Navštívili jsme nejmodernější lis v Evropě. V mladoboleslavské Škodě Auto

Navštívili jsme nejmodernější lis v Evropě. V mladoboleslavské Škodě Auto
  • Jedna z nejmodernějších lisovacích linek v Evropě stojí v Mladé Boleslavi
  • Investice do linky se vyšplhaly na 86,4 milionů eur
  • Denně linka vyrobí 23 tisíc výlisků a je o 15 procent energeticky úspornější než běžné systémy
  • Využitelnost materiálu se pohybuje od 55 do 60 procent

V Mladé Boleslavi byla spuštěna moderní lisovací linka PXL II, díky která umožňuje lisování i velkých hliníkových dílů. Denně na této lince vznikne až 23 tisíc výlisků pro různé modely. Nová linka má šest lisovacích stupňů a spotřeba energie je oproti běžným systémům o 15 procent nižší, což je z velké části dílo rekuperace energie. Tato energie je uvolňována během lisování, poté se rekuperuje a znovu použije při dalším výrobním procesu.

„Nová lisovací linka je důležitou součástí naší ekologické strategie ,GreenFuture', která se soustřeďuje na mimořádně ekologickou výrobu, šetrnou k přírodním zdrojům, a úsporné vozy,“ říká Michael Oeljeklaus, člen představenstva společnosti Škoda Auto zodpovědný za oblast výroby a logistiky. „V trvalém provozu se v porovnání s běžnými lisovacími linkami ušetří až 15 procent energie. Zařízení patří mezi nejmodernější svého druhu v Evropě,“ dodává Oeljeklaus.

Lisovací linka PXL II patří mezi nejmodernější lisovací linku v Evropě, stejně jako její starší sourozenec – linka PXL I. V celém koncernu je k dispozici 20 takovýchto linek. Linka PXL II je stavěná i na zpracování hliníku, ačkoli Škoda Auta zpracovává ocel. Hliník je doménou především luxusnějších automobilek, kde zákazníci zaplatí vyšší výrobní náklady. Linka PXL I má hned několik výhod. Nabízí snadnou obsluhu, výměna sady lisovacího nářadí zabere maximálně čtyři minuty a pohání ji pouze dvojice vodou chlazených elektromotorů. Využitelnost materiálu se pohybuje od 55 do 60 procent. Zbytek odpadá do sklepení, kde jsou jednotlivé materiály roztříděné a poté se prodávají.

Základní parametry haly
Zastavěná plocha 10 000 m2 (větší než fotbalové hřiště)
Obestavěny prostor 200 000 m3 (250 padesátimetrových bazénů)
Objem suterénu 18 000 m3 (22 padesátimetrových bazénů)
Kubatura betonu 11 000 m3
Hmotnost výztuže 1 000 tun (800× Škoda Fabia)
Hmotnost ocelové konstrukce 2 000 tun (1600× Škoda Fabia)
Únosnost podlahy 10 tun / m2
Výška pod vazník 17,8 m
Rozpon haly 45 m (nejširší ve Škoda Auto)

Investice do linky činila 46,3 milionů eur, dalších 8,6 milionů euro spolkla investice na zapracovací lis. Necelých 20 milionu eur stála budova. Finální investice byla ve výši 86,4 milionu eur. Pro zajímavost: Mladá Boleslav je jediným závodem, který v rámci koncernu disponuje dvěma lisovacími linkami.

Celou linku zvládne na jedné směně obsloužit 18 až 20 pracovníků. Momentálně jede linka na plný výkon, a to 24 hodin denně, sedm dní v týdnu. Výstupní kontrolu výlisků stále provádí zaměstnanci. Momentálně není k dispozici taková technologie, která by vše zvládla zkontrolovat se stoprocentní účinností. Škoda Auto však spolupracuje s jistou společností, která má technologii, jež v laboratorních podmínkách měla téměř stoprocentní úspěšnost, ovšem zda se osvědčí i v ostrém provozu, je otázkou.

Škoda Auto na své nové lince využívá i rozšířenou realitu. Ta neustále monitoruje teplotu, tlak a další atributy v jednotlivých šesti stupních lisovací linky. Zaměstnanec tak má dokonalý přehled o všech důležitých informacích na lisovací lince.

Zajímavosti o lince PXL II:

  • Za rok se vyrobí v lisovnách více jak 27 milionů výlisků
  • Délka rozvinutého svitku je stejné dlouhá jako Václavské náměstí tam a zpět
  • Celková délka rozvinutých zpracovaných svitků za rok v lisovnách je 20 000 kilometrů
  • Celková hmotnost zpracované oceli v lisovnách je 180 tisíc tun ročně, což je si 25× hmotnost železné konstrukce Eiffelovy věže
  • Razící hlavu není po celou dobu sériové výroby nutno měnit
  • Při plném výkonu zvládne linka až 17 zdvihů za jednu minutu
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze