Společnost Mazda má v tuto chvíli na trhu pouze jeden jediný elektromobil (Mazda MX-30), a tak je vcelku logické, že se v současnosti soustředí na rozšíření svého elektrického portfolia. Jak by mohl budoucí elektromobil věhlasné japonské značky vypadat, naznačuje studie modelu Mazda Iconic SP, v níž se má odrážet bohatá tradice Mazdy. Že by takto skutečně mohl vypadat příští elektromobil, pak napovídá i vyjádření manažerů Mazdy: ředitele divize R&D Strategy Planning, Naohita Sagy, a generálního manažera pro design, Masashiho Nakayamy. O představení Mazda Iconic SP hovoří jako o vrcholném okamžiku – pro Mazdu studie očividně znamená víc než běžné novinky. „Zdaleka nejde jen o další z prázdných exponátů na veletrhy. V nepříliš vzdálené budoucnosti hodláme začít se skutečnou výrobou,“ tvrdí Nakayama. Jedním dechem je však nutné dodat, že by se mělo jednat o podobný typ „elektromobilu“, jakým je MX-30 R-EV, která je osazena menší baterií a generátorem zásobujícím elektromotor v podobě spalovacího Wankelova motoru.
Co se týče designu, soustředili se návrháři hlavně na minimalizaci linií a omezení hry světla. Model Iconic SP by měl působit dramatickým a vzrušujícím dojmem. Nádherné proporce, tvary vytvořené mistry svého oboru a pečlivá japonská řemeslná kvalita, to vše nezapře designový jazyk KODO.
Kromě efektního designu však stojí za zmínku také technologie, kde by měl hrát důležitou roli nový dvourotorový elektromotor s rotujícím pístem, který pro tento model vznikl. Originální motor se dá vyrábět v mnoha variantách, funguje na paliva a vyrábí elektřinu z uhlíkově neutrálních zdrojů. Motor je navíc příjemně kompaktní, takže Mazda Iconic SP svým provedením připomíná sporťák střední velikosti a slibuje skvělý zážitek z jízdy. Kombinace dvourotorového motoru s rotujícím pístem a elektrického systému znamená maximální výkon až 370 koní.
Celý obor se postupně elektrifikuje a vyspělý motor s rotujícím pístem by mohl představovat zásadní dlouhodobé řešení. „Motor s rotujícím pístem může být velmi malý a zároveň velmi výkonný,“ vysvětluje Saga. „A to je jen jedna přednost, kromě toho je motor kompatibilní s celou řadou paliv a to může být naše výhoda při hledání optimálního řešení pro mobilitu budoucnosti.“
