Britský pilot ve službách McLarenu do závodu odstartoval z pátého místa a hned zkraje ukázal velkou sílu svého auta, když se do vedení prosmýkl již v pátém kole. Vedoucí pozici krátce na to přepustil vlivem brzkých aktivací útočného módu, nicméně v 15. kole znovu převzal místo pro lídra závodu. Kontrolu držel až do pozdní fáze ePrix, kdy si na něho vyšlápl bývalý kolega z Jaguaru Mitch Evans, se kterým se v loňském roce na stejném místě podobným způsobem přetahoval o vítězství. Poučen z minulých chyb, schoval si Bird svůj závěrečný pokus o předjetí do posledního kola. V něm posléze předvedl nádherný předjížděcí manévr po vnějšku v zatáčce číslo 10. Zde využil slipstreamu svého soupeře a k radosti přítomných diváků na tribunách pár metrů před cílovou páskou převzal nejcennější pozici.
Sestřih kvalifikace
Udivenému Evansovi zároveň nenechal nejmenší prostor na reakci a dojel si pro vítězství ve čtvrtém letošním závodě. I nadále tak platí rovnice co závod, to jiný vítěz. Pro tým McLaren jde o první vítězství ve Formuli E od vstupu do série v minulé sezoně, zatímco Sam Bird se ve věku 37 let stal druhým nejstarším vítězem ePrix v historii šampionátu. Toto prvenství nadále drží nestárnoucí legenda Lucas di Grassi. Šachovnicovou vlajkou vcelku příznačně odmával konec závodu Emerson Fittipaldi. Ikona automobilových závodů přesně před půl stoletím získal svůj druhý titul ve Formuli 1. Závodil v té době právě za McLaren.
I když nakonec druhý v cíli Mitch Evans nezopakoval loňský výsledek, premiérové pódiové umístění v sezoně 2024 znamená posílení pozice v aktuálním pořadí šampionátu. Obzvláště poté, co stájový kolega a celkový lídr Nick Cassidy závod po kolizi nedokončil. To boj o poslední místo na pódiu se před závěrečnými koly zdál být jasně v režii obhájce titulu Jakea Dennise. Britskému šampionovi se vůbec nevydařila kvalifikace, když nedokázal projít do vyřazovacích duelů. Jenomže v závodě se ukázala síla pohonu Porsche a Dennis dokonce ve 13. kole vedl. V závěru se ovšem na něho dotáhl vítěz kvalifikace Pascal Wehrlein a energický souboj těchto dvou nakonec dal příležitost i Oliveru Rowlandovi.
THIS MOMENT. 🤯
— Formula E (@FIAFormulaE) March 16, 2024
This is one of the greatest overtakes in Formula E history and we will not be told otherwise. #SaoPauloEPrix@SamBirdOfficial 👏 pic.twitter.com/gFENTppncK
Stejně jako v případě první dvojice rozhodovaly až závěrečné metry a k velkému překvapení to byl Rowland, který se mohl radovat z druhého pódia v řadě. Trojici dělil rozdíl pouhých dvou desetin sekund, přičemž fotofiniš rozhodl ve prospěch čtvrtého Wehrleina na úkor Dennise. Německý pilot Porsche zmenšil svou ztrátu na Cassidyho na rozdíl pouhých 4 bodů. Výsledkové probuzení zažehl António Félix da Costa, který byl v několika momentech lepším z dvojice vozů Porsche. Prostorem cíle nakonec ale projel až jako šestý před oběma piloty DS Penske. Ti v důsledku problémů s efektivitou spotřeby energie v podmínkách závodu nenavázali na skvělé výkony v kvalifikaci.
Velmi výrazně byl po celou dobu ePrix vidět Maxmilian Günther z Maserati. Jemu náročné podmínky v São Paulo vyhovovaly, což se podepsalo na výsledcích v rozřazovací fázi. Naneštěstí pro něho mu musela být vyměněna převodovka, kvůli čemuž startoval z konce startovního pole. V závodě dostal ještě penalizaci ve výši 10 sekund. S přispěním výjezdů safety caru se ale Günther propracoval na konečné deváté místo. Bodovanou desítku uzavřel šampion druhé sezony Sébastien Buemi z týmu Envision Racing.
Pokračování šampionátu je naplánováno na 30. března, kdy se bude konat premiéra v ulicích japonské metropole Tokia.
Hodnocení fDrive.cz
Atraktivita závodu: 8/10
Nejlepší pilot: Maxmilian Günther
Největší smolař: Maxmilian Günther
Číslo závodu: 37, věk vítězného Sama Birda
Nejrychlejší kolo: Sébastien Buemi
Za očekáváním: Envision Racing
Výsledková listina
P. | Jméno | Tým | Ztráta | Bodů |
---|---|---|---|---|
1. | Sam Bird | NEOM McLaren | - | 25 |
2. | Mitch Evans | Jaguar TCS Racing | +0,564 s | 18 |
3. | Oliver Rowland | Nissan Formula E | +3,540 s | 15 |
4. | Pascal Wehrlein | TAG Heuer Porsche | +3,629 s | 15 |
5. | Jake Dennis | Avalanche Andretti | +3,722 s | 10 |
6. | António Félix da Costa | TAG Heuer Porsche | +5,567 s | 8 |
7. | Jean-Éric Vergne | DS Penske | +6,006 s | 6 |
8. | Stoffel Vandoorne | DS Penske | +6,817 s | 4 |
9. | Maxmilian Günther | Maserati Racing | +8,085 s | 2 |
10. | Sébastien Buemi | Envision Racing | +8,610 s | 2 |
11. | Sacha Fenestraz | Nissan Formula E | +9,277 s | |
12. | Edoardo Mortara | Mahindra Racing | +9,762 s | |
13. | Lucas di Grassi | Abt Cupra | +10,819 s | |
14. | Nyck de Vries | Mahindra Racing | +13,677 s | |
15. | Jehan Daruvala | Maserati Racing | +14,379 s | |
16. | Sérgio Sette Camara | ERT Formula E | +17,511 s | |
17. | Dan Ticktum | ERT Formula E | +17,844 s | |
18. | Norman Nato | Avalanche Andretti | +18,889 s | |
19. | Robin Frijns | Envision Racing | +19,124 s | |
20. | Jake Hughes | NEOM McLaren | DNF | |
21. | Nick Cassidy | Jaguar TCS Racing | DNF | |
22. | Nico Müller | ABT Cupra | DNF |