Lexus NX 300h AWD (2020)
test

Lexus NX 300h AWD (2020)

Zaostřeno na technologie

Luxusně pojaté středně velké SUV s označením NX se letos vyrábí již sedmým rokem. Podívali jsme se proto blíže na jeho techniku a technologie, jelikož tento pohledný Japonec se nabízí stále ve své první generaci a kdekdo by tak čekal, že to již bude slušně zastaralý model v jinak pestré nabídce Lexusu. Realita je však úplně někde jinde, což vám napoví dnešní test.

Velká část světových výrobců automobilů se většinou snaží o to, aby co dva roky představili nějaké větší inovace a změny. To však není případ luxusní japonské značky Lexus, která již sedm let produkuje středně velký model NX. Jeho tvary, výbava a jeden facelift v roce 2017 se i dnes starají o to, že vůz nevypadá nikterak zastarale a má stále co nabídnout. Tohle se japonským inženýrům povedlo. Pokud odhlédneme od designové stránky, jenž je čistě subjektivní, po stránce použitých technologií drží vůz poměrně statečně krok se současnými konkurenty. Časem ale bude muset přijít změna, jelikož doba je stále rychleji kupředu a na modelu NX se začínají projevovat určité nedostatky, které by vyřešila snad jen jeho nová generace.

Technické parametry Lexus NX 300h (2015) AWD F Sport

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 4 630 × 1 845 × 1 645 mm, 2 395 kg
PohonHybridní (elektřina/nafta), hnaná náprava: 4×4
Výkon145 (114) kW, 197 (155) koní, točivý moment: 210 Nm
Baterie?
Nabíjení
Spotřeba?, dojezd: 800 km
Cena od1 050 000 Kč

Klasický test vozu jsme vám přinesli před zhruba třemi lety a tehdy si od nás Lexus NX 300h odnesl poměrně vysoké hodnocení. Lepší dvojče Toyoty RAV4 se totiž opravdu povedlo a chyby se hledají velmi těžko. Jenže šest let produkce bez větších změn v oblasti techniky a výbavy je znát a Lexus by si možná měl pospíšit alespoň s faceliftem. Stačí se posadit do luxusně pojatého interiéru a rázem zde jasně vidíte, že tohle není žhavá novinka roku 2021. Tak kupříkladu celokožený multifunkční volant s hromadou fyzických tlačítek a možná až příliš tlustým věncem je jasným důkazem produkčního stáří. I střed palubní desky je na dnešní poměry až příliš analogový a v záplavě tlačítek se bude muset řidič pár minut složitě orientovat. Otázkou však je, zda je právě tohle špatně.

Dnešní digitální doba totiž dělí společnost na dvě skupiny. Hlavně v oblasti automobilů je znát, že některé automobilky se snaží do svých aut za každou cenu vecpat cokoliv, co má dotykovou plošku. Některým to vyhovuje, ovšem starší generace řidičů má s dotykovými displeji všude možně v kabině někdy velký problém. V Lexusu si ale nejspíše řekli, že nebudou nikam spěchat a rozhodli se jít zlatou střední cestou. Dá se s troškou nadsázky říci, že funkce, které budete chtít ovládat skrze na dotek příjemná tlačítka na středu palubní desky, se dají současně ovládat také skrze malý touchpad hned vedle voliče automatické převodovky. Výsadou Lexusu NX oproti konkurenci je především to, že třeba chytrou dvouzónovou klimatizaci nastavíte do detailu naprosto stejně jak tlačítky, tak touchpadem. Záleží tak čistě na řidiči, zda se chce za jízdy „nervovat“ s někdy nepřesnou dotykovou ploškou, nebo párkrát klikne na dotyčné tlačítko s přímou funkcí.

Stejná možnost pak platí také pro ovládání audiosystému. Chcete za jízdy složitě klikat na různé stanice rádií nebo naslepo překlikávat na další song? Jak je libo, tohle vám Lexus s radostí dopřeje. Současně přitom stačí použít dvě velká hliníková kolečka na obou rozích středu palubní desky, která slouží k okamžitému pohybu mezi právě dostupnými stanicemi rádií / přehrávanými songy z vašeho playlistu v mobilu. Lexus je zkrátka ukázkou dvou světů – analog a digitál. A právě to je kouzlo, které vám nenabídne žádná jiná automobilka. Řidič zde má právo volby. Pokud ho otravují záplavy tlačítek, nemusí je až na některé výjimky vůbec řešit. I takové vyhřívání a odvětrávání sedadel však lze regulovat dvěma způsoby, což už je na naše poměry trošku hodně, ale budiž. Myslíme si však, že jen málokdo bude chtít lovit někde hluboko v palubním menu ikonky sedadel a nastavovat si skrze touchpad stupeň výhřevu zrovna v okamžik, kdy v tuhém ranním mrazu právě seškrábal led a sníh ze svého poměrně velkého Lexusu a je rád, že sedí a nemusí chvilku vůbec nic dělat.

Přitom třeba vyhřívání volantu lze spustit jen fyzickým tlačítkem. To je však trošku nešťastně umístěno nalevo od volantu a poměrně dost nízko. Řidič se tak bude muset naučit toto tlačítko najít poslepu, protože pokud na něj bude chtít dohlédnout, zcela jistě ztratí oční kontakt s vozovkou. Navíc jsou v těsné blízkosti tohoto tlačítka další čtyři, z nichž dvě se za jízdy automaticky deaktivují (automatické otevírání víka kufru a kamerový systém). Pryč však od hledání chyb. Středové palubní desce dominuje ve vyšších výbavách 10,3" velký displej palubního systému, který nabízí slušnou grafiku a snad jen mapové podklady navigace by si zasloužily lepší zpracování. Systém pracuje vcelku rychle, neseká se a nabízí i dvě barevné schémata. Součástí něho je i možnost rozdělit obrazovku na dvě části a zobrazit si současně například navigaci a údaje o hybridním systému. Možností zobrazení je zde celkem dost a řidič si může navolit přesně to, co chce a nechce vidět.

V rámci konektivity nechybí jak dva USB-A porty, tak i možnost připojení Apple CarPlay a Android Auto. Současně se v rámci médií nabízí i CD přehrávač, což je pro rok 2021 prakticky již nevídaný prvek. Přitom právě CD je prakticky nejlepší hudební formát, jenž předčí i „slavné“ MP3 a podobně. Stačí si pak zvolit krásně hrající hudební aparaturu Mark & Levinson, která nabídne v rámci modelu NX celkem 14 reproduktorů, 10kanálový digitální zesilovač třídy D a celkový výkon 835 W. Věřte nám, že tato technika umí vytvořit celkem slušnou „diskotéku“ a fanoušci taneční hudby mohou s takto vybaveným Lexusem NX v případě potřeby zahanbit i kdejakého tunera, který má ve svém voze místo zadních sedaček jen obří reprobedny. Dobrá hudba v kabině se ostatně celkem hodí, jelikož hybridní pohonné ústrojí vozu je sice celkem úsporné, ale ve vyšších dálničních rychlostech je v interiéru již celkem ruch a také převodovka CVT svým zvukovým projevem příliš nepřidává na klidu.

Jeho věk je pomalu znát

Při jízdě v noci pak zaskočí fakt, že navzdory tomu, že model NX nabízí za příplatek i plně LED technologii předních světel, ani v nejvybavenější verzi neumí hlavní světlomety nabídnout jakékoliv lepší adaptivní funkce. Vůz umí nanejvýš přepnout automaticky z potkávacích na dálková světla, ovšem i to mu někdy dělá problém a dálková světla se nám 2× sama od sebe aktivovala ve městě. Kdo by ale čekal, že NX nabídne kupříkladu chytré stínování překážek a vozidel před sebou, bude zklamaný. Tuhle vychytávku teprve nedávno dostal větší model RX, a to ještě v rámci faceliftu. Je tak zřejmé, že Lexus si nechává nové prvky výbavy pro další generaci NX. Současně je znát, že sedm let v produkci si na jistých místech vybírá svou daň a Lexus to má s tímto prodejně oblíbeným vozem tak trošku těžké.

Jediná hybridní motorizace v evropské nabídce ve velké míře osekává zájem ze strany potenciálních klientů, což je za nás velká škoda. Toto auto má totiž své jisté kouzlo a kdo mu přijde na chuť, jen těžko jej bude chtít vyměnit. Konkurence je možná velká, ovšem málokterá nabídne takový mix komfortu, luxusu a hlavně spolehlivosti.

lexus-nx-300h-2015
Klady
  • dostatečná konektivita
  • na dotek příjemné materiály
  • skvělá aktivní a pasivní bezpečnost
  • moderní pojetí palubní desky
Zápory
  • zastaralá grafika navigace
  • jednoduchost Full LED světlometů
  • nevzhledný volant
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze