Severní Amerika už má svůj elektromobil s reálným dojezdem přes 500 mil (805 km), tedy plně srovnatelným se zážehovými automobily. Americký luxusní elektromobil Lucid Air Grand Touring s baterií o kapacitě 118/114 kWh (brutto/netto) udává normovaný dojezd 512 mil (824 km) podle tamější normy EPA, což je momentálně vůbec nejvíc v USA. Jenže udávané dojezdy bývají často na hony vzdálené realitě, proto se redaktoři amerického magazínu Out of Spec Reviews rozhodli toto číslo ověřit přímo v praktickém provozu. A protože Spojené státy jsou protkané dálnicemi, většina delších cest vede právě po nich. Takže zadání znělo vyjet od nabíječky s plnou baterií a tamější dálniční rychlostí 70 mil za hodinu (112 km/h) jet, dokud se vůz sám nezastaví.
Nešlo o žádné laboratorní podmínky, ale skutečné cestování; žádná dokonalá rovina, ale běžná dálnice s členitějším profilem, klimatizace nastavena na 21 °C a na tempomatu 72 mph, což odpovídalo kýženým sedmdesáti mílím za hodinu podle GPS. Auto se zastavilo po ujetí 510,4 mil (821,2 km), ovšem nikoliv definitivně. Šlo ještě oživit a definitivní stop nastal, zejména díky několika klesáním, až po 523,7 mílích (842,6 km). Následovalo naložení na odtahovku a návrat ke stejné nabíječce, od níž se vyráželo. A tam se vůz ihned začal nabíjet příkonem přes 130 kW, tedy žádné desítky minut trvající probouzení s přijímáním kolem 2 kW, jaké předvádějí některé elektromobily po úplném vyprázdnění trakční baterie.
Vyzkoušeli jsme luxusní Lucid Air přímo v Los Angeles
Vůz ve standardní výbavě na 19" kolech bez jakýchkoliv úprav tedy dosáhl spotřeby 14,12 kWh/100 km, což je lepší hodnota, než udávaných 16,4 kWh/100 km v příznivějším EPA cyklu. Vůz podle palubního počítače za cestu spotřeboval 118 kWh, což se rovná brutto kapacitě baterie. Na příznivém výsledku se podílela průběžná modernizace, která díky přepracovanému palubního softwaru o něco snížila spotřebu vozu, přinesla výkonnější palubní počítač a také zavedla standardní tepelné čerpadlo pro všechny verze. Je tedy nepochybné, že sebevědomá slova šéfa automobilky Rawlinsona o tom, že Tesla za efektivitou Lucidu zaostává, mají reálný základ.
VW je za Teslou
Lucid je před Teslou