Legendární dvoumístný Smart, původně vytvořený Švýcarem Nicolasem Hayekem, se vyráběl 26 let a stal se synonymem moderní městské mobility. První generace s délkou 2,5 metru dokonce směla legálně parkovat u chodníku napříč i tam, kde byla podélná místa, na čemž Smart postavil svůj marketing. Nástupci sice o tuto výhodu přišli, avšak slavili úspěch s pevným bezpečnostním rámem Tridion, který ochránil posádku malého autíčka tím, že při kolizi využil deformační zónu druhého, většího auta. Třetí generace se dokonce dočkala i elektrické verze Smart EQ a zdálo se, že elektrifikace je ideálním doplňkem pro stylový vozík, za nějž byli klienti navíc ochotní platit prémiové ceny.
Jenže výroba ve francouzském Hambachu nebyla nikdy zisková, spolupráce s Renaultem na třetí generaci rovněž nedopadla podle představ ani pro jednu stranu, takže se koncern Mercedes-Benz Group (dříve Daimler AG) rozhodl pro radikální krok. Ztrátovou kooperaci s Francií ukončil a ekonomicky problémovou značku vložil do joint venture s čínským koncernem Geely, který mj. vlastní evropskou automobilku Volvo Cars. Ze Smartu noví podílníci učinili čistě elektrický brand a uvedli nové výrobní řady, na své čistě evropské předchůdce nenavazující technicky ani nomenklaturně. Na trhu už tedy máme Smart #1 a Smart #3, což jsou SUV na čínských platformách.
Jenže dvoumístný Smart nedávno po 26 letech skončil a místo pro nástupce konceptu, který celou značku vybudoval, se dosud nenašlo. A stále není jisté, zda se najde; automobilka totiž právě nyní počítá návratnost takového projektu, čemuž se nelze divit, protože prakticky na každý dosud vyrobený ForTwo Mercedes doplácel. Jisté je podle Autocaru jen to, že pokud vedení projekt schválí, začne se teprve za několik měsíců realizovat. A také že vůz, interně označovaný Projekt 2, dostane dosud volné označení Smart #2, které má odkazovat na zavedené jméno ForTwo. Vznikne také nové označovací schéma, kdy lichá čísla ponesou SUV a sudá „ostatní projekty“.
Protože evropský trh pro městská miniauta není dost velký a Smart na starém kontinentu umístil v nejlepších letech kolem 100 000 kusů ForTwo ročně (jinde se neprodával), hledá se partnerská značka pro rozložení vývojových výrobních nákladů. Tentokrát ovšem nejspíš nepůjde o konkurenci, ale některou ze širokého portfolia brandů koncernu Geely. Ty mají totiž s miniautomobily bohaté zkušenosti; například čtyřmístný vozík Geometry Panda měří tři metry a ujede 124 km.