Dnes kdejaké elektrické SUV může soupeřit se spalovacími supersporty. Ale jak bude vypadat budoucnost závodních elektrických vozů? Dále mrkneme na kompaktní SUV od Leapmotor, snahu britské vlády zdanit provoz elektromobilů a ukážeme si nové levné Tesly, které už můžete koupit.
fNews #335 – Levná Tesla už je k mání, Lexus ukazuje elektrické LFA
Podcast v audio formě
- přehrát tuto epizodu (mp3)
- odebírat podcast (RSS)
- odebírat podcast na Spotify
- odebírat na Apple Podcasts
Lexus odhalil studii čistě elektrického sportovního vozu, který navazuje na ikonické LFA. Tato studie čerpá ze závodních programů GR GT a GR GT3. Auto ukazuje, že i v elektrické éře mohou přežívat tradiční sportovní vozy. Nabídne celohliníkový rám a díky tomu nižší hmotnost, vyšší tuhost a nižší těžiště. Interiér působí jak z futuristické formule a volant byl navržen tak, aby z něj řidič nemusel sundat ruce.
O něco méně vzrušující, ale zase o hodně reálnější je další auto, které si dnes ukážeme – Leapmotor B03X. Čínská automobilka zatím ukázala snímky chystaného kompaktního SUV, které je dlouhé 4,2 metru s rozvorem 2,6 metru. Auto by tak mohlo být dostatečně agilní ve městě a údajně má nabídnout nejlepší dojezd ve své třídě. Tedy 500 km podle čínské metriky. Nenabídne design, který by chytil za srdce, ale zaujme pravděpodobně poměrem ceny a výbavy. Do prodeje jde příští rok a snad se ho dočkáme i u nás.
Asi jste zaznamenali zprávy o snaze britských zákonodárců zavést daň z provozu elektromobilu. Od prvního dubna 2028 by každý provozovatel elektrického vozu platil 3 pence, tedy 83 haléřů, za kilometr jízdy. Pro plug-in hybrid to dělá 1,5 pence. Nejde navíc jen o výši, ale i o způsob měření. První návrh spočíval v instalaci sledovacího zařízení, což bylo po kritice opuštěno. Nyní se hovoří o nutných návštěvách STK pro pravidelné odečty, ovšem přímo stanice se bouří z kapacitních důvodů. Nová daň dělá těžkou hlavu i flotilovým správcům a leasingovým společnostem, kterým přidá značnou byrokratickou zátěž.
Nejlevnější Tesla Model 3 a Model Y přichází i k nám. To je méně bombastická zpráva, než jak to zní. V konfigurátoru se objevila nová verze Standard, která přináší některé ústupky a úpravy výměnou za lepší cenu. Reálná startovací cena je tak nyní 925 490 Kč. Dříve prodávané Tesly jsou vedeny nově jako Premium a jejich cena se nezměnila. Nyní můžete ušetři přibližně 200 tisíc. Kvůli tomu chybí třeba vyhřívání zadních sedadel, zadní obrazovka, odvětrávání sedadel a další drobnosti. Horší jsou i parametry, auto má o sekundu pomalejší zrychlení na stovku a WLTP dojezd jen 534 km. Pomalejší je i nabíjení s maximálním výkonem 175 kW.
Co na očesanou Teslu říkáte? Zaujala vás, nebo byste si raději připlatili za lepší výbavu a parametry? Dejte mi vědět v komentářích a já se budu těšit zase příště.
