Mercedes na rozcestí. Přestane v roce 2030 vyrábět spalovací motory, nebo ne?

Mercedes na rozcestí. Přestane v roce 2030 vyrábět spalovací motory, nebo ne?
Fotografie: Mercedes-Benz
  • Mercedes-Benz prý urychlí přechod k elektromobilitě
  • Chystá nové platformy i operační systém
  • Pořád ale nevíme, pro jak velkou část světa to platí

Jeden ze zakladatelů automobilky Mercedes-Benz začal vyrábět auta se spalovacími motory jako první v roce 1886, a změnil tím svět. A automobilka právě nyní podniká kroky k tomu, aby s tím v roce 2030, tedy po 146 letech, zase přestala. Má dobře našlápnuto, už prodává modely EQA, EQB, EQC a EQV, během několika měsíců se k nim přidá i EQS a další dva roky přinesou další várku v čele s EQE. Řada elektrických alternativ ke klasickým spalovacím modelům tak bude brzy kompletní. Vypadá to tedy, že oficiálně deklarovaný cíl prodávat od přelomového roku 2030 pouze elektrická vozidla se daří plnit podle plánu. A podle insideevs.com s odvoláním na Automobilwoche plánuje tempo přechodu na novou trakci dokonce uspíšit. Navíc chystá na rok 2024 nové, čistě elektrické platformy se zcela novým, proprietárním operačním systémem (buď nástupcem MBUX, nebo jeho další verzí). Zkrátka ukázkový přechod na elektromobilitu, včetně mezičlánku v podobě plug-in hybridů (ty však s koncem spalovacích motorů logicky rovněž skončí).

Názor redakce

Potud ekologická pohádka západního světa. Jenže Mercedes-Benz není aktivní zdaleka jen v Evropě, USA a Japonsku, kde berou ekologii vážně (a také v Číně, kde o životním prostředí sice mluví, ale stále stavějí více tepelných elektráren než zbytek světa dohromady). Ať se nám to líbí, nebo ne, většina světa o elektromobily zatím nestojí a také na ně není vůbec připravena. A jak moc je pravděpodobné, že by pod sebou mamutí koncern podřezával větev a přestal nabízet Rusům, Afričanům, Arabům či Australanům spalovací motory, za které jsou tam ochotní platit díky statutu značky nadstandardní částky? A jak konkrétně si do tohoto kontextu zařadit nedávné vystoupení šéfa Daimleru Oly Källeniuse, který prohlásil, že sice přestanou vyvíjet nové spalovací motory, ale ty stávající budou po nutných úpravách na nové emisní limity prodávat dál? A že by bylo lepší nechat spalovací motory dožít přirozeně, než se jich překotně zbavovat za situace, kdy na to většina světa prostě není připravena?

Zdá se, že mají globální automobilové koncerny problém. Když v ničem jiném, tak v rétorice. Nebo si někdo opravdu myslí, že kvůli snižování emisí v menší části světa dobrovolně vyklidí lukrativní neekologické trhy se spalovacími auty jen proto, aby je okamžitě nahradili agilní asijští výrobci s mnohem volnějším vztahem k emisím skleníkových plynů? Každopádně bude velmi zajímavé sledovat další vývoj.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze