Elektromobily obecně nemají zimu příliš v lásce a velmi závisí na tom, jakými moderními technologiemi konkrétní vůz disponuje, aby s nepřízní nízkých teplot, které baterii nesvědčí, dokázal efektivně bojovat. My jsme se rozhodli vyzkoušet nabíjení na ultrarychlé nabíječce u Audi e-tron, které je obecně považováno za jeden z nejlepších elektromobilů co do rychlosti nabíjení. Jak je to ale v zimě, kdy je obecně u většiny elektromobilů nabíjení pomalejší kvůli tzv. coldgate, tedy chladnější baterii? Pro zjištění hodnoty teploty baterie jsme použili OBD čtečku a mobilní aplikaci OBDeleven.
Jak rychle se nabíjí Audi e-tron při teplotách pod nulou?
Audi e-tron jsme nechali stát celou noc na mrazu v teplotě -17 °C, a to bez nabíjení. Auto jsem ráno předehřál, což ale nemělo vliv na teplotu baterie, která měla při startu teplotu -7 °C, přičemž okolní teplota vzduchu byla -12 °C. Ráno jsem po dálnici D1 vyrazil směr Praha a s autem jsem v teplotách stále pod nulou urazil běžným dálničním tempem 50 kilometrů do Prahy a zbytek v městském provozu na Hypercharger PRE v pražských Holešovicích, který dokáže kombinovaně poskytnout výkon až 225 kW, tedy více než dostatečný pro Audi e-tron, jehož maximum je 150 kW. Pokud jsou vnější teploty vyšší než -10 °C, Audi aktivně baterii nijak neohřívá a i po hodinové jízdě po dálnici by se tak její teplota pohybovala kolem nuly. Nicméně jakmile teplota klesne okolního vzduchu klesne pod -10 °C jako v tomto případě, spustí Audi při jízdě aktivní ohřev baterie a teplota baterie při příjezdu na nabíječku se dostala na 3 °C.
Po připojení na nabíječku s hodnotou nabití 13 % se auto začalo kvůli studenější baterii nabíjet výkonem 78 kW. Výkon se pak postupně zvyšuje tím, jak se baterie nabíjením zahřívá a jak si ji aktivně ohřívá také auto. Brzy se výkon dostal nad 100 kW. Při 41 % má baterie již 15 °C a výkon vystoupal na 125 KW. V letních podmínkách by při této úrovni nabití byl nabíjecí výkon ustálen již delší dobu na 150 kW, je tedy vidět, že zima určitý vliv má. Na svůj maximální výkon se e-tron v zimě dostane až při stavu nabití zhruba 54 %, kdy měla baterie teplotu 30 °C a na této hodnotě se teplota držela po zbytek nabíjení. Na 50 % nabití jsme se dostali za necelých 18 minut nabíjení, což je při těchto mrazivých teplotách velmi dobrá hodnota.
Dále se auto nabíjelo maximálním výkonem kolem 150 kW až do 80 %, na které jsme se dostali za 29 minut. To je o zhruba 4 minuty delší čas než při nabíjení při teplotách vzduchu kolem 20 °C. Rozdíl je tak přijatelně malý. Nabíjecí výkon se poté snížil na hodnotu kolem 100 kW a na 90 %, kdy jsme auto odpojil, jsme se dostali za 34 minut.
Délka nabíjení v teplotách pod nulou
Z 13 % do | Délka nabíjení |
---|---|
30 % | 9,3 minut |
50 % | 17,8 minut |
70 % | 25,5 minut |
80 % | 28,3 minut |
90 % | 34 minut |