Praha plánuje propojit metro D s centrem i nádražími

Praha plánuje propojit metro D s centrem i nádražími
Fotografie: DPP
  • Praha zahájí přípravu studie proveditelnosti pro prodloužení metra D z Náměstí Míru až na Náměstí Republiky
  • Nový úsek má propojit linku D se všemi trasami metra a klíčovými železničními uzly – Hlavním a Masarykovým nádražím
  • Studie za 16 milionů Kč prověří technické možnosti, ekonomiku i variantu pokračování směrem na Žižkov

Rada hlavního města Prahy schválila záměr zpracovat studii proveditelnosti pro úsek metra D mezi stanicemi Náměstí Míru a Náměstí Republiky. Cílem dokumentu přitom není nic menšího, než posoudit technické řešení, přestupní vazby, ekonomickou efektivitu i možné varianty dalšího prodloužení linky.

Podle náměstka primátora pro dopravu Zdeňka Hřiba by prodloužení nové linky až do centra umožnilo propojení se všemi stávajícími trasami metra a zároveň se zásadními železničními uzly. „Prodloužení metra D až na Náměstí Republiky je logickým krokem, který umožní propojit novou linku se všemi stávajícími trasami metra i klíčovými železničními uzly v centru Prahy. Získáme tím rychlé, pohodlné a bezbariérové přestupy, které posílí roli MHD jako páteřního systému dopravy a zároveň odlehčí přetíženým úsekům v centru. Studie proveditelnosti nám jasně ukáže nejen technické možnosti, ale i ekonomickou efektivitu celé investice,“ říká Zdeněk Hřib, náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy.

Náměstek primátora pro územní rozvoj Petr Hlaváček doplnil, že nový úsek má zásadní význam i pro budoucnost železniční dopravy v Praze. Stanice Hlavní nádraží a Náměstí Republiky by umožnily přestup nejen na metro B a C, ale také na příměstské a dálkové vlaky či plánovaný Metropolitní expres SPODEM. „Přípravy úseku metra D mezi stanicemi Náměstí Míru a Náměstí Republiky jsou nezbytným krokem pro další rozvoj projektu a zatraktivnění celé linky mimo jiné z důvodu vytvoření přestupu i na linku B, což zatím chybělo, a dále přestupů na příměstské a dálkové vlaky na Hlavním nádraží. Tento úsek je také klíčový pro budoucnost železniční dopravy v Praze, bude obsluhovat Hlavní nádraží a stane se součástí velkého dopravního uzlu, který v této oblasti vznikne v příštích letech. Linka D navíc nemusí končit na Náměstí Republiky, do budoucna zvažujeme několik variant dalšího prodloužení,“ uvádí náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček.

Plně ražená trasa o délce 2,2 kilometru má navazovat na první provozní úsek linky D za stanicí Náměstí Míru. Počítá se se dvěma novými přestupními stanicemi – Hlavní nádraží a Náměstí Republiky. Trasa je v platných zásadách územního rozvoje vymezena jako veřejně prospěšná stavba a je součástí připravovaného Metropolitního plánu.

Studie proveditelnosti se bude zabývat i alternativní možností odbočení směrem na Žižkov. Přípravu a realizaci pak bude nutné koordinovat s projektem Metropolitního expresu SPODEM, který připravuje Správa železnic. Náklady na zpracování dokumentu, odhadované na 16 milionů korun, uhradí Dopravní podnik hlavního města Prahy z vlastních provozních prostředků. Zahájení prací se předpokládá ve čtvrtém čtvrtletí letošního roku.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze