Podle každoročního přehledu cen baterií od BloombergNEF došlo letos k jejich největšímu poklesu za posledních 7 let. Ačkoliv magická hranice 100 USD (2 390 Kč)/kWh, která je obecně považována za hraniční pro cenovou paritu se spalovacími vozy, a která podle nejrůznějších analýz měla padnout už před lety, dosud nebyla prolomena, meziroční pokles ze 139 (3 320 Kč) na 115 USD (2 750 Kč) naznačuje, že kilowatthodina by mohla stát jen dvoumístnou částku v dolarech už v roce 2026 a o čtyři roky později by mohla klesnout až na 69 USD (1 650 Kč).
Mezi hlavní příčiny tohoto útěšného stavu patří nadbytek výrobních kapacit plus propad cen kritických surovin a z toho vzplanuvší cenová válka výrobců baterií v Číně. Zároveň se rychle rozšiřují LFP baterie, jejichž ceny v Číně již v létě poklesly pod 50 USD (1 200 Kč)/kWh. Nutno ale dodat, že svět je aktuálně zcela závislý na čínské produkci, která je aktuálně schopná pokrýt 92 % globální poptávky po článcích do elektromobilů a statických úložišť. A že se říši středu zároveň nelíbí celní bariéry, vztyčené Spojenými státy a Evropskou unií proti přílivu tamějších levných, dotovaných elektromobilů. Čili si nelze neklást otázku, kdo vlastně z tohoto poklesu bude mít nakonec největší radost. Evropští elektromobilisté to totiž nutně být nemusejí.