Kdo prošel kolem na největší světové technologické výstavě CES 2020 v Las Vegas, zřejmě si pomyslel, že jde o kulisu ze sci-fi filmu, případně moderní sochu na kolech. A měl tak trochu pravdu; motocykl Nawa Racer, vystavený na stánku francouzské firmy Nawa Technologies, původně vznikl čistě jako atraktivní poutač na daleko důležitější novinku; revoluční hybridní baterii, připravenou k sériové výrobě. Jenže Pascal Boulanger, zakladatel a technický ředitel Nawa Technologies, tím na sebe upletl tak trochu bič. Tvary motocyklu, které navrhl osobně a pak nechal jako statický exponát vyrobit v externí firmě, se povedly natolik, že jej fanoušci podle jeho vlastních slov téměř přinutili přetavit je do provozního exponátu. Zatím není jisté, zda se bude vyrábět, ale v současné době se pracuje na funkčním prototypu, který by měl v letošním třetím čtvrtletí vyjet.
Samotný motocykl se oprostil od všech konvencí. Díky níže popsanému převratnému technickému řešení mohl popřít klasické designové poučky a také zjednodušit konstrukci na samou dřeň. Což dále rozvázalo ruce designu i pozitivním vlastnostem. Na celém stroji například nenajdete jediný převod. Pohon totiž obstarává beznábojový elektomotor, integrovaný spolu s brzdou přímo v zadním kole. Toto řešení sice zvýšilo neodpruženou hmotnost, ovšem radikálně zjednodušilo konstrukci i servis. Konstrukce se spolehla na hliníkový prostorový rám s integrovanou trakční baterií, doplněný karbonovými částmi. Z tohoto materiálu je třeba zadní vidlice. Přední naopak dostala konvenční konstrukci, ač typu upside down, s jedinou kotoučovou brzdou. Také díky tomu se váhu podařilo udržet na skvělých 150 kg, díky nimž motocykl dosahuje výborné dynamiky i přes relativně nízký výkon 40 kW (54 kW). Mimochodem, loni, při představení statické studie, se mluvilo o 74 kW (100 k), čili tehdy slibovaného zrychlení 0–100 km pod 3 sekundy se asi nedočkáme. Ale to fanoušci motocyklu s názvem, spíše více než méně podobným české legendě Jawa, jistě odpustí. Nejpozději ve chvíli, kdy přijde na přetřes to nejzajímavější.
Mělo by totiž jít o vůbec první praktickou aplikaci tzv. hybridní baterie. Tato novinka, spojující známé technologie s jedním geniálním nápadem a trochou vývoje, díky sofistikovanému elektronickému řízení firmy Pronergy a inovativním materiálům kombinuje klasickou li-ion baterii s ultrakapacitorem. Ten byl navíc díky inovativní architektuře NawaCap výrazně zmenšen a nabízí pětinásobnou kapacitu a desetinásobný výkon než stávající kondenzátory srovnatelných rozměrů a hmotnosti. Navíc se podařilo snížit i donedávna značné výrobní náklady. Výsledek kombinuje výhody obou světů, tedy extrémně rychlé nabíjení a vybíjení kondenzátoru s vysokou energetickou hustotou klasické baterie. V praxi rekuperace ukládá energii primárně do kapacitoru, který jí dokáže využít až 80 %, tedy výrazně více, než bylo dosud zvykem. Stejně rychle se umí vybíjet a poskytovat i při malé kapacitě stovky ampérů, což pomáhá při akceleraci, která tak vůbec není závislá na nabití trakční baterie. Až v pozdějších fázích jízdy, kdy začne napětí v kondenzátoru rychle klesat, se postupně připojí i baterie. Díky tomu lze i s malou 9kWh baterií dojet až 300 km ve městě, kde se projevují výhody takového řešení zdaleka nejvíce. Kombinovaný dojezd 150 km pak rovněž není při daných parametrech ostudou. Samotný kondenzátor nabízí kapacitu 0,1 kWh při hmotnosti pouhých 10 kg a je umístěn tam, kde mají konvenční motocykly nádrž. Trakční baterie je pak pod ním a zajišťuje nízké těžiště.
Motocykl je o polovinu lehčí, než jiné elektrocykly se srovnatelnými parametry, a díky malé baterii by nemusel být ani příliš drahý, pokud tedy nakonec dojde k sériové výrobě. O ní výrobce zatím neřekl ani slovo, je ale jasné, že podobný technický skvost by mohl posunout vývoj elektrických vozidel o pořádný kus dopředu. A zdaleka ne jen těch jednostopých; ostatně Nawa Technologies už má hybridní baterie připravené k výrobě a komerčnímu využití. Pro cokoliv elektrického, co jezdí s častými zastávkami, tedy především po městě, se jedná o velmi zajímavou nabídku. Superkapacitor totiž kromě výše zmíněných výhod snese o několik řádů více nabíjecích a vybíjecích cyklů, čímž mj. chrání před opotřebováváním trakční baterii. A jeho výkon nezávisí na teplotě ani klimatických podmínkách.