Mercedes-Benz G 580 EQ
test

Mercedes-Benz G 580 EQ

Má titul Auto roku 2025 právem? V terénu umí divy!
5

Málokterý elektromobil budí tolik pozornosti jako Mercedes-Benz G 580 EQ. A nejen pozornosti, ale i vášnivých diskuzí. Jedni nechápou, jak „elektrický tank“ s neuvěřitelnou spotřebou mohl získat titul Auto roku, jiní chválí jeho úžasné schopnosti v terénu. Pojďme se tedy podívat, jaká je realita.

Dnes se podíváme na jedno z nejzajímavějších aut současnosti – elektrický Mercedes-Benz třídy G, konkrétně model G 580 EQ. Tento vůz nejenže přináší revoluční technologie, ale také si vysloužil prestižní ocenění Auto roku 2025 v České republice. Pojďme zjistit, zda si tento titul skutečně zaslouží.

Design tvoří tradiční hrany s moderním nádechem

Mercedes-Benz třídy G si uchovává ikonický design, který se za 45 let výroby téměř nezměnil. Hranaté tvary, masivní blatníky a klasické tvary dělají z „Géčka“ nezaměnitelné auto. Poslední generace přidává moderní detaily jako LED světlomety s výraznými svítícími kroužky a technologické inovace, například bezklíčový přístup integrovaný do tradičních bytelných klik.

Otestovali jsme elektrické "géčko". Jak se mohlo stát Autem roku v ČR?

Navzdory elektrifikaci si G 580 EQ zachovává typické vlastnosti třídy G, včetně robustních dveří, které vyžadují pořádnou sílu při zavírání. Platforma je vyvinuta pouze pro „Géčko“, takže má jinou techniku než ostatní elektromobily s trojcípou hvězdou na kapotě. Tento model je vyvíjený s maximálním důrazem na terénní schopnosti, což z něj dělá skutečného krále mezi offroady.

Prostornost a praktičnost: velikost klame

Ačkoli Mercedes-Benz G 580 EQ působí mohutně, uvnitř prostorově trochu překvapí. Kabina je totiž užší, než byste čekali, což je dáno tím, že šířku určují hlavně vytažené blatníky, zároveň je to i masivními dveřními výplněmi, které také ubírají prostor pro posádku. Na předních sedadlech je místa dost, ale cestující na zadních sedadlech, zejména vysoké postavy, mohou pocítit lehký nedostatek prostoru na nohy. Na druhou stranu, zavazadlový prostor plně využívá hranatého tvaru vozu a je praktický.

Technické parametry Mercedes-Benz G 580 EQ

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 624 × 1 931 × 1 986 mm, 3 085 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon432 kW, 580 koní, točivý moment: 1 064 Nm
Baterie120 kWh (116 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 200 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 28 kWh / 100 km, dojezd: 473 km
Cena od3 626 370 Kč

Elektrické „Géčko“ bohužel postrádá přední zavazadlový prostor (tzv. frunk), přestože v masivní přídi, do které se u jiných motorizací musí vejít šestiválec nebo osmiválec, bychom si ho dokázali představit. Není tam tedy možnost dát kabely, ale nabízí na ně speciální zadní box, který designově připomíná klasické náhradní kolo a slouží k uložení nabíjecího kabelu nebo jiné výbavy.

Dynamikou překoná i vrcholnou verzi G 63 AMG

Výkon 587 koní zajišťuje G 580 EQ impozantní zrychlení, které dle subjektivního dojmu překonává i vrcholnou verzi G 63 AMG, se kterou jsem také měl možnost krátce jezdit. Čtyři elektromotory, každý u jednoho kola, umožňují precizní rozložení točivého momentu a plynulou akceleraci. Byť na silnici to není tak důležité jako v terénu. Ale například na mokré silnici to také pomáhá k lepší trakci.

Při jízdě v zatáčkách je však znát vysoká hmotnost vozu. Přestože se konstruktéři snažili minimalizovat vliv hmotnosti na jízdní vlastnosti, fyzika se obejít nedá. Na druhou stranu, komfort podvozku je díky hmotnosti výrazně lepší, což oceníte zejména při přejezdech příčných nerovností.

Spotřeba elektrické energie je mnohem vyšší než u běžných elektromobilů. Při dynamické jízdě se pohybuje kolem 50 kWh/100 km, při běžné jízdě kolem 37 kWh/100 km, což při kapacitě baterie 116 kWh dává dojezd přes 300 km. Je ale potřeba zdůraznit, že jsem Mercedes-Benz G 580 EQ testoval v zimě. V létě by tedy spotřeba měla být o poznání nižší. Více se o spotřebě dočtete v testu Zaostřeno na spotřebu.

V terénu technologie doslova mění pravidla hry

Hlavním důvodem, proč si model G 580 EQ zasloužil titul Auto roku, jsou jeho terénní schopnosti. Díky čtyřem nezávislým elektromotorům dokáže vůz perfektně rozdělit výkon na jednotlivé kola, což mu umožňuje překonávat překážky, které by pro jiné offroady byly nepřekonatelné. Mezi klíčové technologie patří:

  • G-Steering: Funkce, která umožňuje snadné zatáčení na malém prostoru pomocí přibrzdění nebo zrychlení jednotlivých kol.
  • G-Turn: Revoluční možnost otočit se na místě podobně jako tank – ideální pro náročné terénní podmínky.
  • Vektorování krouticího momentu na jednotlivá kola: Auto dávkuje krouticí moment na jednotlivá kola, díky tomu skvěle zvládá například kluzká stoupání.
  • „Průhledná kapota“: Díky kamerovému systému vidíte, co je před vozem, i na nepřehledných stoupáních nebo klesáních.
  • Brodivost: Nejde přímo o technologii, ale tato vlastnost vychází z elektrického pohonu. Auto zvládne průjezd vodou o hloubce až 850 mm, což je o 150 mm více než u spalovací verze.

Jízda v terénu je tedy nejen tichá, ale hlavně precizní. Díky moderním technologiím si vůz „osahá“ povrch a reaguje optimálně na aktuální podmínky. Místo hrubé síly využívá inteligentní přístup, což je naprosto fascinující. Navíc řidiči umožní projíždět prudké zatáčky bez nacouvávání a dokonce se otočit na místě.

Cena a konkurence

Elektrický Mercedes-Benz G 580 EQ začíná na ceně 3,7 milionu korun, což je jen o 100 tisíc Kč více, než stojí základní spalovací verze G 500. Vzhledem k lepším jízdním vlastnostem a výkonu je tato cena více než konkurenceschopná. Navíc na českém trhu nemá elektrické „Géčko“ prakticky žádnou přímou konkurenci. Teoreticky by mu mohl konkurovat Rivian, ale ten se v Evropě zatím neprodává a je otázkou, jestli opravdu zvládne to, co Mercedes. Pohon má ale tvořený stejně, tedy čtyřmi samostatnými elektromotory.

Mercerdes-Benz G 580 EQ přinesl revoluci do terénu

Mercedes-Benz G 580 EQ je revolučním vozem, který kombinuje legendární design třídy G s moderními technologiemi a ekologickým pohonem. Je to vůz, který září v terénu a přináší inovace, jež posouvají hranice offroadových schopností. Ačkoli se nejedná o ideální auto do města nebo na dlouhé cesty, je perfektní volbou pro ty, kteří hledají nekompromisní terénní stroj. Titul Auto roku 2025 v České republice si rozhodně zaslouží. Je ale potřeba dodat, že na dlouhé dálniční jízdy rozhodně vhodný není, tam má spotřebu přes 50 kWh/100 km a nabíjeli byste poměrně často a relativně dlouho, protože i rychlost nabíjení by mohla být vyšší.

Foto: Marek Tomíšek, fDrive.cz

mercedes-benz-g-580-eq
Klady
  • takřka nezničitelná konstrukce
  • komfortní podvozek
  • velmi dobrá dynamika
  • bezkonkurenční schopnosti v terénu
Zápory
  • nepříliš prostorný interiér
  • pomalejší nabíjení
  • vysoká spotřeba
Diskuze ke článku
Jan Jakubík
Jan Jakubík
Věřím, že se to prodávat bude, jak to dostane během dvou let 800V a ještě trochu větší baterii.
Josef L
Josef L
Naposledy upraveno: 9. 3. 09:01
Bohužel, je to model naprosto nevhodný pro elektrickou verzi. Vůbec se nedivím dálniční spotřebě 50 kWh/100 km, protože koeficient odporu vzduchu má, vyjma Fordu F-150, nejhorší na světě - 0.44. Jedině, že by si myslivci hromadně kupovali tohle auto :), pak by to smysl dávalo.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze