Mrazivé nabíjení Audi e-tron. Jak rychle se nabíjí při teplotách pod nulou?

1
Mrazivé nabíjení Audi e-tron. Jak rychle se nabíjí při teplotách pod nulou?
Fotografie: Martin Pultzner, fDrive.cz
  • Nabíjení při teplotě pod nulou je zhruba o 4 minuty delší než v létě
  • Maximální výkon, kterého jsme dosáhli, byl 149 kW
  • Ze 13 % na 80 % se auto v zimě nabilo na 28 minut

Elektromobily obecně nemají zimu příliš v lásce a velmi závisí na tom, jakými moderními technologiemi konkrétní vůz disponuje, aby s nepřízní nízkých teplot, které baterii nesvědčí, dokázal efektivně bojovat. My jsme se rozhodli vyzkoušet nabíjení na ultrarychlé nabíječce u Audi e-tron, které je obecně považováno za jeden z nejlepších elektromobilů co do rychlosti nabíjení. Jak je to ale v zimě, kdy je obecně u většiny elektromobilů nabíjení pomalejší kvůli tzv. coldgate, tedy chladnější baterii? Pro zjištění hodnoty teploty baterie jsme použili OBD čtečku a mobilní aplikaci OBDeleven.

Jak rychle se nabíjí Audi e-tron při teplotách pod nulou?

Audi e-tron jsme nechali stát celou noc na mrazu v teplotě -17 °C, a to bez nabíjení. Auto jsem ráno předehřál, což ale nemělo vliv na teplotu baterie, která měla při startu teplotu -7 °C, přičemž okolní teplota vzduchu byla -12 °C. Ráno jsem po dálnici D1 vyrazil směr Praha a s autem jsem v teplotách stále pod nulou urazil běžným dálničním tempem 50 kilometrů do Prahy a zbytek v městském provozu na Hypercharger PRE v pražských Holešovicích, který dokáže kombinovaně poskytnout výkon až 225 kW, tedy více než dostatečný pro Audi e-tron, jehož maximum je 150 kW. Pokud jsou vnější teploty vyšší než -10 °C, Audi aktivně baterii nijak neohřívá a i po hodinové jízdě po dálnici by se tak její teplota pohybovala kolem nuly. Nicméně jakmile teplota klesne okolního vzduchu klesne pod -10 °C jako v tomto případě, spustí Audi při jízdě aktivní ohřev baterie a teplota baterie při příjezdu na nabíječku se dostala na 3 °C.

Průběh nabíjení

Po připojení na nabíječku s hodnotou nabití 13 % se auto začalo kvůli studenější baterii nabíjet výkonem 78 kW. Výkon se pak postupně zvyšuje tím, jak se baterie nabíjením zahřívá a jak si ji aktivně ohřívá také auto. Brzy se výkon dostal nad 100 kW. Při 41 % má baterie již 15 °C a výkon vystoupal na 125 KW. V letních podmínkách by při této úrovni nabití byl nabíjecí výkon ustálen již delší dobu na 150 kW, je tedy vidět, že zima určitý vliv má. Na svůj maximální výkon se e-tron v zimě dostane až při stavu nabití zhruba 54 %, kdy měla baterie teplotu 30 °C a na této hodnotě se teplota držela po zbytek nabíjení. Na 50 % nabití jsme se dostali za necelých 18 minut nabíjení, což je při těchto mrazivých teplotách velmi dobrá hodnota.

Vývoj teploty baterie při nabíjení

Dále se auto nabíjelo maximálním výkonem kolem 150 kW až do 80 %, na které jsme se dostali za 29 minut. To je o zhruba 4 minuty delší čas než při nabíjení při teplotách vzduchu kolem 20 °C. Rozdíl je tak přijatelně malý. Nabíjecí výkon se poté snížil na hodnotu kolem 100 kW a na 90 %, kdy jsme auto odpojil, jsme se dostali za 34 minut.

Délka nabíjení v teplotách pod nulou

Z 13 % do Délka nabíjení
30 % 9,3 minut
50 % 17,8 minut
70 % 25,5 minut
80 % 28,3 minut
90 % 34 minut
Související články
Diskuze ke článku
Ivan Hoe
Ivan Hoe
Souhlas, mám velmi podobné zkušenosti, z 15 do 90 procent bývá v zimě i v létě cca půlhodinka... to je na e-tronu jedna z těch silnějších stránek - konstantost

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze