Elektrické „géčko“ od Mercedesu je tady! Má čtyři motory a obří baterku

10
Elektrické „géčko“ od Mercedesu je tady! Má čtyři motory a obří baterku
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Překvapivě vůz nenese označení EQG
  • Standardem jsou čtyři elektromotory a výkon 580 koní
  • Rychlonabíjení lze uskutečnit výkonem až 200 kW

Elektrická třída G od značky Mercedes-Benz je tady. Právě dnes proběhla světová premiéra a největším překvapením je, že vůz nenese označení EQG, o kterém se hovořilo prakticky od chvíle, co bylo elektrické „géčko“ posláno do vývoje. Oficiální označení zní Mercedes-Benz G 580, vůz disponuje čtyřmi elektromotory, jež dodávají kombinovaný výkon 580 koní a točivý moment 1 064 Nm. Ti z vás, kteří si všímají detailů, mohou zpozorovat mírně zvýšenou kapotu, štěrbiny v podbězích zadních kol usnadňující proudění vzduchu, stříbrný odznak „EQ“ a pozornosti jistě neujde ani spoiler na zadní hraně střechy. Provedení G 580 jezdí na standardních 18" pětipaprskových kolech s lesklým a leštěným povrchem s možností instalace větších disků až do velikosti 20". S příchodem elektrické verze je i tak zachován podvozek se žebřinovým rámem, nezávislým předním zavěšením a pevnou zadní nápravou.

Rám byl zesílen pro podporu elektrických prvků a má v sobě zabudovanou lithium-iontovou baterii s využitelnou kapacitu 116 kWh. To by v ideálním případě mohlo přinést dojezd okolo 450 km na nabití. Baterie obsahuje 216 článků ve dvou vrstvách instalovaných mezi chladicí prvky. Před vodou a nečistotami v terénu je baterie chráněna speciálním ocelovým pouzdrem. Další zranitelné části podvozku a ústrojí jsou zakryty kluznou deskou z plastu vyztuženého uhlíkem. Mercedes-Benz tvrdí, že tento materiál je tužší než ocel, nekoroduje a současně má třetinovou hmotnost než srovnatelná ocelová kluzná deska. Každý z elektromotorů se nachází na jednotlivém kole a výrobce slibuje zrychlení z 0 na 100 km/h v čase 4,4 sekundy. Zklamáním je maximální nejvyšší rychlost, která v tomto případě může dosáhnout jen 180 km/h.

Elektrická třída G může nabíjet na AC nabíječce výkonem až 11 kW, popřípadě výkonem 200 kW na rychlonabíječce. Baterie verze G 580 se tak nabije z 10 na 80 % za přibližně půl hodiny. Přednastavené nabíjecí programy v palubním systému mohou upravit ovládání klimatizace a úroveň nabití v závislosti na místě. Samozřejmostí je možnost nastavení síly rekuperace pomocí pádel na volantu. A jelikož tento model je desítky let proslulý svými terénními schopnostmi, ani v tomto případě neudělá verze G 580 ostudu. Kromě bezpočtu terénních programů a nastavení se vůbec poprvé objevuje u třídy G funkce G-steering. Díky ní se vůz dokáže jako krab otočit na místě. Řidič dostane dále možnost použít režim „plazení v terénu“ a pokud narazí na hlubší řeku, může brodit až do hloubky 850 mm, což je více, než zvládne spalovací „géčko“.

Ve výbavě se dále nachází virtuální uzávěrka diferenciálu, kterou lze ovládat na každém kole zvlášť. Výkon tak může jít na jedno jediné kolo. Novinka má nájezdový úhel 32,0 stupňů, odjezdový úhel 30,7 stupňů a úhel přejezdu činí 20,3 stupňů. Nezapomnělo se ani na nálož luxusu, což se odráží hlavně v kabině a na použitých materiálech. Movití zájemci proto mohou očekávat celokožená elektricky nastavitelná sedadla s výhřevem, odvětráváním a masáží. Informační a zábavní systém MBUX zahrnuje 12,3" dotykový displej a rozpoznávání hlasu. Hlasového asistenta lze nyní aktivovat pro určité funkce, aniž byste řekli doposud důležitou hlášku „Hej můj Mercedesi“. Podporovány jsou taktéž funkce Android Auto a Apple CarPlay. Mezi volitelné prvky výbavy patří držáky nápojů s řízenou teplotou, bezdrátové nabíjení, dvě obrazovky zábavního systému na zadních sedadlech, palubní kamera a audiosystém Burmester 3D s Dolby Atmos. A jelikož se bavíme o elektromobilu, výrobce připravil specifický zvuk pohonu s náladovými názvy Aura a Event.

Mercedes-Benz G 580 dorazí na evropské trhy v průběhu léta a jako vstupní edice slouží klasické označení Edition One. To kombinuje speciální výbavu a vzhled, je kusově omezeno a dostupné bude v pěti barvách karoserie. Po stránce ceny Mercedes-Benz oznámil, že základní částka za elektrické „géčko“ činí 180 tisíc amerických dolarů, což jsou asi 4,2 miliony korun.

Technické parametry Mercedes-Benz G 580 EQ

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 624 × 1 931 × 1 986 mm, 3 085 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon432 kW, 580 koní, točivý moment: 1 064 Nm
Baterie120 kWh (116 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 28 kWh / 100 km, dojezd: 473 km
Cena od3 626 370 Kč
Diskuze ke článku
Dini Dini
Dini Dini
Každé auto umí poslat výkon na jediné kolo.
Roman Havlín
Roman Havlín
To rozhodně není pravda.
Dalibor Zacios
Dalibor Zacios
A obávám se, že v článku bude chyba v jednotkách, pokud jde o brodivost.

Předpokládám, že v hloubce 8 metrů se auto brodit umět nebude :)

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze