Společnost Mazda má v tuto chvíli na trhu pouze jeden jediný elektromobil (Mazda MX-30), a tak je vcelku logické, že se v současnosti soustředí na rozšíření svého elektrického portfolia. Jak by mohl budoucí elektromobil věhlasné japonské značky vypadat, naznačuje studie modelu Mazda Iconic SP, v níž se má odrážet bohatá tradice Mazdy. Že by takto skutečně mohl vypadat příští elektromobil, pak napovídá i vyjádření manažerů Mazdy: ředitele divize R&D Strategy Planning, Naohita Sagy, a generálního manažera pro design, Masashiho Nakayamy. O představení Mazda Iconic SP hovoří jako o vrcholném okamžiku – pro Mazdu studie očividně znamená víc než běžné novinky. „Zdaleka nejde jen o další z prázdných exponátů na veletrhy. V nepříliš vzdálené budoucnosti hodláme začít se skutečnou výrobou,“ tvrdí Nakayama. Jedním dechem je však nutné dodat, že by se mělo jednat o podobný typ „elektromobilu“, jakým je MX-30 R-EV, která je osazena menší baterií a generátorem zásobujícím elektromotor v podobě spalovacího Wankelova motoru.
„Když se vedle tohoto auta postavíte, měli byste si umět představit, jaký motor má pod kapotou. To je důkaz, jak moc nám na téhle studii záleželo. Čím déle se na ni díváte, tím víc vám toho o sobě řekne,“ dodává Saga. „Během vývoje jsme neustále zkoumali a promýšleli všechno od umístění dveří a pneumatik přes celkovou délku vozu až po ideální posez pasažérů a optimální viditelnost. Opravdu moc jsme toužili představit auto, ze kterého bude na první pohled dýchat, že myslíme na budoucnost, zejména co se týče udržitelnosti a úlohy naší technologie motorů s rotujícím pístem.“Co se týče designu, soustředili se návrháři hlavně na minimalizaci linií a omezení hry světla. Model Iconic SP by měl působit dramatickým a vzrušujícím dojmem. Nádherné proporce, tvary vytvořené mistry svého oboru a pečlivá japonská řemeslná kvalita, to vše nezapře designový jazyk KODO.
Kromě efektního designu však stojí za zmínku také technologie, kde by měl hrát důležitou roli nový dvourotorový elektromotor s rotujícím pístem, který pro tento model vznikl. Originální motor se dá vyrábět v mnoha variantách, funguje na paliva a vyrábí elektřinu z uhlíkově neutrálních zdrojů. Motor je navíc příjemně kompaktní, takže Mazda Iconic SP svým provedením připomíná sporťák střední velikosti a slibuje skvělý zážitek z jízdy. Kombinace dvourotorového motoru s rotujícím pístem a elektrického systému znamená maximální výkon až 370 koní.
Celý obor se postupně elektrifikuje a vyspělý motor s rotujícím pístem by mohl představovat zásadní dlouhodobé řešení. „Motor s rotujícím pístem může být velmi malý a zároveň velmi výkonný,“ vysvětluje Saga. „A to je jen jedna přednost, kromě toho je motor kompatibilní s celou řadou paliv a to může být naše výhoda při hledání optimálního řešení pro mobilitu budoucnosti.“