Kontroverzní volant Tesly by v Evropě měl projít homologací bez problémů

Kontroverzní volant Tesly by v Evropě měl projít homologací bez problémů
Fotografie: Tesla
  • Okamžitě po představení interiéru Tesel s novým volantem se rozběhly diskuse, jestli získá homologaci v Evropě
  • Spekulovalo se, že evropské verze by mohly dostat klasický volant
  • Nyní se ale ukazuje, že tvar volantu by neměl být překážkou

Pokud se v automobilovém průmyslu ohlednéme do minulosti, nelze popřít velký pokrok. Automobily si prošly obrovským vývojem a ze strojů připomínajících spíše koňský povoz se postupně staly esteticky vzhledná vozidla se stovkami prvků výbavy, včetně těch bezpečnostních. Dnes už je pro každého uživatele automobilu standardním prvkem výbavy třeba posilovač brzd, sofistikovaný podvozek nebo volant. A s posledním jmenovaným vynálezem souvisí i aktualita týkající se nově představených Modelů S a X od Tesly.

Tesla bezesporu rozvířila vody v již zavedeném autoprůmyslu, a to nejen tím, že vsadila všechny karty na čisté elektromobily, ale celkově svým přístupem k inovacím, často i velmi svérázným. Jednou z nich je i tzv. Yoke ovladač, který by měl nahradit právě již zmíněný tradiční volant. Tento kontroverzní prvek jsme mohli spatřit před pár dny při uvedení novinek týkajících se Modelů S a X a vzhledem ke svému designu (posuďte sami) částečně zastínil i úchvatné parametry týkající se mimo jiné výkonu či dojezdu.

Nicméně, jedna z prvních věcí, kterou začala řešit velká část světa, je skutečnost, zda se podaří takovouto „fíčuru“ homologovat, zvláště pak u nás v Evropě. Jakkoliv se většina klaněla či stále klaní k variantě, že je něco takového absolutně nereálné, teslarati.com nyní informuje o opaku. Dle holandského úřadu Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW), který dohlíží právě na licence týkající se technických specifikací vozidel, to totiž údajně problém nebude vzhledem k tomu, že „tvar volantu není nikde předepsán v právních předpisech EU nebo EHK OSN.“ Úřad dále dodává, že podobný tvar „volantu“ je již možné spatřit i v jiných vozech a nabízí i několik výhod v podobě snadnějšího nastupování do vozu, kdy má uživatel k dispozici více prostoru, či jednoduššího rozpoznání pozice volantu, resp. jakým směrem má vůz natočena kola.

Důležité ovšem bude, v jakém rozsahu (počtu otáček) bude Yoke ovladač nastaven. Pokud by si Tesla vystačila pouze s jednou otáčkou, odpadla by i nutnosti běžného přehmatávání. Nicméně, v ten moment by pravděpodobně muselo být řízení nastavené hodně progresivně, aby se eliminovaly prudké změny směru při vyšších rychlostech a auto bylo stále snadno řiditelné – ostatně, ve verzi Plaid a Plaid+ by měla Tesla uhánět rychlostí přes 320 km/h.

Technické parametry Tesla Model S Long Range Plus

Kompletní specifikace
Konstrukceliftback, 4 970 × 2 037 × 1 445 mm, 2 290 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm
Baterie100 kWh (95 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,6 kWh / 100 km, dojezd: 652 km
Cena od2 187 700 Kč

Technické parametry Tesla Model X Long Range Plus

Kompletní specifikace
KonstrukceSUV, 5 036 × 2 017 × 1 684 mm, 2 533 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon398 kW, 541 koní, točivý moment: 755 Nm
Baterie102,4 kWh (93,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 150 kW, palubní: 17 kW, konektory: NACS, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 14,9 kWh / 100 km, dojezd: 561 km
Cena od2 458 200 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze