Auto jako symbol svobody, nikoliv majetku. Generace Z přepisuje pravidla automobilového světa. Zatímco jejich rodiče kupovali auta hlavně kvůli každodennímu dojíždění a praktičnosti, mladí Češi ve věku 18–24 let vnímají vůz spíš jako prostředek ke svobodě, flexibilitě a cestovatelským zážitkům. Vyplývá to z aktuálního průzkumu společnosti Arval, specialisty na operativní leasing.
U mladých lidí dnes auto není nutně symbolem vlastnictví. Důležitější než mít ho natrvalo je možnost se s ním kdykoliv svobodně vydat na cestu – ideálně bez starostí o servis, pojištění nebo nečekané výdaje. Přestože až 89 % respondentů míří k pořízení zánovního auta a jen 11 % uvažuje o novém voze, jejich přístup ukazuje, že doba, kdy auto stálo před domem jako investice na 10 let, pomalu končí.
Škodovka vede, ale mladí zkoumají i alternativy
Mezi nejčastěji zvažovanými značkami stále dominuje Škoda (66 %), ale zájem roste i o Volkswagen, Hyundai, Toyotu nebo Kiu. Ačkoliv by pak právě mladí měli být ideální cílovou skupinou pro operativní leasing, realita zatím pokulhává. Až 40 % respondentů totiž přiznalo, že vlastně neví, co tento model financování obnáší.
„Mladí lidé dnes nechtějí být vázáni na jedno auto nebo na jeden způsob mobility. Hledají flexibilní a udržitelné řešení – a to jim může leasing přinést. Jen o tom zatím málo vědí,“ vysvětluje Tomáš Kadeřábek, šéfkonzultant Arvalu.
No a az jim bude 25+ a zacnou resit kazdodenni vozeni deti do skolky, skoly, na krouzky atd. Budou chtit vlastnit auto ze stejnych duvodu jako my bumri. 🤷♂️
To jsou zase pruzkumy a objevy. Ja mel v jejich veku Wartburga taky kvuli zazitkum a svobode. 😉