Nedaleko Kolína nad Rýnem se začal na počátku července vyrábět zelený vodík

Nedaleko Kolína nad Rýnem se začal na počátku července vyrábět zelený vodík
Fotografie: Toyota
  • Elektrolyzér by měl vyprodukovat až 1 300 tun ekologického vodíku ročně
  • Zelený vodík by se měl využívat také k vytápění domácností nebo pohonu nákladních vozidel

Vodík jako energetický zdroj budoucnosti se v uplynulých letech dostává do popředí zájmů společností, které chtějí přispět ke snížení emisí CO2. Ve stejných kolejích směřuje k výrobě z obnovitelných zdrojů i největší evropský elektrolyzér s polymerní elektrolytovou membránou (PEM), který zahájil na počátku července provoz nedaleko Kolína nad Rýnem. V energetickém a chemickém parku společnosti Shell vyrábí s podporou EU vodík v zelené variantě. K pomyslnému stupni klimatické neutrality je tak Země zase o kousek blíže. Elektrolyzér je součástí evropského projektu Refhyne a díky financování EU prostřednictvím společného podniku jde o první zařízení, které tuto technologii v tak velkém měřítku využívá v rafinérii.

Elektrolyzér bude využívat obnovitelnou elektřinu k výrobě až 1 300 tun ekologického vodíku ročně. Očekává se, že zpočátku bude sloužit k výrobě paliv s nízkou uhlíkovou náročností. Postupně by se zelený vodík mohl využívat rovněž v průmyslu, k vytápění domácností a pohonu nákladních automobilů. Odborníci předpokládají, že vodík bude hrát jednu z klíčových rolí ve snaze dosahování klimatických cílů evropské Zelené dohody tím, že pomůže dekarbonizovat obtížněji ovlivnitelná odvětví v dopravě a průmyslu, a tím i vytvoření nízkouhlíkového energetického systému.

Konsorcium, které projekt podporuje, tvoří společnosti SINTEF, Shell, Sphera, Element Energy a ITM Power. Poslední zmíněná firma elektrolyzér vyrobila v závodě v Sheffieldu na britských ostrovech a obsahuje díly vyrobené v Itálii, Švédsku, Španělsku a Německu. Aby se pak do roku 2050 dosáhlo klimatické neutrality, musí se zásadně změnit náš energetický systém. Čistý vodík tak bude hrát klíčovou roli v e-mobilitě i průmyslu díky potenciálu pro dekarbonizaci odvětví, kde není možné přímé využití obnovitelné energie. V Evropě už se prodávají elektromobily na vodíkové palivové články. Jedním z průkopníků je pak Toyota Mirai, která byla již i v Česku uvedená ve své druhé generaci a kterou si dosud od roku 2015 pořídilo více než 10 tisíc zákazníků z celého světa. Toyota ale nezůstala jen u osobních vozidel, vyvíjí totiž i nákladní vozy na vodík a taktéž vodíková plavidla.

Související články
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze