Metro D propojeno se zbytkem sítě

Metro D propojeno se zbytkem sítě
Fotografie: DPP
  • Výstavba čtvrté linky pražského metra dosáhla dalšího milníku
  • Ražba mezistaničního úseku Pankrác–Olbrachtova byla dokončena
  • Razicí práce na celé stavbě jsou hotové z 84 %

Stavaři prvního úseku metra D hlásí další úspěch. Podařilo se jim propojit se s linkou C, a to hned na dvou místech v rozmezí několika dní. Především propojili spojku C–D s čelní stěnou kolejového rozpletu z pravého tunelu linky C mezi stanicemi Pankrác a Budějovická a ze stavební jámy před obchodním centrem Arkády propojili budoucí eskalátorový tunel linky D s neveřejnou částí stanice metra Pankrác. Tím byly zároveň po 30 měsících stavby dokončeny razicí práce na mezistaničním úseku, během nichž vzniklo celkem 2 600 metrů tunelů, což reprezentuje zhruba 84 % z celkového objemu razicích prací. Nyní se bude razit již jen v prostoru obou budoucích stanic linky D, tedy Pankráce a Olbrachtovy.

Nově vzniklá spojka C–D měří 486 m a poslouží k obsluze budoucí linky D z depa Kačerov do doby, než pro ni v Písnici vznikne vlastní depo. Zaústěna bude do rozbočovací vidlice v pravém tunelu linky C, která vznikla již začátkem 70. let 20. století při výstavbě nejstaršího úseku pražského metra I.C Florenc (tehdy Sokolovská)–Kačerov. V samotném mezistaničním úseku, dlouhém 1 060 m, už jsou proraženy všechny tunely, včetně odstavného, který bude sloužit pro vypravení posilových vlaků ve špičce. V současné době už se buduje ostění tunelů, které je u dna hotové z jedné třetiny, klenba je pak dokončena ze 17 %.

Ve stanici Olbrachtova už byly podle DPP proraženy oba staniční tunely, každý dlouhý 210 m, včetně všech propojek mezi nimi, hotovo je nyní 76 % razicích prací. Nyní se buduje neveřejný technologický tunel na severní straně a oba eskalátorové tunely. Jižní je proražen ze 38 %, severní zatím jen z desetiny. Ve stanici Pankrác D je proraženo celkem 55 %, hotové jsou oba výstupní eskalátorové tunely, jak do Arkád, tak do administrativního centra Gemini. Do konce roku by měl být proražen také přestupní tunel C–D v délce 26 m. V současné době se buduje strop první části podchodu mezi Arkádami a Gemini, který po dokončení propojí vestibul stanice Pankrác C a budované tramvajové zastávky, v roce 2026 pak i samotné centrum Gemini.

Letos by mělo být zároveň hotovo prodloužení tramvajové tratě ke křižovatce s ulicí Na strži, které bude hned od počátku roku 2025 využito jako náhradní doprava kvůli plánované roční uzavírce stanice metra Pankrác C, vynucené chystanými stavebními pracemi na propojení s linkou D a rekonstrukci stanice, která letos oslavila půlstoletí provozu bez větších oprav. Vlaky metra budou po dobu rekonstrukce stanicí jen projíždět, tramvaje využijí dočasné konečné a obousměrných rekonstruovaných souprav KT8D5.RN2P s nízkopodlažním středním článkem, jejich počet byl za tím účelem navýšen odkupem ojetých typů Tatra KT8D5 z Miškovce a Mostu a jejich následnou rekonstrukcí na výše zmíněný typ.

Chystaná trasa D pražského metra se nyní realizuje po dekádách odkladů, podle prapůvodních záměrů měla být hotová ještě před rokem 1990, současný projekt má už rovněž skluz, protože celá, 10,6 km dlouhá trasa I.D Náměstí Míru–Depo Písnice s deseti stanicemi měla být hotová už v roce 2023 a stát zhruba 50 miliard. Nyní už se počítá s dokončením v roce 2031 a dvojnásobnými náklady. Nová linka má obsloužit problematickou západní část jižního sektoru Prahy (Krč, Lhotka, Novodvorská, Libuš...), kde žije 150 000 obyvatel bez kapacitní MHD. Výhledově se počítá rovněž s odbočkou Nové Dvory–Poliklinika Modřany, dále s prodloužením jižního konce do regionu. Na severu má trasa pokračovat směrem na Žižkov a Harfu s odbočkou na Letnou. Na trase mají jezdit lehké, průchozí soupravy bez strojvedoucích, ve stanicích se počítá se zástěnami, bránícími vstupu do kolejiště, v nichž se otevřou dveře až po zastavené vlaku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze