LPG znovu na výsluní. Přestavby i nové vozy lámou rekordy

LPG znovu na výsluní. Přestavby i nové vozy lámou rekordy
Fotografie: Dacia
  • V Česku bylo letos zaregistrováno už přes 3 000 nových vozidel na LPG, což představuje meziroční nárůst o více než 40 %
  • Pokud trend vydrží, přibude přes 6 000 nových LPG aut, nejvíce v historii

Zájem o vozidla na LPG v Česku prudce roste a rok 2025 má našlápnuto stát se rekordním. Podle aktuálních dat Svazu dovozců automobilů (SDA) bylo jen za první pololetí registrováno 3 183 nových aut s pohonem na LPG, což představuje meziroční nárůst o 40,3 %. Pokud by podobné tempo vydrželo i ve druhé polovině roku, celkový počet nových LPG vozů by poprvé překonal hranici 6 000 kusů.

Zájem o LPG výrazně rostl i v souvislosti s energetickou krizí a prudkým růstem cen konvenčních paliv v roce 2022, kdy bylo registrováno téměř 4 000 nových vozidel na autoplyn. Tento rekord byl překonám o 2 roky později, když bylo v roce 2024 registrováno už více než 4 500 nových LPG aut,“ připomíná Ivan Indráček, výkonný předseda České asociace LPG (ČALPG), který dodává, že letošní čísla naznačují výrazně lepší výsledek oproti předešlému rekordnímu roku. „Pokud by registrace LPG vozidel pokračovaly stávajícím tempem i ve druhé půli roku, dostaneme se nad 6 000 nových automobilů, což je opět 40% meziroční růst a nový rekord,“ dodává.

Rostoucí oblibu LPG potvrzují i data České asociace LPG (ČALPG). Ta zároveň upozorňuje, že kromě nových registrací přibývá na českých silnicích i mnoho přestavěných vozů – a to i těch s moderními přímovstřikovými motory. Právě kolem nich přitom dlouhodobě panuje řada mýtů, zejména o vysoké spotřebě benzínu při provozu na LPG.

Zástupci firem specializujících se na přestavby ale upozorňují, že současná technologie, například italské systémy BRC, si s přímovstřikem bez problémů poradí. Přívstřik benzínu při běžném provozu přitom činí jen asi 5 % z celkové spotřeby. „Montujeme převážně velkoobjemová americká auta nebo starší modely, ale bez problémů zvládáme i přímé vstřikování u moderních motorů TSI. Renomovaná italská technologie BRC, na kterou se specializujeme, funguje bezchybně u všech námi realizovaných přestaveb. A navzdory některým přetrvávajícím mýtům ohledně vysoké dodatečné spotřeby benzínu činí jeho nezbytný přívstřik jen zhruba 5 % z celkové spotřeby paliva,“ popisuje Martin Barták z rodinné firmy AutoGas Barták v Moravských Budějovicích.

K popularitě LPG přispívá i poměrně hustá síť veřejných čerpacích stanic – aktuálně jich je totiž v Česku 963. Už 3 roky nazpět došlo ke sjednocení postupů při plnění LPG, CNG, LNG a H2, kdy načerpání nebo plnění plynů do nádrže vozidla může provádět samotný řidič. Ten přitom nemusí být speciálně proškolen, měl by ale dbát bezpečnostních pokynů, které musí provozovatel pro případ samoobslužného tankování umístit na výdejním stojanu nebo v jeho blízkosti. „Pokud se motorista rozhodne natankovat LPG sám, bere na vědomí nutnost ochranných prostředků a nese plnou odpovědnost za průběh čerpání paliva, jako je tomu při výdeji benzínu, nafty a CNG. Může se však stále obrátit na obsluhu čerpací stanice,“ vysvětluje Jiří Karlík ze společnosti Primagas, která letos v prvním pololetí završila postupný přechod k samoobslužnému výdeji LPG na posledních dvou svých stanicích.

tisková zpráva,
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze