Nová generace kompaktního SUV Lexus NX navazuje na kvality předchůdce, tedy komfort, na jaký jsou zákazníci Lexusu zvyklí, v kompaktním balení, slučitelným i s velkoměstským provozem. Nic zásadního v koncepci nemění, zaměřil se ale na zlepšení komfortu i jízdních výkonů. Místo základního zážehového dvoulitru turbo nastupuje nová přeplňovaná dvačtyřka, alternovaná atmosférickou dvaapůlkou. Pro některé trhy nabízený atmosférický čtyřválec rovněž posílil na 2.5. Nás však více zajímá hybrid. A zde nacházíme největší novinku; kromě osvědčeného, paralelního full-hybridu totiž přichází i plug-in hybrid. Tato technologie, již nějakou dobu známá od Toyoty, přichází do dceřinného Lexusu poprvé. Novinkou u značky je i výroba druhého NX na celkem třech místech na světě.
Nové NX, postavené na globální platformě GA-K, vyrostlo do všech stran, délka si polepšila o 20 na výsledných 4 660 mm, o stejnou hodnotu narostla i šířka (1 865 mm). V dnešní době nezvykle přibylo i pět milimetrů i do výšky na výsledných 1 640 mm. Nejvíce se natáhl rozvor; 2 690 mm znamená o plné 3 cm více. O důrazu, kladeném na důležitý model, svědčí dva různé pohony všech kol. Zatímco čistě benzinové motorizace NX 250 (2.5) a NX 350 (2.4 turbo) nabídnou klasickou mechanickou čtyřkolku s elektronicky řízeným přeléváním síly, oba hybridy, tedy klasický 350h a plug-in hybridní 450h+, pohánějí zadní kola dalším elektromotorem. Pro NX 350 a 450h+ bude verze 4×4 standardem.
Klasický hybrid přešel na čtvrtou generaci hybridního pohonu, což mu umožnilo zvýšit systémový výkon o 22 % na 242 k (178 kW) a změnit označení ze stávajícího 300h na 350h při shodném zdvihovém objemu, zároveň pak snížit spotřebu o 10 %. Vyšší výkon mj. umožnil zvýšit maximální hmotnost verze FWD na 1 500 kg, shodných se čtyřkolkou AWD. Zcela nový plug-in hybrid se od evropské konkurence liší především schopností po vybití baterie i nadále fungovat jako plnohodnotný hybrid s velmi nízkou spotřebou. Navíc umí díky tepelnému čerpadlu topit i při čistě elektrické jízdě a odbourává nutnost kvůli teplu v kabině startovat spalovací motor. Díky mnohem výkonnějšímu motoru proti hybridu zvládá jet čistě na elektřinu až 135 km/h a s kombinací obou zdrojů síly zase zrychlit z klid na 100 km/h za lehce přes šest sekund. Nezvykle velká kapacita baterie 18,1 kWh zase umožňuje špičkový, čistě elektrický normovaný dojezd 63 km. O možnostech nabíjení, stejně jako definitivních technických údajích, zatím nic nevíme. Vůz se totiž dostane na trh až v letošním 4. čtvrtletí.
Podvozek snížil díky nové platformě těžiště o 20 mm. Zatímco přední náprava používá klasické závěsy McPherson, ideální pro dobrou zpětnou vazbu řízení, vzadu nacházíme toyotovská dvojitá příčná ramena s podélnou vzpěrou. V konstrukci karoserie se vůbec poprvé na světě uplatnila ultravysokopevnostní ocel pevností třídy až 1 470 MPa, přední blatníky a kapota jsou z hliníku. Kapota dostala inovativní zdvojený závěr s příčnou výztuhou, díky čemuž přispívá k tuhosti karoserie a omezuje vibrace při jízdě. Při spojování byla použita technologie tzv. laserového vyklepávání, spodek motoru je zase opatřen inovativním aerodynamickým prvkem; pravidelným důlkováním, zlepšujícím proudění vzduchu a zlepšující stabilitu při vysokých rychlostech.
Poprvé se setkáváme s mohutným přechodem na dotykové ovládání prostřednictvím velkého displeje, které dostalo obchodní název Tazuna. Ta znamená „ruce na volantu, oči na silnici“ a soustřeďuje kontrolu všech důležitých funkcí do programovatelných dotykových plošek na volantu. Při jejich použití se na head-up displeji zobrazí jejich tvar, aby nebylo nutné sklápět zrak. Veškeré indikace byly svěřeny displejům, několika nejdůležitějším funkcím (nastavení teploty, hlasitost, volby jízdního a elektrického režimu) byla ponechána hardwarová tlačítka. Interiér udělal jako obvykle maximum pro pocity posádky, počínaje kvalitními a dobře zpracovanými materiály, přes inovativní funkce (otvírání dveří elektronickým odskokovým tlačítkem) až po zcela nová multimédia. Ta dostala paletu extra funkcí, počínaje telematickou aplikací Link, přes počeštěné hlasové ovládání s akustickou aktivací, cloudovou navigaci s dopravními informacemi v reálném čase, až po jemný 14" dotykový displej pro vyšší výbavy. K dispozici je bezdrátové nabíjení mobilů i Apple CarPlay. Nechybějí ani nové bezpečnostní funkce, především asistent bezpečného vystupování z auta, využívající elektronické zámky dveří, pak asistent změny jízdního pruhu či příčného pohybu vozidel na křižovatce.