TipCars přichází s novými výsledky průzkumu, který srovnával ceny nových vozů v roce 2022 s aktuálními cenami ojetin. Na českém trhu registrovaly největší propad ceny vozidla od americké Tesly. Za tři roky od výroby průměrně klesla hodnota Tesly Model Y a Model 3 shodně o 47 %. Jako premiant ze srovnání naopak vychází Škoda Enyaq, kterou letos prodejci průměrně nabízí za 1,07 milionu korun, což je o 31 % méně, než činila její původní cena. Každé auto si uchovává svou hodnotu jinak a některá ji ztrácí o poznání rychleji než ostatní. Obzvlášť často se přitom o ztrátě hodnoty hovoří u elektromobilů. TipCars proto porovnal ceny deseti modelů elektromobilů vyrobených v roce 2022, které jsou v jeho inzerci nejčastěji. Ojetý Model Y ve verzi Long Range z roku 2022 dnes prodejci průměrně nabízí za 913 tisíc korun, což je o 811 tisíc korun méně, než stál nový.

V případě Modelu 3 Long Range letos průměrná nabídková cena dosahuje 791 tisíc korun, tedy o 696 tisíc korun méně než před třemi lety. Společným jmenovatelem obou modelů je, že toho za sebou nabízené vozy obvykle mají opravdu hodně. U Modelu 3 dosahuje průměrný nájezd tříletých vozů 51 tisíc kilometrů, v případě Modelu Y se dokonce blíží k 90 tisícům kilometrů. Výrazně tak převyšuje ostatní srovnávané modely, jejichž nájezdy se zpravidla pohybují mezi 20 a 40 tisíci kilometry. „Trh s elektromobily je zatím takový divoký západ. Neustále se objevují noví výrobci a každým rokem přichází výrazné technologické posuny, takže ačkoliv se u nových modelů neustále prodlužuje dojezd, zvyšuje výkon a zkracuje doba nabíjení, jejich ceny klesají. Právě Tesla svou nabídku v Česku nedávno výrazně zlevnila, což se logicky promítlo i do cen ojetin,“ vysvětluje Marek Knieža, ředitel TipCars.“
„Cenu obou modelů na sekundárním trhu ovlivnilo i představení novějších vylepšených verzí,“ dodává. V relativně blízkém závěsu za Teslami následuje dvojice modelů Hyundai Kona a BMW i3. V obou případech je možné tři roky starý vůz v bazarech najít s cenovkou okolo 600 tisíc korun. Oproti původním cenám tak došlo u Hyundai Kona k poklesu o 44 %, v případě BMW i3 o 43 %. Škoda Enyaq si drží hodnotu nejlépe zdaleka nejlépe, což platí i pro BMW iX a Volkswagen ID.5. Hodnota Škody Enyaq v nejčastěji nabízené variantě Coupé RS poklesla od nákupu v roce 2022 o pouhých 31 %, což tento model mladoboleslavské automobilky řadí na první místo mezi srovnávanými vozy. Vůz, který před třemi roky stál téměř 1,6 milionu korun, je dnes možné v bazaru najít v průměru za 1,07 milionu korun.
Německé BMW iX se dá průměrně pořídit za 1,4 milionu korun. Těsně pod stupni vítězů srovnání se překvapivě umístilo sportovní Porsche Taycan. Oproti cenovým nabídkám z roku 2022 přišla jeho varianta Cross Turismo „jen“ o 34 % své původní hodnoty a aktuálně ji prodejci průměrně nabízejí za 1,7 milionu korun. U zbylých dvou modelů ve srovnání je možné označit tempo ztráty hodnoty za průměrné. Mercedes-Benz EQE a Dacia Spring pak zaznamenaly pokles o 40 %.
proč zrovna od roku 2022 ?
Mají pravdu, že v roce 2022 nebylo moudré kupovat v Čr Teslu taky se jich následující rok 2023 prodalo 10x tolik. (proč asi)
A pokud budeme porovnávat propad ceny od roku 2023 bude Tesla najednou vítěz, jo to je prostě život.
Stávající majitelé může aspoň těšit, že si auto užívali normálně v provozu, proto mají až 3x takový nájezd, protože to bylo v roce 2022 jedno z mála aut
vhodných na delší trasy, díky ohřevu baterie a vlastní síti nabíječek.
Dneska už je jiná doba a díky cenové politice Tesly si můžeme vybírat EV za rozumné ceny i od jiných značek a to je dobře.
"Nejhorší značku rozhodně neuhodnete"
Já hned tipoval Teslu a pak mě to znejistilo a říkal jsem si, která jiná značka může mít vyšší pokles hodnoty. No a ono je to přeci jenom Tesla :-)