Konec diskriminace elektromobilistů. Norsko jde opět příkladem

7
Konec diskriminace elektromobilistů. Norsko jde opět příkladem
Fotografie: Marek Tomíšek, fDrive.cz
  • V Norsku vyrostla nabíjecí stanice nového typu
  • Skýtá srovnatelný komfort jako klasická benzinka
  • Nabízí 12 nabíječek po 300 kW

Elektromobilisté ještě stále musejí počítat s tím, že u většiny nabíjecích stanic zmoknou při zapojování kabelu za špatného počasí a ve tmě si na to musí posvítit mobilem. A protože stojany bývají často na nehostinných místech, prosedí čas nabíjení nejspíš v autě. Protože kdo by se chtěl procházet po podzemních garážích, průmyslových areálech či dálničních odpočívadlech? Občerstvení jedině s sebou a v případě potřeby hledat nejbližší křoví. Nutno dodat, že podobná absence empatie vůči řidiči vládne i u nejrenomovanějších nabíjecích sítí kalibru Ionity či Supercharger. Jistě, už existují výjimky; letci po D1 například znají nabíječku Vystrkov, kde jsou stojany zastřešené a dokonce je v areálu i čerpací stanice, v níž si lze koupit kávu a sednout si k ní. A navíc nechybí ani 175kW hypercharger. Jenže to jsou zatím pořád spíše výjimky; mnohem častější jsou dva 50kW stojany, volně stojící kdesi uprostřed ničeho; v lepším případě na pozemku čerpačky, avšak bez střechy a často i bez vyhrazeného parkovacího místa. Takže u nabíjecího stojanu tu a tam parkuje spalovací auto, případně ještě lépe napříč přes tři vyhrazená stání velké maskulinní benzinové SUV s černými okny a se samolepkami typu „Prius repelent“ či „EVil exorcist“.


Že to jde i jinak, právě nyní dokazuje americká společnost Circle K, jejímž základním byznysem je provozování nárožních obchůdků po celém světě. K tomu se časem logicky přidaly palivové čerpací stanice pro motoristy a známé červenobílé logo se tak objevuje i na totemech u silnic a dálnic (například v sousedním Polsku). A nejnověji vznikají pod známým logem i velkokapacitní nabíjecí stanice. Těch má společnost v Norsku již více než 500 (je tamějším lídrem) a začíná s nimi nahrazovat první klasické benzinky. Nově se při návrhu vycházelo z logické premisy, že elektromobilista je rovnocenný člen silničního provozu a má stejná práva a potřeby, jako jeho kolega se spalovacím autem. Takže se „nabíječka“ na první pohled neliší od „benzinky“. Zastřešení, několik pruhů a spousty nabíjecích stojanů. A především průjezdní řešení; tzn. popředu přijedete, popředu odjedete. Konečně někoho napadlo, že i elektrická auta občas tahají vleky a vycouvávat s takovou soupravou z tradičně kolmého parkovacího místa u stojanu, případně trčícím vlekem blokovat příjezdovou cestu, není nic příjemného. A především tu vidíme hned dvanáct nabíjecích stání, každé o výkonu 300 kW. Sice jde o aktuálně největší stanici svého druhu v Norsku, avšak při tempu, jímž tamější trh penetrují elektromobily, budou další jistě následovat. A možná ještě větší.

K dispozici jsou podle insideevs.com všechny ty příjemné drobnosti, které konvenční automobilisté už celá desetiletí považují za samozřejmost, ale elektromobilistům, kteří u stojanů tráví mnohem více času, jsou stále z nějakého důvodu upírány, jako je mycí linka, odpadkový koš, osvětlení či potřeby k umytí čelního skla. No a samozřejmě nechybí přilehlá patrová budova, skýtající veškeré zázemí. Obchod, posezení, dětský koutek, toalety a tak dále. Samozřejmě, situace je usnadněna tím, že v areálu už byla klasická benzinka, ovšem to bývá v dosavadních případech také a přesto to elektromotoristům zvláštní výhody dosud nepřinášelo. Možná je načase to začít měnit.

Související články
Diskuze ke článku
Petr Fries
Petr Fries
Korektnost se musí posuzovat globálně. Vyzdvihujete jednu z nevýhod a ostatní jste úplně přešel. Mohli by jsme se ptát kdy bude odstraněna diskriminace ohledně daně z benzínu? Dálničních poplatků atd... Eletromobilita na určitě budoucnost ale přijde mě že ji chceme strašně narychlo.
Ivan Hoe
Ivan Hoe
🤭😁 prý diskriminace... To už je fakt demence hyperkorektnosti... Ještě že si uživatelé LPG zachovali po ta desetiletí zdravý rozum a nežádali zastřešení a full service u svých tanků které jsou vždy někde na okraji a musí též tankovat pod širákem. Začínám se stydět za to že patřím k BEVkařům... 👎
Danny Czech
Danny Czech
Tento koncept mi přijde úplně špatně. Tohle je OK pro spalováky, které odjíždějí s plnou nádrží za 5 minut. Pro elektromobily je mnohem pohodlnější zaparkovat na standardním parkovacím místě. A ideálně by všechny měly být koncipovány tak, aby měly port vepředu mezi světly, ideální stav. Pokud se týče průjezdního řešení, tak ano ale pouze pro auta s vozíkem, tzn. dvě až tři místa by měly stačit. Řešení ve videu vůbec nešetří místem a u vozidel, která se dobíjejí cca půl hodiny namísto pěti minut mi přijde jako priorita šetřit místem a mít větší množství stojanů než možnost odjet s každým vozem aniž bych zařadil zpátečku.
Petr Prokop
Petr Prokop
Jedna nabíječka jako připojení pro minimálně 150 rodinných domů tak to je masakr.

Načíst všechny komentáře

Přidat názor

Nejživější diskuze