Lexus NX. První Lexus do zásuvky

Lexus NX. První Lexus do zásuvky
Fotografie: Lexus
  • Celosvětově nejúspěšnější model Lexusu dostává druhou generaci
  • Vůbec poprvé u značky nabídne i plug-in hybrid
  • Zůstává u převážně atmosféricky plněných motorů

Nová generace kompaktního SUV Lexus NX navazuje na kvality předchůdce, tedy komfort, na jaký jsou zákazníci Lexusu zvyklí, v kompaktním balení, slučitelným i s velkoměstským provozem. Nic zásadního v koncepci nemění, zaměřil se ale na zlepšení komfortu i jízdních výkonů. Místo základního zážehového dvoulitru turbo nastupuje nová přeplňovaná dvačtyřka, alternovaná atmosférickou dvaapůlkou. Pro některé trhy nabízený atmosférický čtyřválec rovněž posílil na 2.5. Nás však více zajímá hybrid. A zde nacházíme největší novinku; kromě osvědčeného, paralelního full-hybridu totiž přichází i plug-in hybrid. Tato technologie, již nějakou dobu známá od Toyoty, přichází do dceřinného Lexusu poprvé. Novinkou u značky je i výroba druhého NX na celkem třech místech na světě.

Nové NX, postavené na globální platformě GA-K, vyrostlo do všech stran, délka si polepšila o 20 na výsledných 4 660 mm, o stejnou hodnotu narostla i šířka (1 865 mm). V dnešní době nezvykle přibylo i pět milimetrů i do výšky na výsledných 1 640 mm. Nejvíce se natáhl rozvor; 2 690 mm znamená o plné 3 cm více. O důrazu, kladeném na důležitý model, svědčí dva různé pohony všech kol. Zatímco čistě benzinové motorizace NX 250 (2.5) a NX 350 (2.4 turbo) nabídnou klasickou mechanickou čtyřkolku s elektronicky řízeným přeléváním síly, oba hybridy, tedy klasický 350h a plug-in hybridní 450h+, pohánějí zadní kola dalším elektromotorem. Pro NX 350 a 450h+ bude verze 4×4 standardem.

Klasický hybrid přešel na čtvrtou generaci hybridního pohonu, což mu umožnilo zvýšit systémový výkon o 22 % na 242 k (178 kW) a změnit označení ze stávajícího 300h na 350h při shodném zdvihovém objemu, zároveň pak snížit spotřebu o 10 %. Vyšší výkon mj. umožnil zvýšit maximální hmotnost verze FWD na 1 500 kg, shodných se čtyřkolkou AWD. Zcela nový plug-in hybrid se od evropské konkurence liší především schopností po vybití baterie i nadále fungovat jako plnohodnotný hybrid s velmi nízkou spotřebou. Navíc umí díky tepelnému čerpadlu topit i při čistě elektrické jízdě a odbourává nutnost kvůli teplu v kabině startovat spalovací motor. Díky mnohem výkonnějšímu motoru proti hybridu zvládá jet čistě na elektřinu až 135 km/h a s kombinací obou zdrojů síly zase zrychlit z klid na 100 km/h za lehce přes šest sekund. Nezvykle velká kapacita baterie 18,1 kWh zase umožňuje špičkový, čistě elektrický normovaný dojezd 63 km. O možnostech nabíjení, stejně jako definitivních technických údajích, zatím nic nevíme. Vůz se totiž dostane na trh až v letošním 4. čtvrtletí.

Pohon všech v podání (zleva) klasického hybridu, PHEV a čistě benzinového pohonu

Podvozek snížil díky nové platformě těžiště o 20 mm. Zatímco přední náprava používá klasické závěsy McPherson, ideální pro dobrou zpětnou vazbu řízení, vzadu nacházíme toyotovská dvojitá příčná ramena s podélnou vzpěrou. V konstrukci karoserie se vůbec poprvé na světě uplatnila ultravysokopevnostní ocel pevností třídy až 1 470 MPa, přední blatníky a kapota jsou z hliníku. Kapota dostala inovativní zdvojený závěr s příčnou výztuhou, díky čemuž přispívá k tuhosti karoserie a omezuje vibrace při jízdě. Při spojování byla použita technologie tzv. laserového vyklepávání, spodek motoru je zase opatřen inovativním aerodynamickým prvkem; pravidelným důlkováním, zlepšujícím proudění vzduchu a zlepšující stabilitu při vysokých rychlostech.

Poprvé se setkáváme s mohutným přechodem na dotykové ovládání prostřednictvím velkého displeje, které dostalo obchodní název Tazuna. Ta znamená „ruce na volantu, oči na silnici“ a soustřeďuje kontrolu všech důležitých funkcí do programovatelných dotykových plošek na volantu. Při jejich použití se na head-up displeji zobrazí jejich tvar, aby nebylo nutné sklápět zrak. Veškeré indikace byly svěřeny displejům, několika nejdůležitějším funkcím (nastavení teploty, hlasitost, volby jízdního a elektrického režimu) byla ponechána hardwarová tlačítka. Interiér udělal jako obvykle maximum pro pocity posádky, počínaje kvalitními a dobře zpracovanými materiály, přes inovativní funkce (otvírání dveří elektronickým odskokovým tlačítkem) až po zcela nová multimédia. Ta dostala paletu extra funkcí, počínaje telematickou aplikací Link, přes počeštěné hlasové ovládání s akustickou aktivací, cloudovou navigaci s dopravními informacemi v reálném čase, až po jemný 14" dotykový displej pro vyšší výbavy. K dispozici je bezdrátové nabíjení mobilů i Apple CarPlay. Nechybějí ani nové bezpečnostní funkce, především asistent bezpečného vystupování z auta, využívající elektronické zámky dveří, pak asistent změny jízdního pruhu či příčného pohybu vozidel na křižovatce.

Nová generace Lexusu NX se koncepčně neliší od té první, stále používá příčně uložený motor
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze