I velkovýrobce kalibru Fordu má ve svých dějinách prvoligovou legendu. Supersport Ford GT40 Mark II se navždy zapsal do historie, když po neuvěřitelné bitvě porazil ve čtyřiadvacetihodinovce Le Mans 1966 nejen tým Porsche s prototypem 906 (šéfkonstruktéra Ferdinanda Piëcha), ale především Ferrari. Zatímco Fordy obsadily první tři místa (a Porsche další čtyři), na nejlepší Ferrari zbyla osmá pozice, a nešlo ani o tovární vůz. Tři ambiciózní maranellské prototypy Ferrari 330 P3 nedokončily závod (jednomu selhal motor, druhému převodovka a třetí měl havárii) a aby byl kalich pro Enza Ferrariho, který si s Henrym Fordem mladším nemohl přijít na jméno, ještě hořčí, čtvrtý prototyp vůbec nedorazil na závody.
Vůz, jehož osudy daly vzniknout i knize, několika filmům (naposledy oskarový snímek Le Mans '66 z roku 2019) i dvěma generacím moderních následovníků, se stal předmětem zájmu britského úpravce Everrati. Ten už stačil rozvířit diskuzní fóra svými konverzemi Porsche 964 či druhé generace Land Roveru a nyní přichází s opravdovou peckou. Nabídl totiž ikonický Ford, ovšem pod názvem Superformance GT40. Na něm sice nikde nenajdete slovo Ford, ani modrá oválná loga, ovšem tvary nenechají nikoho na pochybách.
Kdo v tuto chvíli vstává naštvaně ze židle, může si zase klidně sednout. V tomto případě se totiž nejedná o konverzi. Ostatně zákazníků, ochotných koupit originál za deset milionů dolarů (220 milionů korun) a nechat jej vykuchat k přestavbě, by asi moc nebylo. Jde o repliku, ovšem natolik kvalitní, že jí Ford oficiálně povolil užívat název GT40 a každý vyrobený podvozek má právo na zařazení do oficiálního registru GT40 i neoficiálního Shelby World.
A co tedy zájemce, který zaplatí cenu, dostupnou na dotázání, dostane? Dva elektromotory „vyzkoušené v supersportech“ se 700V architekturou. Ty nabízejí systémových 800 koní a 800 Nm. S nimi vůz zrychlí z 0 na 96 km/h pod čtyři sekundy, maximálkou se výrobce nepochlubil. Dojezd činí „přes 200 km“, vodou chlazená, vysokovýkonná baterie s kapacitou 46 kWh se může nabíjet střídavým i stejnosměrným proudem. Pár rychlých kol na Severní smyčce by tedy elektrický speciál zvládnout měl, jízdní projev se prý blíží originálu a nechybí ani něco, čemu výrobce říká „výkonné zvukové výfuky“.
Výbava je samozřejmě spartánská, ovšem získat lze nejen nastavitelné pérování, ale třeba i legendární Gurney Bubble, tedy výduť ve střeše pro vysoké jezdce, pojmenovanou po americkém vítězi Le Mans 1967 Danu Gurneyovi. Ten se se svými 193 centimetry nevešel do standardního kokpitu. Dopřát si ale můžete levostranné či pravostranné řízení i oficiálně licencované barvy Gulf a řadu dalších specialitek. Hodně zábavy!