Čínsko-francouzské uskupení DS Techeetah v Monaku zažilo nejlepší závodní víkend v letošní sezóně. Obhájci titulu za úspěchem vykročili už v kvalifikaci, kterou ovládl Anotónio Felix da Costa. Dobrou výchozí pozici navíc stvrdil čtvrtým místem na startu druhý pilot stáje – Jean–Éric Vergne. Černo-zlaté vozy posléze byly vidět vysoko i v samotném závodě. Předjížděcím manévrem v posledním kole na výjezdu z tunelu jej nakonec dokázal vyhrát právě vítěz kvalifikace a obhájce titulu – da Costa.
Portugalský jezdec ztratil výhodu prvního místa na roštu krátce po startu, kdy se přes něho v zatáčce Sainte Devote dostal Robin Frijns. Svou předešlou pozici da Costa ukořistil po aktivaci prvního útočného módu. Nejprve se ale musel probít přes týmového kolegu a Mitche Evanse z Jaguaru. Tito dva spolu sváděli boj kolo na kolo, čehož v šikaně za tunelem da Costa využil a odvážným manévrem předjel oba naráz. První pozici následně převzal, když i Frijns musel vyjet mimo ideální stopu, aby aktivoval svůj mód.
Tito dva se následně naháněli v boji o vedení, nicméně v důležitém obranném momentu sáhl da Costa po výhodě v podobě Fanboostu a dokázal se ubránit atakům soupeře. Do souboje ale následně promluvil i v té době třetí Evans, který těžil z pozdější aktivace útočného módu. Na cílové rovince předjel Frijnse a vedení v závodě definitivně převzal nádherným a především nečekaným manévrem ve stoupání ke kasínu v zatáčce Massenet.
"ABSOLUTELY OUTRAGEOUS"
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) May 8, 2021
You're not supposed to be able to overtake like that at Monaco for the lead, @mitchevans_ !#MonacoEPrix 👉 https://t.co/3hxrnMERTJ @JaguarRacing pic.twitter.com/msBDIVlUaX
Dramatické dění na trati posléze rozčísl René Rast spolu s Nyckem Cassidym. Pilot Audi byl do první zákruty drobně postrčen, načež následoval tvrdý náraz do bariéry na levou stranu auta. Rast musel záhy zastavit přímo na trati a ředitelství závodu na trať vyslalo safety car. Celé startovní pole se tak před restartem smrsklo. To uvítal především lídr Evans, který sice vedl, ale disponoval o 1% menším množstvím energie než nejbližší pronásledovatelé. Ostatně sám inženýrům situaci reflektoval se slovy, že bude těžké za sebou všechny piloty udržet až do úplného závěru. Znovuobnovení přišlo 5 minut před koncem závodu.
Jak předpověděl, tak se stalo. da Costa si svůj manévr schoval až do posledního okruhu. Šel později na brzdy v nájezdu do šikany a vzal si své vedení zpět. Evans navíc kvůli nedostatku energie zpomalil a zašpuntoval pole za sebou. V závěrečných metrech jej ještě překonal Frijns, ale čtvrtý Vergne už se na pódium nedostal. Francouz mohl litovat i nezdařeného pokusu o aktivaci útočného módu. Pozdější aktivace mu pak pomohla ubránit se před Maxmilianem Guentherem a Oliverem Rowlandem.
That LAST LAP overtake for the #MonacoEPrix WIN!!!@afelixdacosta @DSTECHEETAH pic.twitter.com/lrjYEcCHps
— ABB FIA Formula E World Championship (@FIAFormulaE) May 8, 2021
Velký progres učinil Sam Bird ve druhém Jaguaru. Obecně se britský tým po celou sobotu prezentoval ve velké formě, když vyhrál oba tréninky. Bird byl ovšem pozdržen v kvalifikaci vozem Nycka de Vriese, a tak se na start postavil až jako šestnáctý. Dokončit se mu podařilo na sedmé pozici. Neúspěšný den to byl naopak pro Mercedes. V Monaku přišlo trápení, nevyvedla se kvalifikace ani odpolední závod, který nedokončil ani jeden z jeho vozů a tým odjíždí bez zisku bodu. Už podruhé za sebou, čímž dovolil soupeřům se dotáhnout na čelo celkového hodnocení týmů. Náskok Mercedesu se smrskl na pouhé 2 body na Jaguar. DS Techeetah zapsal nejlepší sezónní výsledek a připsal si 41 bodů a na Mercedes po tomto vystoupení ztrácí už jen 7 bodů. Mezi jezdci se do vedení vyšvihl Frijns, který odsunul de Vriese. Třetí příčku nyní hájí Evans před da Costou. První čtyřku dělí pouhých 10 bodů.
Formule E se nyní přesune do Mexika, kde bude pokračovat 19. a 20. června dvojitými závody v Puebla. Vše podstatné najdete ze závodů najdete opět na fDrive.cz.
Výsledková listina ePrix Monaka
P. | Pilot | Tým | Ztráta | Nejrychlejší kolo | Bodový zisk |
---|---|---|---|---|---|
1. | A. da Costa | DS Techeetah | - | 1:35.173 | 28 |
2. | R. Frijns | Envision Racing | +2.848 | 1:35.315 | 19 |
3. | M. Evans | Jaguar Racing | +2.872 | 1:35.298 | 15 |
4. | J. E. Vergne | DS Techeetah | +3.120 | 1:34.697 | 13 |
5. | M. Guenther | BMW i Andretti Autosport | +3.270 | 1:35.371 | 10 |
6. | O. Rowland | Nissan e.dams | +3.865 | 1:35.156 | 8 |
7. | S. Bird | Jaguar Racing | +4.150 | 1:35.133 | 6 |
8. | N. Cassidy | Envision Racing | +4.752 | 1:35.864 | 4 |
9. | A. Lotterer | TAG Heuer Porsche Formula E Team | +5.503 | 1:35.012 | 2 |
10. | A. Lynn | Mahindra Racing | +5.759 | 1:35.709 | 1 |
11. | L. di Grassi | Audi Sport ABT Schaeffler | +6.225 | 1:34.708 | |
12. | S. Buemi | Nissan e.dams | +6.657 | 1:35.801 | |
13. | E. Mortara | ROKiT Venturi Racing | +7.097 | 1:35.852 | |
14. | N .Nato | ROKiT Venturi Racing | +8.507 | 1:36.089 | |
15. | T. Blomqvist | NIO 333 FE Team | +9.240 | 1:35.904 | |
16. | S. Camara | Dragon/Penske Autosport | +9.499 | 1:35.937 | |
17. | J. Dennis | BMW i Andretti Autosport | +9.822 | 1:35.151 | |
18. | N. Mueller | Dragon/Penske Autosport | +11.450 | 1:36.026 | |
19. | O. Turvey | NIO 333 FE Team | +12.067 | 1:35.619 | |
N. de Vries | Mercedes-Benz Formula E Team | DNF | |||
S. Vandoorne | Mercedes-Benz Formula E Team | DNF | |||
P. Wehrlein | TAG Heuer Porsche Formula E Team | DNF | |||
R. Rast | Audi Sport ABT Schaeffler | DNF | |||
A. Sims | Mahindra Racing | DNF |