Mazda dělala věci vždy po svém a v době, kdy většina výrobců spalovacích motorů směřovala k downsizingu, vydala se přesně opačným směrem. Místo litrového tříválce s obřím turbem stále nabízí sametový a úsporný mild-hybridní atmosférický dvoulitrový čtyřválec s bleskovými reakcemi. A kdo chce víc, dostane unikátní dvoulitr Skyactiv-X s kombinací detonačního a zážehového spalování, vypínáním půlky válců se snadno zapamatovatelným názvem SPCCI a také kombinací turbodmychadla s elektromagneticky spínaným kompresorem. A samozřejmě i mild-hybridní vzpruhou.
Na první pohled žádné ideální nářadí na ekojízdu. Jenže praxe ukazuje, že motor se v praxi umí blížit spotřebám dieselů a po čerstvé modernizaci, kdy se přejmenoval na e-Skyactiv-X, je na tom ještě lépe. Dostal novou hlavu válců i písty plus modifikovanou sací vačkovou hřídel. Výsledkem je nižší statický kompresní poměr 15,0:1 (dříve 16,3:1), snižující čerpací ztráty. Zároveň motoráři zapracovali na mild-hybridním pohonu, který nyní výrazněji pomáhá v nízkých otáčkách. Ovocem této snahy je nejen navýšení výkonů ze 130 na 136 kW (ze 177 na 185 k) a z 224 na 240 Nm, ale především pokles normované spotřeby WLTP o cenný půllitr z 5,8 na 5,3 l/100 km.
Takže se posádka redakce fDrive.cz v osobě Ladislava Čermáka postavila na start již tradiční ecorallye, pořádané českým zastoupením Mazdy. Tentokrát se konalo za ideálních podmínek v ploché krajině kolem Kolína a Kutné Hory, za slunného dne o podzimní rovnodennosti. Patnáctikilometrový okruh, připravený odborníkem na eco-jízdu Markem Tomíškem, prověřil zástupce významných českých redakcí dokonale. Na samém přelomu Polabské tabule a Hornosázavské pahorkatiny byl totiž nečekaně členitý a ač na dohled Kolína, co stojí nejen podle lidové písničky v pěkné rovině, ztěžoval snahy posádek táhlými stoupáními i technickými pasážemi. Nad jezdci se rovněž vznášela hrozba penalizací za porušování dopravních předpisů i pravidel soutěže.
Tradiční poučky, jak jet s co nejmenší spotřebou, komplikoval samotný motor s nezvyklými charakteristikami i spínáním kompresoru a režimu SPCCI. Takže první ze tří jízd, kterou dostal každý účastník k dispozici, aby se vyzkoušel každé ze tří nasazených vozidel (Mazda 3 e-Skyactiv-X s manuální i automatickou převodovkou a Mazda CX-30 se stejným motorem a manuálem), byla spíše seznamovací a podle toho vypadaly výsledky. Jenže borci se rychle lepšili a výsledné spotřeby z okruhu, který bylo nutné zajet v časovém limitu (jinak následovala penalizace), se rychle vydaly o litr a více pod udávanou normovanou hodnotu WLTP. To je dlouhodobé specifikum japonských aut, s nimiž lze udávaných spotřeb reálně dosahovat, na rozdíl od většiny evropské konkurence.
Výsledek, vypočítaný z průměru tří jízd a zatížený penalizací, tedy svědčil nejen o samotné schopnosti jet velice úsporně, ale také kombinovat a hlídat si ostatní pravidla. Redakce fDrive.cz obsadila druhé místo s výslednou spotřebou 4,16 l/100 km, když zvítězil borec z konkurenční redakce Michal Borský s hodnotou 4,1. V jeho případě jde v pravém slova smyslu o ryzí talent, neboť šlo o jeho vůbec první účast v podobném podniku. Česká scéna ecorallye se tedy zjevně má nač těšit. Stříbrná příčka nás těší o to víc, že se nám podařilo porazit některé ostřílené borce z jiných redakcí s dlouhými řadami triumfů na kontě. Samozřejmě ale hlavní zásluhu má Mazda, protože se zdá, že tato cesta ke snižování škodlivých emisí se zdá být pro krátkodobý horizont velice zajímavou.
Paklize jste svolni, navrhuji na ferovku nad/pod PR clanek uvadet zminenou zkratku. Je to zavedena praxe napryc desetileti a jasne ctenari dava najevo, ze je to reklama, nikoliv nezaujaty pohled autora. Vzbudite tim vic respektu ;)