení se dočkal také displej před řidičem, u kterého Volkswagen zapracoval uživatelskou zpětnou vazbu a nově zobrazuje i procento nabití baterie nebo vnější teplotu. Výrazného zrychlení se pak dočkal i hlasový asistent a vylepšena bude také mobilní aplikace, která konečně dovolí na dálku auto například zamknout/odemknout. Na jaře příštího roku se tak po stránce softwaru dočkáme skutečně mnoha změn.
V prodeji na jaře
Nový Volkswagen ID.5 se do Česka dostane v březnu, objednávky pak budou otevřeny v prosinci. Ceny zatím Volkswagen neoznámil, nicméně předpokládáme, že budou o zhruba 50 tisíc korun vyšší než v případě stejně vybavené ID.4. Celkově mě ID.5 příjemně překvapila a zaujala. Vypadá sportovně a elegantně, kompromis co do kufru nebo místa na zadních sedadlech se nekoná a potěší řadou softwarových vylepšení. Uvidíme, jak se vyvrbí cena.
Technické parametry Volkswagen ID.5 GTX
Kompletní specifikaceKonstrukce | SUV, 4 582 × 1 852 × 1 619 mm, 2 242 kg |
---|---|
Pohon | Elektřina, hnaná náprava: 4×4 |
Výkon | 220 kW, 299 koní, točivý moment: 460 Nm |
Baterie | 82 kWh (77 kWh využitelná kapacita) |
Nabíjení | rychlonabíjení: 170 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes |
Spotřeba | ?, dojezd: 502 km |
Cena od | 1 632 000 Kč |
I vnitřek vypadá skvěle, v té bílé úplně sci-fi.