Frankfurt zemřel, je tu Mnichov. Renomovaný autosalon IAA (Internationale Automobil Ausstellung) se 70letou tradicí se z hesenské metropole Frankfurtu nad Mohanem, kde oficiálně spatřily světlo světa stovky významných novinek automobilového průmyslu, nově stěhuje do 6milionového, hornobavorského Mnichova. Obě bavorské automobilky to tedy budou mít blíže, BMW dokonce téměř pod okny. Jen švábský Mercedes-Benz bude muset novinky vozit o něco dál. Možná proto už je připravuje a začínají o nich prosakovat první informace. Tou největší lahůdkou by měl být podle motor1.com zatím nepotvrzený koncept EQG, přičemž není těžké uhodnout, ke kterému modelu vytvoří elektrickou alternativu.
I když automobilka tvrdí, že třída G je „silnější než čas“ a přežije i v elektrické éře (a při částkách, které jsou zákazníci ochotni za něj platit to není vyloučené), přesto vývoj elektrické verze není žádná novinka. Šéf automobilky Ola Källenius práce na ní oznámil již v listopadu 2019 a o čtyři měsíce později tuto zprávu potvrdil s tím, že prý dorazí „během několika let“. Automobilka si zaregistrovala ochrannou známku EQG již v roce 2016 a ze stejného zdroje rovněž víme, že se patentová ochrana vztahuje také na označení EQG 560 a EQG 580. Zbytek jsou v tuto chvíli pouze spekulace, byť z obvykle dobře informovaných zdrojů.
All-electric Mercedes-Benz EQG rendered by Sugardesign_1 (IG) pic.twitter.com/Nxo6rVvevT
— CarsInPixels (@cars_pixels) May 31, 2021
Nová reinterpretace terénní legendy pochopitelně dostane dva elektromotory s úhrnným výkonem přes 500 koní. Bude to potřebovat, protože ani benzinové géčko, nacpané spoustou prvotřídní mechaniky, není žádný drobek. Naftová verze váží 2,35 tuny, osmiválec 63 AMG ještě o tři metráky více. Elektrická verze zamíří ještě výše. Ke kýženému dojezdu aspoň 500 km totiž bude potřebovat pořádnou baterii. Mluví se o 108 kWh, takže vůbec není vyloučeno prolomení třítunové mety. Hlavně proto, že novince má zůstat kompletní, plnotučná terénní výzbroj, tedy uzávěry všech diferenciálů, redukční převodovku a poctivě dimenzované nápravy a pérování. V tuto chvíli ovšem není jasné, kde budeme ony dva elektromotory hledat, zda u každé nápravy jeden jako u většiny čtyřpohonových elektromobilů, nebo na místě původního spalovacího motoru jako v Jeepu Wrangler.
Ačkoliv větší smysl dává první varianta, spíše té druhé by nasvědčovala i další zpráva, že elektrické géčko se nevydá stejnou cestou, jako modely EQC, EQE či EQS, tedy samostatného paralelního modelu, ale zůstane pravověrným géčkem. Jiné volby ostatně z marketingového hlediska ani není; už při nedávném uvedení nové generace spalovací verze musela automobilka nejen zachovat maximum z legendárního krabicovitého designu, ale jít i do takových detailů, jako záměrně ponechat hlučný mechanismus centrálního zamykání, protože jsou na něj klienti zvyklí. Ruští oligarchové ani arabští šejkové by žádné extravagance nestrpěli a jejich názor na nové EQG bude v tomto případě doslova životně důležitý. Právě na východ totiž putuje většina produkce z rakouského Grazu, a nejde o žádná holátka. Ostatně při již zmíněné generační obměně dostala firma spousty rozhořčených stížností, proč vypadl z nabídky dvanáctiválec. A hledat jinou, podobně početnou, zcela loajální a přitom solventní klientelu by zřejmě nebylo možné.