Levná Tesla už je k mání, Lexus ukazuje elektrické LFA

fNews
1
Levná Tesla už je k mání, Lexus ukazuje elektrické LFA
Fotografie: Tesla
  • Lexus odhalil podobu konceptu závodního elektrického modelu LFA, Leapmotor láká na SUV B03X
  • Velká Británie zavede daň za provoz elektromobilu, Tesla u nás začala prodávat levnější Modely 3 a Y
  • fNews přináší výběr těch nejzajímavějších zpráv za uplynulý týden

Dnes kdejaké elektrické SUV může soupeřit se spalovacími supersporty. Ale jak bude vypadat budoucnost závodních elektrických vozů? Dále mrkneme na kompaktní SUV od Leapmotor, snahu britské vlády zdanit provoz elektromobilů a ukážeme si nové levné Tesly, které už můžete koupit.

fNews partner 2025

fNews #335 – Levná Tesla už je k mání, Lexus ukazuje elektrické LFA

Podcast v audio formě

Lexus odhalil studii čistě elektrického sportovního vozu, který navazuje na ikonické LFA. Tato studie čerpá ze závodních programů GR GT a GR GT3. Auto ukazuje, že i v elektrické éře mohou přežívat tradiční sportovní vozy. Nabídne celohliníkový rám a díky tomu nižší hmotnost, vyšší tuhost a nižší těžiště. Interiér působí jak z futuristické formule a volant byl navržen tak, aby z něj řidič nemusel sundat ruce.

O něco méně vzrušující, ale zase o hodně reálnější je další auto, které si dnes ukážeme – Leapmotor B03X. Čínská automobilka zatím ukázala snímky chystaného kompaktního SUV, které je dlouhé 4,2 metru s rozvorem 2,6 metru. Auto by tak mohlo být dostatečně agilní ve městě a údajně má nabídnout nejlepší dojezd ve své třídě. Tedy 500 km podle čínské metriky. Nenabídne design, který by chytil za srdce, ale zaujme pravděpodobně poměrem ceny a výbavy. Do prodeje jde příští rok a snad se ho dočkáme i u nás.

Asi jste zaznamenali zprávy o snaze britských zákonodárců zavést daň z provozu elektromobilu. Od prvního dubna 2028 by každý provozovatel elektrického vozu platil 3 pence, tedy 83 haléřů, za kilometr jízdy. Pro plug-in hybrid to dělá 1,5 pence. Nejde navíc jen o výši, ale i o způsob měření. První návrh spočíval v instalaci sledovacího zařízení, což bylo po kritice opuštěno. Nyní se hovoří o nutných návštěvách STK pro pravidelné odečty, ovšem přímo stanice se bouří z kapacitních důvodů. Nová daň dělá těžkou hlavu i flotilovým správcům a leasingovým společnostem, kterým přidá značnou byrokratickou zátěž.

Nejlevnější Tesla Model 3 a Model Y přichází i k nám. To je méně bombastická zpráva, než jak to zní. V konfigurátoru se objevila nová verze Standard, která přináší některé ústupky a úpravy výměnou za lepší cenu. Reálná startovací cena je tak nyní 925 490 Kč. Dříve prodávané Tesly jsou vedeny nově jako Premium a jejich cena se nezměnila. Nyní můžete ušetři přibližně 200 tisíc. Kvůli tomu chybí třeba vyhřívání zadních sedadel, zadní obrazovka, odvětrávání sedadel a další drobnosti. Horší jsou i parametry, auto má o sekundu pomalejší zrychlení na stovku a WLTP dojezd jen 534 km. Pomalejší je i nabíjení s maximálním výkonem 175 kW.

Co na očesanou Teslu říkáte? Zaujala vás, nebo byste si raději připlatili za lepší výbavu a parametry? Dejte mi vědět v komentářích a já se budu těšit zase příště.