S nástupem moderních automobilů se stalo poměrně běžným, že si vozidla kupujeme vybavená různými funkcemi, které si v případě zájmu můžeme později „odemknout“. Jinými slovy vozy obsahují potřebný hardware a v rámci moderních způsobů monetizace a kladení většího důrazu na předplatná spíše než na jednorázové nákupy si je možné za jednorázový či pravidelný poplatek dokoupit například pokročilejší jízdní asistenty nebo například vyhřívání vozidel. Velkým průkopníkem v této oblasti je nepochybně Tesla, jejíž výstřední majitel, Elon Musk, přišel se zajímavou zprávou prezentovanou kde jinde než na svém profilu na sociální síti X.
Konkrétně se vyjádřil k základní Tesle Model Y, tedy verzi Standard Range se zadním náhonem kol. Podle jeho komentáře jsou modely, které se již několik měsíců dostávají k zákazníkům, schopny reálně delšího dojezdu než slibuje výrobce, a to o poměrně zásadních 40 až 60 mil více, tedy přibližně 64,4 až 96,5 km. Uvedený dojezd (který je zřejmě pouze odhadem Elona Muska a nevychází z metodiky WLTP) by si pak zákazníci mohli dokoupit za 1 500 až 2 000 amerických dolarů (v přepočtu zhruba 42 až 56 tisíc Kč).
The “260 mile” range Model Y’s built over the past several months actually have more range that can be unlocked for $1500 to $2000 (gains 40 to 60 miles of range), depending on which battery cells you have.
— Elon Musk (@elonmusk) May 4, 2024
Working through regulatory approvals to enable this. pic.twitter.com/6d5Ntekk01
V souvislosti s tím byla na americkém trhu uvedena i nová verze Tesla Modelu Y s udávaným dojezdem 320 mil (514 km) namísto původních 260 mil (418 km), která je, jak upozornil The Verge, právě o 2 000 dolarů (56 tisíc Kč) dražší. Dodejme, že placené odemykání dojezdu u elektromobilů se doposud jeví jako nejkontroverznější ze způsobů monetizace. V tuto chvíli je zároveň nutné brát plány Muska s rezervou, neboť, jak sám uvádí, odemykání dojezdu Tesly Model Y musí nejprve schválit příslušné orgány. Vaše názory na tento krok můžete zanechat v komentářích pod článkem.
Tesla Model Y Standard Range
Rozměry | 4 750 × 2 129 × 1 624 mm, 2 007 kg |
---|---|
Výkon | 220 kW |
Baterie | 60 kWh, CCS Combo, Mennekes |
Dojezd | 455 km (WLTP) |
To samý tady nevyplácí se dělat několik druhů baterek aby prodávat levnější verze aut.
A to zmíněný odemykání u modelu Y platí myslím jen pro americký trh - jenom tam do Modelu Y RWD dávali NMC články. Tudíž bylo tam místo na víc článků. V Evropě a Číně jsou to LFPčka tak tady žádné odemykání nebude.
A myslím Tesla to nedělá poprvé podobný trik byl už prodělán dřív s Model S
Mimochodem VW také dělal verze ID.3 45kWh kde teoreticky by šlo odemknout pár kWh navíc. Myslím baterka tam byla stejná jako u ID.4 52kWh. Ale VW to odemykání nenabízí.