Kia Borrego/Mohave FCEV

Elektromobily, které neznáte
Kia Borrego/Mohave FCEV
Fotografie: Archiv Tomáše Hyana
  • Koncern Hyundai-Kia Automotive Group se intenzivně věnoval vývoji vodíkových palivových článků
  • Funkční elektrické SUV s palivovými články Kia Mohave FCEV předběhlo dobu
  • Kia se však potom zaměřila na čistě bateriové elektromobily

Vodíková budoucnost je stále na pořadu dne, což ukázal poslední autosalon užitkových vozidel IAA 2024 v Hannoveru, kde proti minulému ročníku značně vzrostl počet vystavovatelů, kteří na vodíkové alternativě pracují jak pro elektromobily s palivovými články, tak coby palivu pro klasické spalovací motory. Samozřejmě problém infrastruktury přetrvává, ten byl také hlavním důvodem ukončení vývoje u tehdejší Kia Motors, která nám na akci Kia First Impression Tour v roce 2010 představila několik funkčních vozidel FCEV (Fuel Cell Electric Vehicle), z nichž vyniklo především velké SUV Kia Mohave (pro export zvané Kia Borrego), přestavěné na elektrický pohon.

Kia Mohave FCEV
Přijíždíme s vozem Kia Mohave FCEV do ekologického vývojového centra v Mabuku

Mnohaletý vývoj

Kia First Impression Tour 2010 pro vybrané evropské novináře přinesla také pohled do budoucnosti a návštěvu specializovaného centra vývoje ekologických technologií. Korejský koncern, tehdy zvaný Hyundai-Kia Automotive Group, má celkem pět velkých výzkumných a vývojových středisek na celém světě; vedle Koreje také v Německu, Japonsku a USA. Největší je Namyang R&D Center, obrovský komplex, v němž nechybí ani prototypová výrobní linka pro simulaci výroby a prověřování kvality nových vozů, které jsou pak zařazeny do sériové produkce v různých částech světa (včetně Nošovic a Žiliny). Poprvé jsme navštívili Hyundai/Kia Eco-Technology Research Institute v Mabuku (Yongin City), kde mají ve spolupráci s asi hodinu jízdy vzdáleným Namjangem na starosti vývoj technologií šetrných k životnímu prostředí a především alternativních systémů pohonu.

Kia Mohave FCEV
Kia Borrego FCEV doplňuje vodíkové palivo u stanice Chevron Hydrogen při předváděcí jízdě v USA

Samotná stavba v Mabuku se zastřešenou plochou 14 214 čtverečních metrů je příkladem ekologické architektury s minimální energetickou náročností, okolí v září 2005 založeného střediska obklopují pečlivě udržované parky. Samozřejmě vývoj alternativních pohonů začal už dříve hybridními vozy (např. Getz/Click HEV) a elektromobily s napájením z vodíkových palivových článků FCEV. První byl Hyundai Santa Fe FCEV, následovaly vodíkové verze Tucsonu, Sportage a Borrega (na domácím trhu Mohave), nemluvě o vodíkových autobusech. Postupně se zvětšuje dojezd FCEV (nyní 600 – 700 km), zdokonalují se palivové články z vlastní produkce Hyundai/Kia a uchování elektrické energie zajišťují po akumulátorech Ni-MH a účinnějších Li-Ion-Polymer nejnověji kompaktní superkondenzátory (Super/Ultra-Capacitors).

Kia Mohave FCEV
Palubní displej toku energií

Největší je Mohave FCEV

Po vodíkových elektromobilech Kia Sportage první generace (blok palivových článků jen 10 kW) z let 2000–2002 následovaly od roku 2004 Sportage druhé generace (80/100 kW FC), u nichž se postupně přešlo na superkondenzátory, jež byly zásobníkem energie i v nejnovějším modelu Kia Mohave FCEV (tento vůz nese na exportních trzích jméno Borrego), který jsme v Namjangu v roce 2010 vyzkoušeli. Před sedmnácti lety jsme se tam svezli ve Sportage FCEV druhé generace (100 kW FC), ale rozdíl byl opravdu zřetelný. Samozřejmě, že velký pětimístný SUV Mohave FCEV s hmotností 2 250 kg (karoserie vylehčena hliníkovými panely) nedosahuje dynamických parametrů sériové verze se vznětovým motorem 2.6 CRDi V6/186 kW (250 k), která má navíc pohon všech kol, ale i tak byl jízdní projev impozantní.

Kia Mohave FCEV
Řez vozem Mohave FCEV v prvním provedení (jen tři vodíkové nádrže)

Elektrický motor s permanentními magnety nabízí 300 Nm točivého momentu už od nulových otáček (rozjezdu), takže zrychlení 0–100 km/h za 12,8 sekundy a největší rychlost 160 km/h rozhodně nejsou špatné. Proti standardnímu modelu, jenž byl v nabídce v Koreji, USA, Rusku a dalších zemích také se zážehovými motory 3.8 V6/201 kW (274 k), resp. 4.6 V8/250 kW (340 k), a byl uveden na autosalonu v Detroitu 2008, dostala vodíková verze pouze pohon předních kol. Pod kapotou je trakční elektromotor 110 kW (150 k) s redukčním převodem, chladičem a řídicí elektronikou; následují směrem vzad sada palivových článků 115 kW, dvě nádrže vodíku, superkondenzátor 100 kW/450 V nad zadní nápravou a další dvě nádrže vodíku.

Kia Mohave FCEV
Superkondenzátor nad zadní nápravou, po jeho stranách jsou vodíkové nádrže

Pohodová jízda

Jako Kia Borrego FCEV slavila vodíková verze premiéru na autosalonu v Los Angeles 2008, do 2010 prošla vylepšením a Kia naplánovala patnáctikusovou sérii pro dvouleté ověřovací jízdy v Koreji. Prodloužil se především dojezd, udávaný hodnotou 680 km, ovšem při propagační jízdě v USA ze San Francisca do Los Angeles po ujetí 633 km průměrnou rychlostí 67,7 km/h ještě zbylo palivo na dalších 121 km jízdy! Čtyři nádrže (dříve tři) pojmou 7,9 kg vodíku pod tlakem 700 barů. Konstruktéři se zaměřili také na studené starty. Borrego/Mohave FCEV stál čtyřiadvacet hodin na mrazu -20° C, ale pak byl během 11 sekund připraven k jízdě.

Kia Mohave FCEV
Palivové články Hyundai/Kia HyPower pod podlahou uprostřed vozu

Po spuštění systému zvolíte jízdní režim pákou jako u samočinné převodovky (polohy P/R/N/D) a vůz ovládáte jen plynem a brzdou. Uprostřed přístrojové desky je typický displej toku energií, známý z hybridních automobilů. Jsou k dispozici čtyři režimy, a to „cruising“, jízda na energii z palivových článků, „power assist“, kdy se pro potřebu většího výkonu připojí superkondenzátor (SP), „regeneration“ s rekuperací brzdné energie pro dobíjení SP a konečně „SP charge mode“, tedy dobíjení SP při brzdění elektromotorem.

Kia Mohave FCEV
Pohonná jednotka Mohave FCEV v přídi vozu s řídicí elektronikou a chladičem

Kia Borrego FCEV prokázala svoje schopnosti rovněž účastí v dalších jízdách, ta nejdelší byla z kalifornské Chula Vista do kanadského Vancouveru (BC) v roce 2009 pro propagaci vodíkových automobilů. Plány byly velké, jak jsme se tehdy dozvěděli v Mabuku, od roku 2012 chtěli dodávat tisícovku vodíkových automobilů ročně, do 2015 zvýšit na deset tisíc ročně. K tomu však nedošlo, vývoj FCEV se soustředil na vozy Hyundai (vznikly menší série, zejména Tucson FCEV a od 2020 sériové nákladní vozy Xcient FCEV), jenže Kia obrátila svou pozornost k akumulátorovým elektromobilům. Výsledkem je dnešní řada Kia EV3 až EV9.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze